Guppybebisar!

nevin

Trådstartare
Jag har ett 250literskar hemma, med bla guppies i, de ynglade av sig här nu i går och nu är det lite funderingar från mitt håll....

I "min" fiskaffär säger de att ynglen ska vara ca 1,5 cm när de ska ut i stora baljan. De simmar nu i en liten plastbalja som man hänger på kanten, och jag tycker att det blir för trångt för dem att bo där tills de är så pass stora. Det tycker inte sambon, för de har "alltid" haft ynglen kvar i yngellådan hemma och det har gått bra säger han.

Jag vill ha ett 19litersakvarium till bebisarna, så de har lite plats att växa på, skulle det räcka åt mina 5 bebisar tror ni?

Sv: Guppybebisar!

Ja, 19-litersakvariet är mycket bättre.
Hur stora de ska vara när de flyttar in i stora akvariet står i direkt proportion till övriga invånares munstorlek.

Jag hade också satsat på ett mindre akvarium istället för yngellådan. Dock är de ju i ett säkert förvar i yngellådan och i ett vatten som de är vana vid. En och annan kan nog ryka med i flytten om du inte ser till att vattnet är mycket lika i båda akvarierna...sno lite vatten från det stora och häll i det lilla.

Guppysar är ju annars en tuff sort, så de brukar klara det mesta. Roligt att ni har fått bebisar i alla fall. Det blir liksom lite mer liv och intressantare i akvariet då!

Jag har fått tag i ett litet 10liters nu som jag drog igång i går. Det innehåller enbart vatten från moderkaret, och så lite växter därifrån med.

Imorgon ska de små livet flytta in där, de äter bra nu och växer så fort så man ser det från dag till dag! Spännande är det hur som helst!

Tänkte bara uppdatera lite.

Guppybebisarna bor nu i ett inrett 10literskar, äter väldigt bra och börjar se ut som fiskar nu. De har fördubblat sin storlek sedan förra måndagen!

Tyvärr hann vi få in vitaprick i stora karet innan de små flyttade därifrån, så just nu behnadlar vi båda karen...... En liten gick åt innan flytten, men övriga 4 verkar må fint och blir bara större för varje dag!

Kul att det går bra!

Vad har du för planer för de små? Du kan ju inte behålla dem alla, då blir det inavel på bebisarna.

//Ramona som var ledsen när ciklidbebisarna byttes bort mot fula scalarer sambon ville ha!!

Jag vet faktiskt inte, har nte hunnit så långt i planeringen, men jag tror att jag ska dela på dem och sätta en del av dem i mitt nya 110literskar (som förhoppningsvis kommer hoppa i gång i slutet på helgen!

Kanske min fiskagubbe i min affär villl ha några hanar! Jag har bara honor kvar och måste ändå köpa en ny hane, så det är ju ingen risk att "pappa" guppy hittar på bus med sina barn.....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat