M

mai

vilka regler gäller, hur är åldersgränsen på b-ponny för att tävla

Sv: gymkhana

då kan ja glädja dejj, ja hittade på hemsidan där uppe, det finns ingen åldersgräns det finns en viktgräns:D:)

mai skrev:
då kan ja glädja dejj, ja hittade på hemsidan där uppe, det finns ingen åldersgräns det finns en viktgräns:D:)

Åå tack!!!!!
Vet du var viktgränsen för A ponny är?

ok ;) En i min klass är typ 1.42 tävlar shettis fast hon är förgammal igentligen men den ena shettisen är unghäst fortfarande så den kan hon tävla ;) men hon får ju va med på typ klubb tävlingar

okejj, lyllo min lilla shettis flytta till norrland i våras :cry:

jag var bara medryttare men va där mer än ägarna så hon kändes som min, men hon såldes till en familj som med 3 tjejer som tar han om henne läänge så jag är nöjd ändå.:)

jag hittade att det finns inge vikt gränser direkt bara att det ska se proposionerligt ut så du inte drar fötterna i marken och så men du är ju oxå kort så det funkar säkert
så jag gissar att du kan nog rida gymkhana på henne och om nån klagar :devil::devil:

men sen va det nån som sa att C ponny är det 60 kilo och för D ponny är det 75 kilo
men om det blir 15 kilo mer hela tiden är B ponny 45 C ponny 60 och för D ponny 75 A ponny 30 kg
men dom är ju starka som 17 så du kan säkert rida gymkhana på henne:):D, personligen tycker jag det ska va så i dom flesta hästsporten kombinerat med åldersgräns så en 12 slipper tävla mot en 30åring

mai skrev:
vilka regler gäller, hur är åldersgränsen på b-ponny för att tävla
som redan konstaterats finns det ingen allmän åldersgräns alls inom gymkhanan. vissa tävlingar som t ex. bohuscupen har dock en maxålder på arton år. sedan är det vanligt att man delar upp tävlingen i junior respektive seniorklasser för att göra det mer rättvist. viktgränserna är så vitt jag vet inget som står i TR men man går mycket efter "sunt förnuft" och hästen ska i princip inte hindras eller ta skada av ryttarens vikt/längd. dock är uppfattningen om "proportionerligt ekipage" helt annorlunda från andra grenar. min ponny t ex. är 145 cm och jag är 175 och väger 53 kg. ett "normalt" gymkhanaekipage kan man säga. större skillnader är inte ovanliga

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
553
Senast: Mli
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka