Gummiboots mot tappskor?

alazzi

Trådstartare
Har fått 3 tappskor på två veckor och måste göra något. Har tidiagre fått tips om att använda boots men jag vill fräscha upp mina kunskaper i området. Jag har aldrig använt boots tidigare, bara sett andra använda dessa.

Förstår att bootsen måste sitta tätt, annars gör de väl mer skada än nytta. Men då kommer ju skavsåret väldigt lätt? Tips för att undvika skav? Hästen får skav av det mesta så jag är osäker på om det kommer att fungera. Får väl åka till stallet i värsta fall och sätta på och ta av bootsen när han ska på betet. Har ju tack och lov nära till stallet.

Tips på användning och allmänna reflektioner tas gärna emot!

Sv: Gummiboots mot tappskor?

boots kan ju aldrig skada, sätter man dom löst så är väl bara risken att dom åker av och de blir dyrt att köpa många nya boots hela tiden.

boots funkar inte på min häst utan de enda som funkat är att sko på ett annat sätt och sen dess har han *peppar peppar* inte haft en enda tappsko

så tappar hästen skona så ofta så fråga hovis vad den kan göra åt de eller så kanske hovis har några förslag.

Hovis slipar av skokanterna så mycket som möjligt så att skokanten blir avrundad. Sen snålskor han så mycket som han vågar. Hästen var nyskodd igår och trampade av sig skon direkt. Och veckan innan så trampade han av sig samma sko. Han är en klumpig häst, nu hade han trampat sig själv i karleden så att det var ett litet sår. Men man kan ju inte vaddera in hästen i bomull heller. Han behöver ju få gå på gräs med sina hästkompisar.

Hovis bara skakade på huvudet i torsdags när hästen hade en tappsko igen, han hade ju nyss varit ute och slagit på en tappsko tyckte han.

Boots kan fungera jättebra, om de går ner ordentligt över hoven dvs. tillräckligt stora/långa.
De fungerade utmärkt på syrrans häst som hade tappsko på samma hov tre ggr på bara ett par veckor, när han fick en boot på så satt skon kvar och sitter än ett antal veckor senare. Han är känslig men fick inte skav, det var neoprenboots som användes.

Jag tycker du ska prova det.

har du testat kotringar? de kan funka bra..sen får dom inga balltramp heller.

i min erfarenhet hjälper boots en hel del mot tappskor. dock inte gummiboots. dels går dessa inte ner tillräckligt, dels är dess kanter så mjuka att är hästen på och trampar så viker gummit bara undan och då får du tappsko ändå. dessutom bränner gummit i karlederna på en känslig häst.

bäst är neoprene boots. min går med såna i stort sett året runt, - aldrig ngnsin fått skav.

B530039_1.jpg

Det här då? Måste ju vara en lösning?

nej såna hjälper inte. bootsen måste gå helt ner till marken så att den täcker skon! jag använder neoprenboots eller neopren med konstläderyta. köp dom gärna lite stora så du är säker på att dom kommer täcka skon.

min har boots runtom hela broddsäsongen, och oftast boots fram resten av året. har aldrig fått skav. dock viktigt att göra rent bootsen varje dag om det är lerigt.

Min häst hade problem med tappskor första halvåret hos mig, satte då på boots och sen dess har hon inte tappat en enda sko!
Hade bara på dem dagtid så karlederna fick lufta sig och var nogrann med att rengöra både boots och karleder dagligen.
Det är ju väldigt lerigt här i västsverige vintertid...

Testade att ta av dem för några månader sedan i värsta lerperioden för det samlades verkligen lera i dem, och då gick hon inte i en hage som var lerig överallt utan bara vid grinden och på "stigar" i hagen.
Det har gått bra änsålänge, inga tappskor utan heller nu vilket är skönt! Nu är planen att bara sätta på dem i broddtider.

Hade neoprenboots jag också, eller konstläderboots.

Håller med Centaur. Såna hjälper inte, och han kommer få grym skav av dem dessutom. det ska vara höga och lösa neoprene boots, de är så lätta att det lixom inte ligger an ngnstans i karleden, och dessutom går de ner ordentligt som C redan påpekat.

är som sagt viktigt att hålla dem rena och torra om hästen ska gå med dem mycket. ha ombytes par att varva med, alltid!

Äsch då, tyckte att de skydden verkade smarta. Men då får jag väl köpa vanliga neoprenboots då. Hästen hatar att ha skydd på sig, han biter söner allt så fort som chansen ges. Men jag ska smeta in skydden med antignag och hoppas att skydden överlever lite längre än en dag.

En av mina inhyrda hästar hade problem med tappskor, hon trampade av sig skor hela tiden :( inte så kul för ägaren då det hela tiden blev avbrott iridningen...
Vi har haft gummiboots på henne i ungefär 2 års tid och då trampade hon inte av sig skor längre :)
Nu för tiden går hon utan boots och skorna sitter kvar :laugh: Hon var 5 år när det var som värst så det verkar som hon "växt ifrån" problemet. Nu är hon 7 och har mer ordning på sina ben :laugh: Hon slog sig myket på benen förut också och hade jämt små sår, men så är det inte längre.

Lycka till!

Har samma problem, min C-ponny tappade skorna säkert 30 gånger förra sommaren. Typiskt att det alltid kommer på sommaren... Vi fick också rådet att skaffa boots, och så länge hon hade bootsen på sej gick det jättebra. Hon hade dom dygnet runt och fick inga skav, jag fick bara vara noga med att kolla karlederna varje dag. Problemet däremot var att bootsen inte satt bra på henne, till och med S var för stora, så det gick åt ett oändligt antal när hon råkat trampat sönder dom. Men det är värt att testa, för på oss fungerade bootsen jättebra, när de väl satt kvar!

Jag hade en häst förut som trampade av sig sina skor var 3:e dag :crazy: Inget som funkade på honom.

Han fick ha dubbla tåkappor runt om då tog den 5 dar för honom att trampa av sig skorna istället för 3 ^^

Jag hade en häst förut som trampade av sig sina skor var 3:e dag :crazy: Inget som funkade på honom.

Han fick ha dubbla tåkappor runt om då tog den 5 dar för honom att trampa av sig skorna istället för 3 ^^

Min hovslagare skor normalt med dubbla tåkappor. Här i stallet där min häst står är det ingen som bara har en tåkappa fram på sin häst. Ca 30 olika hästar och flera olika hovslagare.

Men några i stallet säjer att skor i konstmaterial sitter bättre. Ska prata med hovis om det. Han skor en häst med såna skor.

jag har en avtramparkung, rekordet är 5 tappskor på en skoning. jag satte på gummiboots och då försvann skiten. jag köpte billiga från fin*tack som man trär över hoven. dom är inte färgade och blir därför lättare att sätta på, köte L till en häst som annars funkar ok med M och det blev inga tappskor alls. på nätterna, för att slippa ta av dem, så drog jag upp dem över kotan, och vände dem "ut och in" så att de pekade uppåt (för o förklara så ung som om de skulle skydda knät, men så högt drog jag dem givetvis inte) men det gjorde iaf att karlederna fick torka och även bootsen som man kunde lätt borsta av på morgonen och bara dra ner. om du borstar på kvällen så kanske stallägaren är villig att iaf dra ner dem? de gav inga skav på min vitfotade häst.
billiga var bootsen också

Har oxå en som trampar av sig så fort han får möjlighet! Slutade med att det närmade sig plastning..
Jag köpte boots till honom då, ibörjan tuggade han enträget av sig dem, men nu låter han dem vara!
Han går tom på sommarbete nu och har dem på- inga skavsår!
Började med att köpa billiga för typ 90kr paret å nu har jag köpt lite dyrare (snyggare) som han får ha när vi rider- funkar alldeles ypperligt!:bump:

Tack gode gud att fler har detta problem. Jag har haft häst i 2 månader och skona bara far just nu. Hoven blir mindre och paniken sätter in.
Är det typ dessa ni använder?

Bell-boots.JPG

Någon får gärna PM:a mig vilket märke ni använder.

Dock blir min häst så öm att nu haltar han nästan (två dagar utan skor på vänster sida, hovslagare under semester är hemskt).

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 581
Senast: MiaMia
·
Utrustning Min häst har blivit en jäkel på att dra av sig skorna och har lösa skor titt som tätt :mad: Hovslagaren fixade en tappsko fram i måndags...
2
Svar
22
· Visningar
4 225
Senast: Buck
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31