Gummiboots mot tappskor?

Sv: Gummiboots mot tappskor?

Jag bytade hovslagare sen försvann det problemet :):idea:

I första hand hade jag bytt hovslagare, i andra hand tittat på flappskor (om hästen trampar av sig fram med bak s a s).

Boots kan fungera, men själv har jag haft mer problem med skav av dessa än hjälp med att skorna sitter kvar. Tyvärr.

Man kan linda hoven med silvertejp i väntan på hovslagaren. Det brukar hjälpa lite i alla fall.

Mvh

Tora

Tack gode gud att fler har detta problem. Jag har haft häst i 2 månader och skona bara far just nu. Hoven blir mindre och paniken sätter in.
Är det typ dessa ni använder?

Bell-boots.JPG

Japp. finns kopior som både globus och event säljer. bland annat.

I övrigt håller jag med Tora: på öm häst i väntan på hovslagare, lägg ett silvertejp omslag. man kan även skära till en sula och lägga i. brukar sitta jättebra, flera dagar i hagen, även om de fort sliter upp just fram i tån.

I övrigt håller jag med Tora: på öm häst i väntan på hovslagare, lägg ett silvertejp omslag. man kan även skära till en sula och lägga i. brukar sitta jättebra, flera dagar i hagen, även om de fort sliter upp just fram i tån.

Det var ju ett billigt och bra förslag. Det ska jag pröva nästa gång.

KL
Filttofflor är det som funkar bäst mot tappskor. Ska spännas såpass löst att de går ända ner till marken. Finns att köpa på närmsta travshop el på internet för ca 160 kr.

Mvh Wildrose

Min ena häst är skodd med NB-skon o har inte haft en enda tappsko förrän häromdagen då det blev bromsinvasion- racet Hugo:crazy:

Dock inte vf. som den brukar ta av sig- ofta.

Min trampar även av sig flappskorna:devil:. Har haft boots och det har inte gjort någon skillnad. Har beställt extra tjocka neoprenboots som jag hört ska funka.

Nu går hon barfota och väntar på att hornet ska växa, så man får dit någon sko. Hela insidan plastades upp tidigare för att ha något att sömma i, det höll två dagar så släppte den (vettec). Trots ordentlig rengörning m.m.

Har beställt Easyboots epic som jag kan ha när jag motionerar lite lätt, även bra att ha när dom trampar av sig fler skor i framtiden.:crazy:

Min häst får ofta tappsko. Hon har boots på sig men dom hjälper inte. Hon går under så mycket med bakbenen så de slår alltid emot på skokanten. Bootsen går långt ner men med lite fart från bakbenet så lappar hon över hovarna trotts att bootsen finns där.

Man får sko på ett annorlunda vis. Det är vad som har funkat för mig.

Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Sprenger Boots. Hade en häst som ofta råkade ut för tappskor och fick tipset av hovslagaren.

Hästen var mycket känslig och fick skav av det mesta men dessa kunde han ha dygnet runt, året om och fick aldrig skav. Dessutom är kvalitén super, de är mycket hållbara. Det som är viktigt är att de inte får vara för långa så att det trycker under kotan när hästen går. Om de är för långa är det enkelt att bara skära av dom runt om i nerkanten.

1190110g.jpg

MVH/Carina

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 581
Senast: MiaMia
·
Utrustning Min häst har blivit en jäkel på att dra av sig skorna och har lösa skor titt som tätt :mad: Hovslagaren fixade en tappsko fram i måndags...
2
Svar
22
· Visningar
4 225
Senast: Buck
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31