Ha hästen baklänges i transport?

psychogrrl

Trådstartare
Kan man binda hästen (d-ponny) i bakbommen istället för frambommen? Vad tycker ni?

Aldrig tänkt på det förut, men läste i tråden om att ha shettisar lösa om att dte var någon som rekomenderade att göra just så. Funkar det med även större hästar (självklart har man övre luckan stängd). Om man tar bort mellanväggen och har lång bom bak.

Ska ut på en längre resa med hästen och funderar på hur jag ska göra. Ta bort mellanväggen ska jag göra åtminstone, men han trivs bättre att åka baklänges (har iofs bara åkt lastbil tidigare). Nu ska vi åka i ett sånt här (det stora). Jag vet iofs inte om det finns en lång bom bak att sätta i, men man kunde ta bort mellanväggen iaf, så troligtvis finns det helbom både bak och fram.

Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?

Jo, det sägs ju att hästar föredrar att åka baklänges om de kan välja, men jag är tveksam till om det är så bra att göra just som du funderar på. Om du ställer hästen baklänges och binder den finns risk att den kör huvudet i bakluckan. Det blir liksom ingen plats emellan bommen och luckan.

Lagstiftningen kring transport av djur säger: "När hästarna är placerade i fordonets längdriktning, skall det framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från frontväggen."

Alltså skulle ditt förslag krocka med Jordbruksverkets regler. Man kan tycka vad man vill om regler och byråkrater, men i det här fallet antar jag att syftet med regeln är att hästen ska ha gott om plats för huvudet och samtidigt kunna ta stöd mot bommen om den vill.

Fast min(a) häst(ar) backar och tar stöd mot luckan istället ibland, vilket kan ge punkfrilla på svansen. Med andra ord finns det alltså risk för att din häst inte få det stöd den kan behöva bakifrån om den bara har en bom att luta sig mot.

Jo, det är ju just det där att kunna ta stöd med bogen som är problemet.. Jag vet ju faktiskt inte om han åker jättebra framlänges (aldrig provat), men hela vägen nerifrån Frankrike och upp till Sverige (i lastbil) stod han baklänges. Sen har han åkt i box i lastbil.

När hästarn åker i box så stämmer ju inte lagstiftningen? Eller finns det då någon speciell angående just boxar?

Jag vet inte vilka regler som gäller för lastbilar och hittar inte tillräckligt bra i lagkrumelurerna. Någon annan kanske vet?

Varför inte ta en provtur på några mil med hästen i vanlig transport framlänges? Då vet du ju om han fixar det eller ej innan ni ger er iväg på långresan.

Skulle inte göra det. Risken är stor hästen dunkar huvudet i väggen och kan göra sig rejält illa. Vänj den hellre vid att stå i normal riktning (eller köp en transport där han kan åka baklänges, UME har speciella sådana).

Nej, du kan inte köra en häst baklänges i ett "vanligt" släp. Undantaget är småhästar (shettisar t ex) som kan ställa sig som de själv önskar eftersom deras storlek tillåter det.

Att ställa hästen baklänges i ett vanligt släp gör att hästen har minimal chans att balansera sig, den kan inte få fri pendling med halsen (som ju är hästens främsta balansmedel) eftersom den inte kan sträcka ut och definitivt inte kan få något bogstöd.

Däremot finns det fina transporter (Ume t ex) som har transporter för baklängesåkning. Hade inte haft något emot ett sånt! :D

Låter lite onödigt när transporten är till för att åka framlänges i

Vi hade ett halvblod (167 cm)förut som inte kunde åka transport. Dvs om hon inte fick åka baklänges.
Så vi plockade ut allt ur transporten (ny Kylinge)och lastade precis som vanligt och stängde luckan. Sen vände hon sig själv. Det var aldrig några problem och hon gjorde aldrig sig illa.
Inte för att jag kan rekommendera detta, men just med henne hade vi inget val.
När vi stannade bilen vände hon sig igen och vi kunde backa ur henne... (hon stod alltså lös)

I usa är det tydligen vanligt att hästarna åker baklänges.
Inte för att det hade med frågan riktigt att göra, men ändå :)

mvh jonte

Jo, han får stå framlänges till att börja med. Om jag känner honom rätt går det bra, men om han protesterar ordentligt så får han stå lös tror jag faktiskt.

Jag gjorde så med en av mina ponnyer (a-ponny). Hon hoppade alltid över bommen så fort vi åkte under en bro eller i en tunnel. Så för att hon inte skulle kasta sig, så vände jag henne vid transport. Men jag gjorde så att jag fäste en stor halmbal framför henne så att hon kunde hålla emot kroppen mot balen. Annars så måste hon ju köra in huvudet i baklemmen. Men som sagt det funkar med en a-ponny och kanske inte lika väl med en D. Ska ni göra det så får ni nog ta bort den vanliga bommen i fram så hästen får plats utan att knöla in sig.

BÄst är nog ändå att försöka vänja honom av med det, alt. köpa ny transport. :)

Hade en annan häst som inte kunde med viadukter och så. Vi täckte för alla fönster och springor, Vipps kunde hon åka "framlänges"! :)

Kan hästen åka normalt så ska den göra det. Händer det något så kommer försäkringsbolaget säkerligen att krångla om det kommer fram att den inte åkt som den ska...

Vi täckte också för det fönstret som fanns, men det hjälpte inte. :( Det hade säkert gått att träna bort men jag hade henne en ganska kort tid. Hade jag behållt henne så hade jag självklart tränat bort detta.

Ja när man har en häst så kort tid känns det ju kanske lite onödigt att lägga ner massa tid...

En liten fundering bara. Om man har hästen framlänges så hamnar ju halsen ÖVER bommen och huvudet framför.
Skulle man då vända hästen om så blir ju utrymmet kortare då rumpan OCH hals/huvud hamnar innanför både lämmen och bommen längst fram i transporten. Detta skulle ju resultera i att hästen får stå med böjd hals åt sidan för att få plats.. Funkar det??
Och finns det inte en risk för att hästen med sin tyngd skulle kunna lyckas att trycka upp baklemmen.. Hmm..

*bara funderingar*

Nu pratar vi om min häst :D Nejdå, men när han åkte i lastbil från Frankrike så stod han i bred spilta med dörrar, åkte baklänges. De andra hästarna stod ju med huvud och hals ovanför/utanför dörrarna, men hade plats så de kunde backa bakåt. Min pålle såg ut som en liten råtta i spiltan (nådde inte ovanför dörrarna nästan) och man såg att han bara hade tagit stöd med baken (fastän han stod baklänges). Han är alltså en kort (125 eller nåt i täcken, aldrig provat ett dock..) d-ponny. Transporten är också bred och lång. Med ett halvblod på 170 skulle jag inte ens tänka tanken.

Men som sagt ska jag ha honom framlänges och med största sannolikhet åker han bra så.

Precis vad jag tänkte oxå... Förhoppningsvis tar man väl bort lämmen fram om man mot förmodan väljer att transportera hästen baklänges! :crazy:

Om man mot förmodan skulle köra en häst baklänges ska man absolut inte ha bommen fram kvar!!

Ja det är klart!! Tänkte inte på det.. :o

Men finns det inte en risk för att hästen sparkar ut fönstret där framme...?
Visst det brukar väl finnas galler för det, men inte alltid väl?! :confused:

*fortfarande bara funderingar*

Man ska nog passa sig noga för att försöka köra en häst baklänges i en transport med lågt fönster. Det ser jag som livsfarligt! Spelar ingen roll om det är galler eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka