I

isse

Har hört att några använder gummiband på sin hästar för att få mer aktion i tex tölten. Då undrar jag bara hur gör man då? Kan nån visa en bild på hur det ser ut?

Sv: Gummiband

Jag läste någonstans om dessa gummiband som man fäster på något sätt i benen på hästarna så de måste ta i mer i lyftet och på så sätt får mer aktion . Tycker själv det låter som galenskap ungefär lika korkat som att slänga på hästen boots med 1kg vikt på och tro att det är särskilt hälsosamt för hästen

Har för mig att det är förbjudet i Sverige. Är inte säkert, men tror att jag hört det någonstans. Hur det ser ut har jag också undrat! Tycker att det verkar som en verklig galenskap.

Någon som vet bättre..?

Såvitt jag känner till så är gummiband förbjudna, skall tydligen kunna jämställas med barering som också orsakar skador på benen.

Jag vet inte, jag har bara hört det och undrar hur det funkar och hur det ser ut. Skulle inte använda det själv men vill ändå höra för och nackdelar och se bilder både stillastående och i rörelse.

Om jag inte miss minner mig så kom det förbudet efter ett VM, då "ni vet vem":smirk: vann tölten med en häst som var just gummibands tränad. Det såg minst sagt sjukt ut,:crazy: då hästen marscherade fram som en paradsoldat med konstiga knälyft.:o

Men exakt hur fungerar det, var sätter man gummibanden, blev nyfiken på vem denne var på Vm du har inte en liten ledtråd?

Barering använd inom hoppningen för att få hästarna att lyfta på benen ordentligt kan man t.ex. sätta ( i skräckfall) saker på bommarna så det gör ont när hästen nuddar bommarna vilket får dem att lyfta på benen mer och bli mer rädda om sig.
Även att inte hoppa med skydd så det gör ont när hästen slår i...gelenskap är vad det är

I början av nittiotalet, och uppfinningarnas man pratar vi om. Bör ju vara allmänt känd för de flesta konstiga saker, speciellt när det gäller att ta sig förbi regelverket i FIPO::angel:

du har ingen bild på lager på denna spatserande häst?? eller någon annan som tränats med gummiband?

Nä jag har ju inte det, men tänk dig själv symaskinsgång med våldsamma knälyft i ryckig stil. Ungefär som man hade tagit av gipset på benen strax innan tävlingen, tuppspatt på frambenen.:eek:
Absolut ingen volym i stegen, bara knälyft rakt upp.

Jag har aldrig hört talas om något liknande. Konstigt!

Om jag minns rätt så var Daniela Schmitz´Biskup gummibandstränad inför VM 1993. Jag har sett en bild och han ser ut som en amerikansk gångartshäst.

Jag har har foton på Biskup.
De är tagna på Island med den Islänska ryttaren på.
Jag skall bara få igång min skanner så.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kropp & Själ Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka