ha hästen lindad i hagen?

U

Uddatyp

hästen står inne på nätterna och ute i hage med kompisar på dagarna..

när han är inne så är han lindad, pga senskadan alltså..
igentligen ska hästen gå i en liten hage men han klarar inte av de..testat men funkar inte..galopperar bara runt och sliter ut sej ännu mer så vet. sa att de va okej att släppa honom i stor hage trots risken att han springer.

nu funderar jag på att ha honom lindad i hagen också? för stödets och värmens skull...eller är de en väldigt väldigt dålig ide?

sen en till fråga...benet känns jättebra nu, ingen svullnad och ingen värme..har kännts bättre för varje dag och nu är benet nästan finare än va de va innan skadan...
men kan skadan endå ha förvärrats? trots att benet blir bättre för varje dag?

Sv: ha hästen lindad i hagen?

En senskadad häst ska väl inte vara lindad alls? eller är jag helt ute o cyklar nu?

de är de som är bra..för stödets skull...är va ja lärt mig iallafall...att de är bra med stödbandage..

ja det kan du, ser bara till så du lindar rätt och att lindan inte kan gå upp!!

men i hagen skulle jag linda som arbetsbandage, inte ner över kotan. större risk att det glider ner då.

Köpte dom nya back on track paddarna- till våran häst för att han skulle kunna ha dom ute i hagen ( också skadad) men tyvärr så måste det på något sätt bli varmt o instängt med dom för han har slitit sönder båda . Så nu provar jag att linda med vanlig back on track padd och än så funkar det

okej, har hästen de på natten med eller bara på dagen?

jag är lite rädd att de ska bli för instängt eller så...måste inte benet luftas också?

ska ringa vet. imorrn och fråga vad den tycker..

hur funkar de förresten när de regnar? sitter lindan på bra endå?

Senast ändrad av en moderator:

Om du är rädd att lindan ska gå upp kan du prova att fästa den med silvertejp. Det gjorde vi med stoet när hon var skadad, funkade kanon:D

ja är inte så orolig att den går upp..de brukar alltid sitta bra..de är ju bakben också så han biter inte på dom..

Alltid lär man sig något nytt, har alltid hört att man inte ska linda hästar med senskada. Har själv aldrig haft nån senskadad häst så jag har ingen erfarenhet.

Vi hade honom lindad först under natten , men back on track sägs fungera bäst under rörelse så vi tänkte att det var bättre att ha honom lindad under dagen då han är i rörelse + att det ska fungera som ett stöd.Under natten står han inne .
Nu är det fram vi har honom lindad så visst kan han lyckas plocka bort linda+padd men det gjorde han vissa nätter inne också. Med paddarna med karborre( som han slitit sönder) blev det instänkt -tycker jag ,mycket bättre med linda och padd. Vi har den på även vid regn med plockar bort den efter nga timmar.

En senskadad häst ska väl inte vara lindad alls? eller är jag helt ute o cyklar nu?

Senskadad häst blir oftast bara sämre av att vara bandagerad, det vill säga bör aldrig lindas. Dock kan/ska man linda med zinklimbinda i det akuta stadiet för att hålla svullnaden nere. Har aldrig varit med om att en veterinär ordinerat något annat bandage är zinklimbinda på en sena. På ett skadat gaffelband däremot kan man bandagera! Många mindre senskador på fritidshästar är ofta orsakade av tryckskador från bandage som inte är korrekt lindade, alternativt knöliga paddar/vaddstycken.
Vill/måste man skydda en ansträngd sena från slag är det bättre att använda senskydd eller strykkappa.

Det är pga av gaffelbenet vi har honom lindad, om det är en senskada är det inte bra att ha stöd åt benet?

Min pålle har skador på djupa böjsenan, den största nere "under" hoven vid fästet.
Vi köpte dom nya Back on Track, med karborre (linda + padd i ett)
Dom har han på sig varje natt, men är utan på dagen när han går i hagen.
Återförsäljaren kunde inte rekomendera att ha dom på ute, men han visste att det fanns dom som hade det, och att det funkade bra.

För övrigt tyckte veterinären det var en väldigt bar idé med Back on Track på natten.

Så vi kör på.

(Har även hört att om man har på Back on Track en för lång period kan hästarna bli imuna, så därför bytar jag var annan månad till vanliga nattbandage)

Senskadad häst blir oftast bara sämre av att vara bandagerad, det vill säga bör aldrig lindas. Dock kan/ska man linda med zinklimbinda i det akuta stadiet för att hålla svullnaden nere. Har aldrig varit med om att en veterinär ordinerat något annat bandage är zinklimbinda på en sena. På ett skadat gaffelband däremot kan man bandagera! Många mindre senskador på fritidshästar är ofta orsakade av tryckskador från bandage som inte är korrekt lindade, alternativt knöliga paddar/vaddstycken.
Vill/måste man skydda en ansträngd sena från slag är det bättre att använda senskydd eller strykkappa.

dom vet. ja pratat med har rekomenderat att ha honom lindad iallafall..
och de är vad ja läst överallt också..
så han står inne med BoT på nätterna nu och senan blir bara bättre o bättre.

däremot så har ja endå bestämt mej för att inte ha på de i hagen med risken att de glider ner o så..sen så skyndade de inte på läkningen något endå sa dom så då känns de dumt att riskera att nåt händer.
sen va de inte för att skydda från slag ja vill ha honom lindad i hagen de va för stödets skull.

Det är pga av gaffelbenet vi har honom lindad, om det är en senskada är det inte bra att ha stöd åt benet?

Griffelbenet eller gaffelbandet vilket menar du? två skillda saker!;)

varför säger vet. de då?
då borde väl min pålle inte blivit bra så fort?

för ja hittar ingenstans där de står att man inte ska linda senskador..?

Min pålle har skador på djupa böjsenan, den största nere "under" hoven vid fästet.
Vi köpte dom nya Back on Track, med karborre (linda + padd i ett)
Dom har han på sig varje natt, men är utan på dagen när han går i hagen.
Återförsäljaren kunde inte rekomendera att ha dom på ute, men han visste att det fanns dom som hade det, och att det funkade bra.

För övrigt tyckte veterinären det var en väldigt bar idé med Back on Track på natten.

Så vi kör på.

(Har även hört att om man har på Back on Track en för lång period kan hästarna bli imuna, så därför bytar jag var annan månad till vanliga nattbandage)

Här är det ju skillnad, då kan man ju ha bandage! Men om skadan på senan sitter på baksidan av skenbenet bör det inte lindas med bandage! Men vad vet jag, det kanske är helt nya rekommendationer som gäller idag!

Du har helt rätt. Man kan linda löst med zinkabandage de förstar akuta dagarna och låta det sitta på, men sedan ska en sena inte lindas......och en senskadad häst SKA röra på sig. Det bästa är att släppa den i hagen dygnet runt. En senskada ska läkas då den belastas så motion går ochså bra redan efter någon vecka.
Till TS
Om du nu blivit rekomenderad att linda så är det väl med stallbandage och inte elastiska lindor va?
gulan

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka