M

montgomery

Okej, vad är positivt respektive negativt med dessa skor? Har prcis vart och "vaktat" en häst som blev skodd och den fick gummiskor, den hovslagaren tyckte att de var bara SÅÅÅÅÅ bra. Skulle vilja vet mer om de.... :)

jag vet inget positivt, bara det negativa. skon är tjockare än vanliga skor, dyrare och dessutom blir det mycket stumt när hoven sätts i, utan skor och med järnskor glider hoven några cm när den sätts i, med gummiskor blir det tvärnit.

Vet inte om det stämmer, men i boken "naturen som ridhus" står det att de gjort tester med en stor tillverkare av gummiöverdragna skor, de skulle tydligen glida lika bra som vanliga tom. mot asfalt. Men som sagt, vet ej om det stämmer.

Har haft det på ett par av mina hästar och min gamla häst (lättare typ) tyckte om det och fick betydligt bättre steg av det. Den yngre hästen som är stoor och därmed tyngre hade nog inte samma nytta av det och dessutom gjorde hennes vikt (ca 750 kg) att hon hade slitit ut dem fullständigt på 5 veckor. :crazy:

Har ridit på alla möjliga underlag och tycker att de är bättre på asfalt, gräs och grus än järnskor. Att de kan glida på dessa underlag med järnskor är ju också en stor risk om de som min stora häst är klantiga. Hon har halkat ordentlig i järnskor ett antal gånger. Tvärstumt har det inte heller kännts med gummiskorna. :D

Men som sagt, det kan bli väldigt dyrt på vissa hästar eftersom skoperioden måste anpassas efter skon om den går sönder :mad:

Jag har använt gummiskor i fem år på en av mina hästar. Jag har bara goda saker att säga om dem förutsatt att man har en hovslagare som kan sko med dem. Dyra, visst. Men jag tycker de har varit överlägset bra till min häst. Har haft ca fem tappskor uder dessa år och ofta kunnat använda skorna mer än en skoperiod. Om din hovslagare är possitiv så prova! Be honom ringa fabriken och beställa en riktare, det går inte att slå skorna i rätt form. Använd framskor runt om.
Lycka till! :)
Eva

Okej, tack för alla svar :), känner mig forfarande skeptisk till de...

Jag har bara goda erfarenheter när det gäller gummiskor! Vi använde det på mitt halvblod när hon gick som vagnshäst på somrarna. Dels slapp hon halka i branta asfalterade backar, skorna fjädrade lite vid körning och ridning på asfalt och hårda grusvägar samt att hennes hovar hade en tendens att spricka på somrarna vilket blev mycket bättre med gummiskorna.

Gummiskor går visst att rikta, bara man har en kunnig hovslagare med rätt verktyg!
Håller med om att de är dyra, men de fungeragde bra på min häst. Dock är det som vanligt, det är individuellt vad som fungerar på olika hästar!

Det finns också "plastskor" som heter Hippogrip. Dem har jag tittat närmare på nu under helgen, och de hästarna som har haft dem längst, har haft dem ca 5 år med väldigt bra resultat. :)

Att de är helt i plast gör kanske att somliga tror att de slits ut fort, men de håller lika länge som järnskor, i vissa fall t o m längre.

Fördelen med dessa skor, är att de tillåter hoven att utvidga sig vid isättningen i marken, och att hoven får dra ihop sig när den lyfts, dvs att hovmekanismen fungerar. Det som är bra är att de dessutom är broddbara! Både hästar och hästägare var nöjda :idea:

Rikta?

Det är ju bara att skära i skiten, inge svårt alls.

Allmänt svar:
Min häst gick med hippgrip under ett år och det gick hur bra som helst. Var överlycklig över dem på vintern kan jag säga då jag inte behövde brodda alls. Min häst klampade fram på den halaste is som om det var ingenting. Jag kunde inte känna någon skillnad på steget när man gick på olika underlag, men det behöver ju inte betyda att det inte var någon skillnad.

Nu går min häst i alla fall barfota och old mac's är tänkt att det ska inhandlas någon gång.

Hej

Min erfarenhet av Hippogrips är att de definitivt inte håller lika länge som en järnsko.

Vilka skor använde du? Sommar- eller vinterskor med brodd? Det var nämligen en hovslagare som skodde med dessa och dennes Hippogrip-kunder var alla nöjda med skorna. Inga problem med hållbarhet. :)

Hur länge höll dina skor och under vilka omständigheter? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka