Gummimatta till box

Lina_Zacha

Trådstartare
Vi funderar på att köpa gummimattor till boxen, och hört att det ska finnas speciella sådana. Vad har ni för erfarenheter av dessa? Har de bra hållbarhet? Finns det olika företag som säljer, och var hittar man dem? Skiljer det i pris?

Sv: Gummimatta till box

Jag kan inte hjälpa dig med vart du kan hitta mattorna i Sverige, men jag har sådana till mina två pållar liksom de flesta andra i stallet (40 hästar). De är KANON!! :bump:
Mina kom med 10 års garanti, jag har bara haft dem i två år men de ser fortfarande ut som nya när de är nytvättade. Mitt boxgolv är helt plant utan lutning och mattorna ligger fogade (la in dem själv, tungt och lite bökigt var det) men släpper inte igenom något. Jag tar upp mattorna en gång per år och golvet är i stort sett alltid snustorrt under. Jag har iofs relativt mycket spån i mina boxar mot vad man kanske behöver när man använder gummimattor?
Däremot vet jag inte hur det blir om man har en broddad häst, slitaget borde bli större då... vi behöver ju i stort sett aldrig använda broddar här... :cool:
Priset skiljer sig säkert, det finns ju så många olika sorter också, men jag gav ca 500kr per matta och det gick åt 6 mattor till en normalstor box (3x4m).

Jag vet ett företag i Östergötland som säljer, skickar PM med telenummer till dig.
//marti

Min häst samt ytterliggare 5 stycken hästar på anläggningen har gummimatta i boxen.
Det är väldigt bra! Det är lättmockat (beror förstås på vad man har för häst) och det är torrt och bra under mattan. Vi har dock endast haft våra mattor sedan november förra året. Jag har ändå relativt mycket strö inne i boxen, vet egentligen inte om man behöver ha så mycket där inne - men så står min i utebox, så jag vill ändå ha en bra bädd till henne. De tre som har inne i ett utav stallen har mest torv i mitten utav mattan, längst fram vid boxdörren och ja, på den sidan står ju ändå vattenhinken och så lägger vi alltid höet där. Och på motsvarande sidan, mitt emot så bajsar de ju oftast ändå.

De verkar ha bra hållbarhet, men jag vet inte hur lång garanti på dessa. Men de är fortfarnade lika fina som de var när de var nya och de håller säkert 5-10 år.
Att lägga in dessa kosade väll runt 1000:-/box har jag för mig.

Kolla bland företag som säljer för kor. Pojkvännen har gummimatta till kossorna där de ligger och de är 2 år nu och ser fortfarande ut som nya, de är jättemjuka och det behövs inget strö, däremot kan det vara så att det är ngn form av skumgummi under själva mattan, minns itne riktigt men korna sover gott på dom iaf.

Nordpost säljer flera olika gummimattor, en hel djungel, sen vet jag itne vilka mer som säljer men som sagt, kolla bland de som säljer andra jordbruksgrejer.

Funderar själv på att ha sån i lösdriften för det känns lätt att hålla rent och bättre för hästen, för även om man har strö så blir det hårt med betonggolv, det vet man ju själv om man har betonggolv som man ska stå på länge att man får ont i rygg och fötter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Manji
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix