Gummityglar??

N

NiraK

Nån som har nån bra förklaring på varför man har gummityglar? Red en häst idag som hade det.. Kändes som tuggummi i handen ungefär.. :p Varför har man sådana egentligen? :confused:

Nirak
 
Sv: Gummityglar??

För att de inte glider ur handen på en..? Jag gillar de inte personligen, fast de med gummi på insidan och läder på utsidan e sjukt bra! :)
 
Sv: Gummityglar??

Jag har gummityglar men de känns inte som tuggumi:confused:
Jag har gummitrådar invävda i mina så det kanske inte är samma:confused:
Jag har det i allafall för att jag har svårt att hålla då jag har en skada i vänster arm, gummit "hjälper" mig så att jag inte behöver hålla så mycket, mina är dessutom smala så att jag inte får ont i fingrarna mer än nödvändigt, har lätt reumatism i händerna.
Annars är det nog mycket en smaksak, jag och dottern har väldigt olika uppfattning om hur ett par bra tyglar är:)
 
Sv: Gummityglar??

Ja du det måste väl vara för greppets skull, själv tycker jag att gummityglar är det fulaste som finns, bläääk!
 
Sv: Gummityglar??

Ja sådana hade jag förut:) jättebra men tyvärr för tjocka så jag blev så glad när jag hittade dem jag har nu:D
 
Sv: Gummityglar??

Jag gillade inte känslan jag fick när jag tog i tygeln.. liksom segt och jäkligt.. :p Man vill ju att hästen ska vara lätt i handen, inte seg? Fick liksom ingen effekt av en lätt förhållning, och samma sega resultat av eftergiften..

Nirak
 
Sv: Gummityglar??

Jag köpet ett par bruna, smala, tunna på eko. Jag bara älskar dom :love: Annars så är jag inte mycket för gummityglar. Gillar flätade läder bättre.
 
Sv: Gummityglar??

Därför att det är det bästa greppet du kan få av ett par tyglar, sedan är det en vanesak, har enbart gummityglar och upplever inget som segt på något sätt. Det är mentalt Nirak eftersom det är ett par lädertyglar gömda inuti gummit oftast :angel: ;) (lite farligt annars) :o
 
Sv: Gummityglar??

Antagligen är det sånna där som har liksom ett helt skal av gummi som NiraK menar... personligen tycker jag att de kan passa vid hoppning/uteritt men inget jag föredrar när det gäller dressyr, när man vill ha en mer exakt känsla.
 
Sv: Gummityglar??

Man har dem inte till dressyr iaf ;)

Jag tycker de är bra när man rider i terräng!

I dressyr vill jag ha smala eller flätade smala, lädertyglar.
 
Sv: Gummityglar??

Har ett par gamla hederliga gummityglar.
Red för några veckor sen o dt var absolut inga problem med eftergifter:D
Hästen var svettig o tyglarna blev som snor:eek:
 
Sv: Gummityglar??

Prova att rida utomhus i regn gärna på en lätt skitig bana så förstår du. :)
 
Sv: Gummityglar??

Jag gillar inte gummityglar.
Jag rider utomhus, i alla väder, utan handskar, med mina kantflätade lädertyglar. Det fungerar hur bra som helst, men jag antar att det är en vanesak.

Immer
 
Sv: Gummityglar??

Det måste varit såna utan läder inuti, jag älskar gummityglar men inte dom utan läder i för då blir det som tuggummi!;)
 
Sv: Gummityglar??

antar att det måste vara en vanesak! :)

Gillar mina gummityglar, rider i hällregn o de känns lika oavsett och de blir inte heller blöta och hala, en klar fördel. :bow: men fösta veckan kändes de otympliga o nu så är man van! :bow:
 
Sv: Gummityglar??

tyglarna blev som snor:eek:

hahaha, vilken liknelse! :rofl: :bow:

NiraK: jag gillar inte heller gummityglar. Tycker de är alldeles för tjocka och "stumma". Varianten med invävda gummitrådar tycker jag bättre om. Ger bättre grepp än vävribb, men inte så stenhårt att det är lätt att bli "hård".
 
Sv: Gummityglar??

Jag gillar inte heller gummityglar, det är tjocka och jag får så lätt skavis i händerna av dem.
Red i ett stall en gång där alla hästarna hade gummityglar som var gröna, gula, blåa och röda för att nybörjarna skulle kunna hålla koll på tyglarna och ha samma längd på båda sidorna.. haha de var HEMSKA :rofl:
 
Sv: Gummityglar??

Nån som har nån bra förklaring på varför man har gummityglar? Red en häst idag som hade det.. Kändes som tuggummi i handen ungefär.. :p Varför har man sådana egentligen? :confused:

Nirak

Man har det för att få bra grepp. Det är en vanesak, men segt fattar jag inte vad som är? :confused: Det är inte någon skillnad:confused: Du är nog bara ovan.:D
 
Sv: Gummityglar??

Har ett par gamla hederliga gummityglar.
Red för några veckor sen o dt var absolut inga problem med eftergifter:D
Hästen var svettig o tyglarna blev som snor:eek:

Ha ha ja då är de gamla:crazy: Jag hade ett par som blev så när dom blev blöta, en gång när det regnade och jag galopperade så
gled tyglarna iväg, snorhala :eek: vilken chock. Hästen var inte sen att utnyttja situationen eftersom han gillade att reta mej, men sen stannade han så jag skulle kunna få tag igen, han var snäll i grunden.:crazy:
 
Sv: Gummityglar??

Man har det för att få bra grepp. Det är en vanesak, men segt fattar jag inte vad som är? :confused: Det är inte någon skillnad:confused: Du är nog bara ovan.:D

Håller med.
de är utmärkta på heta små hoppande gummibollar som man tävlar hopping på tex.

däremot som nån annan sa tycker jag inte om dem till dressyr. där vill jag ha mjuka, flätade lädertyglar för Bästa Känsla :D
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
412
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 924
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 698
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp