Sv: Gurkmeja

Precis så jag också känner, att man kanske inte ska vara så rädd för satt prova mer natrliga alternativ. Djävulsklo fungerar väl smärtlindrade, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag gav det till min ponny en lång period efter hans skada. Dvs detta var många år sedan. Men det blev mycket bättre. Om det berodde på det eller att det ändå blev bättre med tiden är svårt att säga, men jag tror på det. En c-ponny som fick ca 1 tsk om dagen om jag minns rätt. eller så var det 2 kanske? iaf vanlig gurkmeja som man köper i affären.

Det finns ingen vetenskaplig forskning på att gurkmeja har någon effekt mot stela leder, morgonstelhet, återkommande ledinflamationer eller liknande. Däremot finns det flera som har haft goda resultat efter att ha använt det.
Av min erfarenhet är det helt olika vilket preparat som passar bäst för olika hästar, endel får bra resultat av gurkmeja, andra av glucosamin eller nypon. Det gäller att pröva sig fram och ev. kombinera tills man hittat rätt.

För att kort sammanfatta lite så är det alltså inte gurkmejan i sig du vill åt, utan i gurkmeja finns ett ämne som heter curcumin - det ämne som ger gurkmejan sin gula färg. Det är det här ämnet du vill åt för lederna.
Curcumin och är känsligt för luft , fukt och ljus. Detta ställer speciella krav på bearbetning, transport och förpackning.
När gurkmeja används som krydda finns det inga krav på att bevara det just det ämnet. Det innebär att kryddgurkmejan vanligtvis innehåller låga halter av curcumin och högre halter bekämpningsmedel och tungmetaller.

Glucosamin istället finns det viss forskning på, som visar att om man börjar använda Glucosamin i tid innan man har fått för stora åldersförändringar i ledbrosken, så hjälper det till att förebygga förslitningar. Glucosamin är dessutom numera klassat som ett läkemedel. Dock har även glucosamin sina frågetecken och speciellt frågan huruvida hästen kan absorbera glukosamin från tarmen.

Djävulsklo är starkt smärtlindrande och har liknande egenskaper som fenylbutazon.

Ursäkta luddigt inlägg :)

Hur många här ger Gurkmeja? Hur mycket ger ni? Tycker ni att det har haf tnågon effekt?

Jag har ett halblod på 15 år, vi tränar och tävlar Msv dressyr och han har artros. Just nu får han Glucosamin, men jag är inte säker på att det har någon effekt. Funderar därför på vad jag kan använda i stället. vad jag har funderat på är LitoVet och Nypon. Frågan är vad som fungerar bäst?

Hej!

En av våra hästar fick problem i sina leder, när han var 3 år, pga dålig produktion av ledvätska. Han var ganska illa däran och prognosen för inte allt för bra:crazy:

Var hos equi-terapeut med honom och hon rekommenderade BioSynov (gurkmeja). Han åt det i 2 månader samtidigt som han skoddes av och gick i hage.

Efter 3 månader var vi på återbesök hos equi-terapeuten och då var han helt frisk:banana:

Det är nu drygt 2 år sedan och han har inte haft problem med sina leder sedan dess.

En liten rolig sak i sammanhanget, hästen saknade den indiska toutch (currysmak) som kraftfodret fick av BioSynov och var efteråt inte så intresserad att äta sitt kraftfoder utan BioSynov:rofl:

MVH/Carina

Hahahahaha :rofl: Min häst är ganska misstänksam mot det mesta som ser/smakar/luktar konstigt. Men han har kommit över det lite i alla fall.
Jag har funderat på Biosynov eftersom att man då får andra tillskott också, samtidigt som Gurkmejan.
Har ju funderat på Nypon också. man kanske ska kombinera Nypon och Biosynov?

jag har hört att gurkmeja skall vara bättre om man ger det i samband med ngt annat. men frågan är vaad?

ngt sim höjer effekten lite. sett här nu när jag sökt på gurkmeja att ingefäöra är bra för lederna med. är detg ngt å satsa på?

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt. Jag hann aldrig prova, jag blev tyvärr tvungen att ta bort min häst i februari.

Någon annan som har koll?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 638
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 318
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 604
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar