Gummityglar??

Sv: Gummityglar??

Min tränare stirrade förfärat på mig när hon insåg att jag hade läder/gummityglar till min häst.

"Tyglar med gummi är jättebra om du är ute och rider fälttävlan i ösregn på en vild och galen häst. Är du det?"

Ehh... nej....

Sen fick jag en utläggning om hur urbota dåligt det var med gummi om man vill rida med finstämda hjälper eftersom det blir stumt för handen & hästen.

Nu har jag mina släta lädertyglar även när jag rider ut. Och jag skulle aldrig drömma om att galoppera fort när det regnar ute. :o
 
Sv: Gummityglar??

Min tränare stirrade förfärat på mig när hon insåg att jag hade läder/gummityglar till min häst.

"Tyglar med gummi är jättebra om du är ute och rider fälttävlan i ösregn på en vild och galen häst. Är du det?"

Ehh... nej....

haha, vilken skön tränare!:rofl:
 
Sv: Gummityglar??

Ok, tråden var jättegammal. Men ingen verkar veta att man har galoppfattning (korsade tyglar eller brygga, kärt barn har många namn) på tyglarna när man rider med gummityglar. Nabbarna i gummit hakar fast i varandra så att tyglarna inte kan glida (som två kugghjul). I kombination med halsrem får du ett både bättre grepp och en säkrare ridtur vid en uteritt. Om man vill korta upp tyglarna finns det en väldigt bra teknik för det. Det går blixtsnabbt att göra men få i kan göra det utanför galoppvärlden. Väldigt få tränare/ridskoleinstruktörer vet hur man rider med gummityglar (och halsrem), tar galoppfattning eller kortar upp då de sällan lärt sig rida galopp (eller fälttävlan).
 
Sv: Gummityglar??

rida med brygga i dressyr och banhoppning är ett no no för mig, i fälttävlan och galopp intervaller är det super bra. men brygga kan man ha även med vävribb tyglar och släta lädertyglar :p, gummi klädda tyglar är inget måste för det.
jag har släta läder tyglar med gummi på insidan och lädertyglar med stroppar. helklädda gummi tyglar är för tjocka och vävribb är hemska.
på ridskolan fick man lära sig rida med brygga när man var på galopp banan och hoppade, på ridbanan så behöver man kunna ta ledande tygel tag och det fungerar inte så bra med brygga :p.

men har man en het häst på hopp banan så är helklädda gummi tyglar nästan ett måste :D
 
Sv: Gummityglar??

Alla tyglar passar naturligtvis inte för alla områden. Gummityglar som funkar utmärkt på galoppbanan eller vid uteritten känner säkert många att de inte är särskilt idealiska när man hoppar (även om jag hoppar med dem). Och säkert speciellt inte vid dressyrlektionen...

Om det är galoppfattning du undrar över så är det väl enklast att beskriva det som så att du lägger tyglarna i en lop, eller brygga (många västernryttare rider så här). Sen håller du om både både vänster och höger tygel samtidigt så att nabbarna tar tag i varandra. Du rider lågt med händerna nära varandra och mot manken så du har kontakt med hästen där. Lillfingrarna skall vara framåt och tummarna mot dig. Du får då ett mothåll om hästen exempelvis böjer ner huvudet. Om du rider med normal tygelfattning så följer man ju oftast med huvudet ner. Vrider du på händerna så drar du åt dig tyglarna. Du får dessutom ett väldigt bra stöd och kan hålla emot bättre om hästen pullar hårt...

Rider du med halsrem så håller du om denna med ring och långfingret med ena handen (andra handen håller man spöet med). Du har då ett bra säkerhetsbälte och risken för att du ofrivilligt drar hästen i munnen är mindre.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
412
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 924
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 698
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp