Gummimatta boxen

Empalie

Trådstartare
Undrar om det finns några här som har gummimatta i boxarna. Jag tycker det verkar smart, det borde inte gå åt lika mycket spån, vara halkfritt och dessutom kan man ta ut och skölja av samt lufta.

Erfarenheter?
Samt vart kan man få tag i billiga o bra gummimattor vilken sort bör man välja?
Ngn i kalmartrakten som vet ngn bra o billig leverantör?

:)

Sv: Gummimatta boxen

Jag har gummimattor o det är jag o hästarna helnöjd med. De kommer från jordbruket där jag jobbar. Hästarna har nuförtiden aldrig liggmärken på haserna o mindre spån går det åt.

Gummimatta är bra visst. Men se till att du funderar igenom. Där jag stod rann kisset in under mattan så man fick alltid lägga spån under och byta det varje dag. Dvs tungt och besvärligt. Dessutom ta ut mattan och rengöra - mattan är tung! Den vi hade var en matta som kossor står på och den lyfte inte jag själv, jag drog inte ut den själv ens. Klarade att lyfta ett hörn åt gången och använde då metallgrep för att komma åt under...

Jag föredrar bädd framför matta.

Jag gillar boxmattor bortsett från att de är så dyra. Men jag tror hästarna tycker att det är skönt att ligga på dom, när min häst stod i utebox hade dom gummimatta under. Dock hade jag ändå normal strömängd också. Men tycker att en bra bädd funkar bra också och det överväger eftersom mattorna är så dyra (till min box skulle det kosta ca 5000-6000 kr när jag hörde mig för ) . Sedan måste man tänka på att göra rent årligen, minst en gång per år och detta är ganska tungt och jobbigt. Dock är väll själva mockningen förövrigt relativt lätt skött och det är bra om man har häst som t.ex. står och gräver i bädden.

Jag bara undrar lite över det här med gummimattor, använder man inget eller bara lite strö? Jag är bara nyfiken då jag tycker att det borde vara ganska onaturligt för häst att stå på gummimatta. Den sömnforskning som är gjord på häst visar att hästarna ligger mest på en tjock halmbädd/halmväxelströbädd än vad de ligger ner i tex en box med tre dm spån. Jag undrar hur utvilad en häst på gummimatta blir?

Jag har gummimatta i alla boxar, fast jag använder ändå lika mycket spån. Har mattan bara som extra dämpning och utifall om hästarna lever rövare i boxarna och gör att allt spån hamnar efter väggarna, då behöver dom i alla fall inte står/ligger på betong.

Mina päron köpte dom från industrier för en billig peng när dom bytte band på vagnarna:)

Som några har sagt så är det relativt besvärligt med mattor, ibland... Dom väger as och det är ett smärre helvete att få ut/in dom ur boxarna för rengörning vid stallstädning.

Jag har den till min ena pålle, tog den gamla från trailern när vi bytte.
Inte lika tjock som de man brukar ha, men fungerar kanon då inte inte längre ligger på bara golvet. :)
Använder nästan lika mkt spån som innan.
Har ingen bra koll på vad vanliga gummimattor kostar.

Jag har gummimatta i alla boxar, fast jag använder ändå lika mycket spån. Har mattan bara som extra dämpning och utifall om hästarna lever rövare i boxarna och gör att allt spån hamnar efter väggarna, då behöver dom i alla fall inte står/ligger på betong.

Mina päron köpte dom från industrier för en billig peng när dom bytte band på vagnarna:)

Som några har sagt så är det relativt besvärligt med mattor, ibland... Dom väger as och det är ett smärre helvete att få ut/in dom ur boxarna för rengörning vid stallstädning.

vad är det för indusri du pratar om nu?

Jag skulle gärna ha gummimatta i boxen, men de är ju så in i bänken dyra. Finns det billigt alternativ någonstans så är jag också intresserad. PM:a gärna i så fall.

vad är det för indusri du pratar om nu?
Vilken industri som helst som ska byta ut sina transportband.

Jag har hur mycket såna gummimattor som helst, varenda vägg i 20 boxar är tapetserade!!! Och dessa ska bort nu, så om någon har vägarna förbi Ö-vik kan ni få väldigt billigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar