Ha häst i USA?

Iliaca

Trådstartare
Kommer kanske att åka till USA på ett år och vill då om möjligt ta med hästen såklart :) Är det nån som vet hur det är att ha egen häst i USA jämfört i Sverige? Finns det något som man kanske inte tänker på som skiljer sig mycket mellan dessa länderna när det gäller tex bestämmelser, vanor och kultur i hästvärlden?

Blir jätteglad om någon kan ge lite tips och råd!

Sv: Ha häst i USA?

jag kan ju säga att det är långt ifrån gratis att frakta hästen härifrån o dit....

...och tillbaka igen :laugh: Glömde skriva att jag är medveten om att när det gäller förflyttningen av hästen så är det inte gratis, nej. Min fråga gäller i nuläget bara om just hur det är att vara hästägare "overthere".

I vilken anda skall man borja??? Forst och framst far du rakna med att vad du tycker ar kanske djurplageri ar vardags mat dar, beroende forstas var du kommer att bo och liknande.. Uppstallning ar annorlunda, fodringar ar annorlunda, ja allt ar annorlunda.
Sag tex att du skall vara i en s.k. Boarding barn. Vilket kan vara en massa utbyggnader ihopsatta av material som finns till handa, dar man hyr en box, 3x3m som KANSKE har en "run" pa baksidan. lika stor som boxen. Alltsa boxen ar som en svensk utebox, men har vaggar som bara gar halvvags och med dorr bade fram och bak. Tak ar korrugerat plat, vintertid satter man upp presenning sa hasten inte star i blasten. Utslapp/hage/utevistelse ar ett par hectare, dar alla gar tillsammans. Man tar ut och in sin hast sjalv, fodrar pa morgonen, gor rent etc sjalv.. och om man har tur finns det en arena att rida pa.. Man gor allting sjalv.. Forsta mig ratt, detta ar en s.k DIY boarding barn, finns mestadels i sodra staterna...
Helt enkelt man skoter sig sjalv.. Och om en hast blir fodrad en gang om dagen sa bryr sig inte andra.. Om de star i sitt stall hela tiden ar det inte ngn annans business.. Folk lagger sig inte i andras business som de gor i sverige.. Om djuret inte svalter vill saga.. Det finns inga lagar att hasten skall vara ute en viss tid, eller inne en viss tid, ha tacke pa sig etc..
Och igen beroende pa var du bor, du kan fa se saker som du formodligen aldrig sett i ditt liv. Hastar som star uppbundna vid ett trad med huvudet hogt for timmar utan vatten i stralande sosken, men ingen bryr sig, det ar inte deras hast.. Sjalvklart om du har trailer sa ser du hastar sta bundna utanfor trailern, (vilket jag fortfarande gor, skulle aldrig falla mig in att satt hasten INNE i trailern), dar de har en hink med vatten och kanske ett honat med ho...
OK nu har jag namnt lite av det daliga/mest olika saker, att ha hast i usa ar enkelt.. Vem som helst kan ga till en auktion och kopa sig en hast, aven om man aldrig har haft en forut och inte vet skvatt. MEN forstas finns det manga bra stallen, dock en DIY barn betalar du 50-100 dollar per manad PLUS allting. Det finns boarding barns forstas som ar som svenska stall, i utseende. Dar kostar det betydligt mer, men da har du ocksa service.. Medryttare/fodervard existerar inte, stalltjejer finns det valdigt lite av och saklart det kostar. Mestadels ar det svart arbetare som gor stalljobben, dock ar de duktiga. Som sagt det beror helt pa var i landet du ar och vad du vill ha.
Sand garna PM om du vill ha mer detaljer..

Men herregud.
Varför ska du måla upp ngn sorts idot bild bara för att du sett några såna ställen?
jag har bott i USA 11 år, och hästhållningen jag beskådat, vilken är ÅTSKILLIG i flera stater, är det inga konstigheter med, vare sig stallar, rutiner, kvalitet eller hästarnas väl och ve osv. Det enda som skiljer är utevistelsen som är betydligt mer begränsad på de flesta ställen.

Himla onödigt att välja den värsta bilden att måla upp, och framhäva det som att det är det som är standarden.

Skall inte saga jag har sett endast..jag har varit i usa i 35 ar , jag tog det varsta exemplet jag kunde hitta, och jamforde det med hasthallning i sverige.. som ar en helt annan sak.. Forsoker fortfarande att vanja mig vid att folk lagger sig i vad jag gor.. tex.
Nej det finns underbara stallen att ha hastar, min egen gard ar ett bra stalle att borja. Dock ville jag att TS skulle fa ett grepp om att saker ar annorlunda, och nar hon inte sager var hon tanker landa ar det ocksa svart att beskriva. Det finns inte langt fran dar jag bor en trainerbarn dar hastar star i Air Condition, har sin egen groom (en groom/3 hastar) och agarna ser man aldrig till utom speciella tillfallen. Tranaren rider hastarna vid tavlingar etc. Det kostar, och visst ar det fint, planteringar folk som draggar arenan 5 ggr om dagen etc.
Men man ser inte den typen av stall som finns i sverige med coop etc. Kanske ngn gang nagra gar samman och har ett stall, dock har folk inte tid (om de arbetar) att komma och slappa ut sina egna och andras pa morgonen. Man anstaller da ngn (svart oftast) som tar hand om stallet. Och delar pa kostnader.
Jag var uppstallad pa en avels/tranings facility vid ett tillfalle. Mina hastar var i paddock, alltsa de levde ute. De fick mat tva ganger om dagen, och vatten checkades men det var allt. Jag kom och red och pysslade med dem, hade anvandning av arena,washrack etc forstas och betalade darefter. Men dar var det forstas inte fragan om jag skulle fodra, det gjordes i samband med att alla andra fick mat. Och ville jag ha speciellt foder fick jag kopa in det sjalv och ta till stallet. 150 dollar per hast i en 100x150 paddock. och hade 4 hastar i dar. Vilket var det vanliga storleken. De ville alltsa ha 600 dollar per manad for paddocken inklusive foder for 4 hastar. Sa vill man ha kostar det. Annars ar det DIY barns med lagre priser. Nu trivdes jag forstas och sa fort det fanns plats flyttade in i boxar. Men da var det inte sakert att hastarna kom ut varje dag istallet.
Hemma pa garden har jag (yep ager fortfarande stallet) type uteboxar i tva rader och stallgang men oppet. Ar mer intresserad i solskydd an kyla forstas. Varje hast har utgang pa baksidan till en 12x24 "run" och smarta som de ar gar de ut och gor sina behov dar. Sen har jag ju hagar till dem. Kan alltsa ta dem direkt till hagen fran boxen/run genom grind, och det fungerar bra. Har haft boxar uthyrda och folk har tyckt om det. Och som example, de far foder pa morgon, blir utslappta och intagna (fullboard) och agaren kommer och rider. Sallan ser man i boarding barns att man mockar etc sjalv. Jag hade alternativet men folk har inte tid. De vill ha skoj med sin hast och inte spendera 80% av tiden att gora i ordning.
Det finns alla varianter, vet ju inte vad TS har tankt sig, men vill ocksa namna att door to door service med ett av transportbolagen kostar det ungefar 8000 dollar EN vag. Nar mina unghastar kom forra aret betalade jag for 2 12000dollar. Rebate pga del av container gjorde det billigare. Mkt pengar och massor av arbete. Skulle vara enklare for dig att lamna hast i sverige och sen kopa en dar. Om du inte tavlar pa elit niva forstas.. Det finns massor av platser som kanske behover en beridare person.

Älskar när man ser stora fina anläggningar med stora gröööööna hagar... Som uppenbarligen klipps med gräsklippare. Inga hästar får vara ute där inte! ;)

(jaja, skördat, showhagar whatever)

och visst finns de dar stallena som man bara gar ahhh over.. och sakert slapper de in vem som helst... NOT..och sager tyvarr. helst skall man komma da i sin nypolerade bil/truck med sista modet i kladvag, slanga pa sin 10K saddle och lata tranaren rida, kanske man tar en liten tur sjalv.. forstas blir det drinkar efterat i baren, medans stalltjejen gar hasten. som har pa sig ett tacke som ar special sytt..
men om man vill spendera 550 per manad och inte ser ngn annan an de black paid labor workers som formodligen inte pratar engelska.. fint.. foredrar sjalv lite mer nare jorden... tack for linken forresten...

Det beror HELT på vilken delstat du är i.

Största skillnaden, om man utgår från att man står i ett "halvblodsstall" med stallgubbe och ridhus typ som i Sverige, är att väldigt, väldigt få ställen analyserar sitt hö. Jag vet faktiskt inte ett enda ställe inom fem timmars radie som gör det.

Jag är en timme utanför Manhattan. Här betalar du 900 dollar i månaden för fullservice och tillgång till ridhus. Träning 100 dollar per gång, hovslagaren kostar ungefär 85 dollar för barfotaverkning och det dubbla för framskor.

100 dollar/träning..

Är glad att jag bor i sverige för det hade nog inte blivit så många träningar för mig annars ;)

Det beror verkligen pa vilken delstat du ska till och om det ar ute pa landet eller mer inne i stan och hur mycket pengar man vill betala! Jag har haft hast i delstaten New Hamshire (norost del) ute pa landet - dar var det en liten privat stall, 6 hastar, utevistelse i stora kuperade hagar fran 7-18 ungefar, aret runt. Overlag sag hasthallning ganska likt sverige ut, men utan sommarbete (hagarna var stora och fina med gras i men dom kom in pa natten) ingen hoanalys, och mat bara tva ganger om dagen. Ingen red pa vintern overhuvudtaget da det var alltfor mycket sno och langt till narmaste ridhus. Darmed fick ingen hast sommarvila, det var ju da man ville rida mest! Jag var fodervard at en hast dar (visst finns det medryttare och fodervarder har, jag har varit bada!). Jag fodrade och tog in hasten pa kvallen, dom skotte morgonfodring och utslapp at mig. Jag betalade ingenting forrutom mat/hovslagare etc och istallet mockade at alla andra varje dag. (stalltjej var jag ocksa da antar jag!)

Nu bor jag i California, mitt i Los Angeles. Har ser det saklart helt annorlunda ut. Mina hastar star i uteboxar, 4 meter x 8 meter, halvt under tak, halvt ute, inga vaggar pa nagon sida. (vadret blir inte sa daligt har) Det finns inga hagar (in i stan) sa man kan betala $5 extra per gang och sa slapper dom ut hasten i ridvolten alltifran 1 timme till att dom glommer hasten darute. :crazy: Dom ger (lucern) ho tva ganger om dagen och mockar at en en gang om dagen. Detta anses vara helinackordning och kostar $335 per manad, man kan fa span i delen av boxen som ar under tak for $60 extra per manad. det finns en ridvolt, massor med superfina ridvagar, spolplatta.. det ar ungefar allt. Visa av hastarna typ aldig far komma ur boxen men det ar ingen som direkt tycker det ar okej (forrutom den ickenarvarande agaren sa klart)

Det som stammer pa dom flesta stallen tycker jag ar att det ar vanligt med fodring bara tva ganger om dagen (om man inte ar pa en superfin lyxig dressyr stall som kostar $600/manad typ). Och att det inte finns nagon som analyserar hoet- dom skulle inte ens fatta vad man snackar om om man fragade om det.

Haha, Los Angeles ar i alla fall billigare an utanfor Manhattan! Fast man kunde hitta stallen som var sa dyra har ocksa, med ridhus och sant. Hovslagaren har (den som ar hyffsad bra i alla fall) tar $120 for helskoning, $90 for halvskoning och $60 for verkning. Den mindre bra tar $90/$70/$45. Privatlektioner ar $85/timme.

Delar dina erfarenheter, både New Hampshire, Connecticut och Massachusetts har liknande förhållanden, mycket lika sverige enligt mig, gott om utevistelse och fina marker.

Californien har jag samma erfarenhet som dig också. Nord västra USA med "Big Sky Country" har ju mycket hästar ute på lösdriftsliknande anläggningar också, med fantastiskt sunt hästliv ur den aspekten.

Jag vet inte mycket mer än att det är betydligt dyrare att hålla häst i USA än i Sverige. Men det kanske beror på var man håller till?

I south ar det inte allt for dyrt. Men da pratar vi inte om superduper anlaggningar typ de som visades i tidigare post.
Visst finns de aven i south (georgia etc) men ar val inte sa vanliga. Det ar manga DIY barns och folk med mindre amount i banken som agnar sig at hastliv.
Jag kan bara svara for Louisiana och Texas men vet att up northeast kostar det skjortan. Som farrier tex, jag betalade 25 for trim och 65 for skor, man sparar mkt pa att kunna ge sina egna vaccinationer, inkopta i local petshop/feedstore, det enda som man inte far ge ar Rabies (live vaccin). Allt annat finns att kopa sjalv..
Men allt beror pa var man bor och vilken niva man vill vara pa. Sjalvklart vore det toppen att sta pa en facility som ngn av de i lanken, dock tycker att det ser for opersonligt ut och de ar mer intresserade i hur det ser ut and skotseln av hastar och hastarnas valbefinnande. \De struntar fullkomligt om sadelkammaren har mahogany tra overallt. lol...

Tackar för informativa svar! Är ju bra att veta vad jag ger mig in på om jag gör slag i saken - både positivt och negativt. Om vi åker så kommer vi att hamna i Tampatrakten. Hur är det där?

Visst skulle det vara lättare om jag lämnade hästen hemma. Dock skulle det ju förstås inte vara samma sak med en annan häst. Den häst jag har idag har jag helt andra band med än någon annan häst nånsin så ett år utan henne skulle kännas svårt. Dessutom har jag lagt ner mycket arbete på att komma nån vart med henne så det vore förstås roligt att kunna fortsätta tillsammans på det vi påbörjat.

Skratt! Nä, inte riktigt, men visst har det att göra med att min man eventuellt får jobb där och då vore det roligt att följa med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 776
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 981
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka