Sv: Ha häst i USA?
I vilken anda skall man borja??? Forst och framst far du rakna med att vad du tycker ar kanske djurplageri ar vardags mat dar, beroende forstas var du kommer att bo och liknande.. Uppstallning ar annorlunda, fodringar ar annorlunda, ja allt ar annorlunda.
Sag tex att du skall vara i en s.k. Boarding barn. Vilket kan vara en massa utbyggnader ihopsatta av material som finns till handa, dar man hyr en box, 3x3m som KANSKE har en "run" pa baksidan. lika stor som boxen. Alltsa boxen ar som en svensk utebox, men har vaggar som bara gar halvvags och med dorr bade fram och bak. Tak ar korrugerat plat, vintertid satter man upp presenning sa hasten inte star i blasten. Utslapp/hage/utevistelse ar ett par hectare, dar alla gar tillsammans. Man tar ut och in sin hast sjalv, fodrar pa morgonen, gor rent etc sjalv.. och om man har tur finns det en arena att rida pa.. Man gor allting sjalv.. Forsta mig ratt, detta ar en s.k DIY boarding barn, finns mestadels i sodra staterna...
Helt enkelt man skoter sig sjalv.. Och om en hast blir fodrad en gang om dagen sa bryr sig inte andra.. Om de star i sitt stall hela tiden ar det inte ngn annans business.. Folk lagger sig inte i andras business som de gor i sverige.. Om djuret inte svalter vill saga.. Det finns inga lagar att hasten skall vara ute en viss tid, eller inne en viss tid, ha tacke pa sig etc..
Och igen beroende pa var du bor, du kan fa se saker som du formodligen aldrig sett i ditt liv. Hastar som star uppbundna vid ett trad med huvudet hogt for timmar utan vatten i stralande sosken, men ingen bryr sig, det ar inte deras hast.. Sjalvklart om du har trailer sa ser du hastar sta bundna utanfor trailern, (vilket jag fortfarande gor, skulle aldrig falla mig in att satt hasten INNE i trailern), dar de har en hink med vatten och kanske ett honat med ho...
OK nu har jag namnt lite av det daliga/mest olika saker, att ha hast i usa ar enkelt.. Vem som helst kan ga till en auktion och kopa sig en hast, aven om man aldrig har haft en forut och inte vet skvatt. MEN forstas finns det manga bra stallen, dock en DIY barn betalar du 50-100 dollar per manad PLUS allting. Det finns boarding barns forstas som ar som svenska stall, i utseende. Dar kostar det betydligt mer, men da har du ocksa service.. Medryttare/fodervard existerar inte, stalltjejer finns det valdigt lite av och saklart det kostar. Mestadels ar det svart arbetare som gor stalljobben, dock ar de duktiga. Som sagt det beror helt pa var i landet du ar och vad du vill ha.
Sand garna PM om du vill ha mer detaljer..