Gummiflistips önskas

H

Helan

Var kan man få tag på detta?
Jag ska göra en ridbana som helst inte fryser till is eller bildar jätteklumpar på vintern.
Läggs fliset ovanpå en vanlig ridbana eller skiljer sig underarbetet? Lite tips här vore kanon.

Sv: Gummiflistips önskas

Är det inte förbjudet med gummiflis nu? Ur miljösynpunkt är det ju inget bra, även om det är underbart att rida på...

Har för mig, men jag kan ha fel, att man måste ha någon som skriftligen tar på sig ansvaret att transportera bort och ta hand om underlaget den dag det är dags att byta, och det kan ju vara svårt att få någon att ta på sig ett uppdrag som ligger många år fram i tiden...

Om jag var du skulle jag kolla med miljökontoret först, för att se hur de ställer sig till gummiflis och om de säger att det är ok, så skulle jag kolla med en proffesionell firma som har bra rekomendationer att ge dig ang hur man gör med markförberedelserna, om det skiljer sig från andra underlag.

Lycka till!

En rejäl dränering är förutsättning 1. Står det vatten fryser självklart gummiflisen. Att få en gummiflisbana bra är faktiskt rätt svårt. Det krävs absolut rätt blandning annars blir den djup (den sätter sig ju inte som ett "vanligt" underlag), hal eller helt opåverkad.

Jag hade börjat med att kontakta miljökontoret på orten banan ska läggas, sedan hade jag konsulterat någon som bevisligen lagt en bra gummitflisbana. Blir den dålig blir den i princip oridbar (det är lätt att få den så djup att hästarnas ben blir för påfrestade) och rätt dyr att hålla på att göra vid.

Är det bättre att lägga på "fiberflisor" istället (typ flisad geotexduk) som finns att köpa nu?
Givetvis ska vi dränera ordentligt:smirk:

Du behöver inte "smirka" mig, jag försöker bara ge mina åsikter. Givetvis kan du helt bortse från dem om du tycker det är helt åt skogen.

Du behöver inte "smirka" mig, jag försöker bara ge mina åsikter. Givetvis kan du helt bortse från dem om du tycker det är helt åt skogen.

Sorry, visste inte att "gubben" betydde något taskigt. Tyckte att den såg glad, loj och lite rar ut. Men å andra sidan så kanske du som moderator inte behöver ta i med den hårda tonen så fort någon gör fel utan förklara lite vänligare vad man gjort för tokigt!!!

:cry: Betyder att jag blir ledsen!

Är det inte förbjudet med gummiflis nu? Ur miljösynpunkt är det ju inget bra, även om det är underbart att rida på...

Har för mig, men jag kan ha fel, att man måste ha någon som skriftligen tar på sig ansvaret att transportera bort och ta hand om underlaget den dag det är dags att byta, och det kan ju vara svårt att få någon att ta på sig ett uppdrag som ligger många år fram i tiden...

Om jag var du skulle jag kolla med miljökontoret först, för att se hur de ställer sig till gummiflis och om de säger att det är ok, så skulle jag kolla med en proffesionell firma som har bra rekomendationer att ge dig ang hur man gör med markförberedelserna, om det skiljer sig från andra underlag.

Lycka till!

Tror du inte att man själv kan ta på sig ansvaret för bortforslingen? Vi har egna maskiner så det borde inte vara något problem.

vad jag vet är det olika sorters gummiflis som säljs, och det är den ena sorten som är förbjuden. och olika kommuner har olika regler, så kolla med din kommun!

jag funderade på gummi själv men vet att många fått problem med ledinflammationer på sina hästar efter att ha ridit på såna banor eftersom det blir alltför mkt stopp i underlaget. så jag slog ifrån mig det.

har paddex, och det fryser endast om det är vått. och även om det fryser är det ridbart, då det inte blir gropigt eller isigt. dessutom behövs ingen dränering forutom diken på sidorna, och det läggs i bara ett lag=snabbt att fixa. jag är iaf nöjd.

jag funderade på gummi själv men vet att många fått problem med ledinflammationer på sina hästar efter att ha ridit på såna banor eftersom det blir alltför mkt stopp i underlaget. så jag slog ifrån mig det.

har paddex, och det fryser endast om det är vått. och även om det fryser är det ridbart, då det inte blir gropigt eller isigt. dessutom behövs ingen dränering forutom diken på sidorna, och det läggs i bara ett lag=snabbt att fixa. jag är iaf nöjd.

Vad bra att du sa det, jag vill av påkommen anledning hitta ett material som INTE ger problem med lederna. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av alla paddexbanor (bor 1 mil från leveransstället så alla häromkring har det) och tycker att fler och fler börjar klaga pga stumheten. Men de kanske inte sköter banan rätt. Jag tänkte lägga -6 dräneringar under banan också, eftersom det är ganska fuktig mark, samt ett rejält dränerande bärlager.

den måste sladdas ofta annars blir den för hård. sen måste den väl nästan ligga på lera om det ska bli ett sviktlager.

har iofs bara haft min ett knapt år men än så länge så är svikten kanonbra. men som sagt, sladdar eller harvar överflaten minst 1gg i veckan.

i sundsvall ligger en kabelskrot som producerar flis av isoleringen jag vet att man har använt det till mindre paddokar .

En Paddexbana som blir för hård är det bara att köra med harven på ett varv så blir den mjuk igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama