GULPSK islänning, vad göra?

F

flummdumm

Vår islänning går på lösdrift med två andra hästar, en islänning och en quater. Just nu har de "fri tillgång" på hösilage (de får tre super stora högar 2 gr om dan). Dock har vi insett att våran tjockis (som är högst i rang) kastar i sig sin mat för att sedan gå vidare till de andra två hästarnas högar (skulle gissa på att det läggs ut minst 20-30 kg per dygn) vilket resulterat i att han på ca 4 veckor blivit smällfet från att ha varit i ett bra hull. nu har han ca 2 cm kvar på varje sida innan han inte kommer in genom stalldören längre om man inte öppnar upp båda.

Så, den stora frågan är... hur ska vi göra för att han inte ska äta upp all mat (och behöva hetsäta som han verkar göra nu)?? Jätte, jätte tacksam för svar!!:bow:

Sv: GULPSK islänning, vad göra?

Enkelt svar, man kan helt enkelt inte ha en sådan häst på fri tillgång. Man får reglera matintaget över hela dygnet, ja det är besvärligt men det kan bli väldigt jobbigt om hästen drabbas av någon fetma relaterad åkomma då arbetsbördan kommer att bli väldigt stor istället samt en plåga både för häst och ägare.

Jo, det har vi också förstått att han inte ska ha fritillgång så vi håller just nu på och kollar med de två andra om vi skulle kunna slänga in ~3kg var till hästarna 2 gånger om dagen istället. Annars vet jag inte riktigt hur vi ska göra och det var väll kanske mer därför jag la upp tråden. För att få allmänna tips om hur andra gör med sina glupska hästar.

Behåll givan som den är och utrusta eran islänning med munkorg.
Att minimera givan med det beteendet han uppvisar gör ju bara att
dom andra hästarna blir utan mat.
3 kg tryckar han i sig på låt säga 20 min, då har dom andra hästarna
ätit upp kanske hälften av sitt, och så tar han deras också.

I alla fall vad jag tror.

Vi vill gärna slippa ha munkorg på honom om vi hittar några andra alternativ tar vi gärna dem istället.

Vi vill gärna slippa ha munkorg på honom om vi hittar några andra alternativ tar vi gärna dem istället.
Ja, munkorg ska inte användas som en standardlösning då hästen trots allt behöver tillräckligt med fiber för att hålla magen okej. Vissa hästar har dessutom svårt att dricka med munkorg (det har man tittat på vid studier) vilket också ökar risken för koliksymptom. Mitt tips är lunchgrind/grindar och utportionering av hästarnas foder. Många små högar (för alla högar kan inte er häst vakta)

Men nu fattar jag inte?!?

Eller vänta, det kanske är mitt fel, jag provar:

Borde kanske skrivit betesreducerare?

Ja, jag menar också betesreducerare.

Och en betesreducerare är ju precis vad det låter som, att sätta på en sådan för att dämpa intaget av grovfoder kan ge problem då denne är framtagen för stående grässtrån.

Och en betesreducerare är ju precis vad det låter som, att sätta på en sådan för att dämpa intaget av grovfoder kan ge problem då denne är framtagen för stående grässtrån.
Ja, jag vet hur den fungerar. Nu ville ts undvika betesreducerare vilket jag också anser. Går det att lösa på annat sätt så tycker jag att man bör göra det. Jag har full förståelse för att man använder betesreducerare på bete (en del av dygnet) om hästen förut har haft problem på grund av fetma (fång t ex.) och att det inte finns något annat bete att tillgå. I övrigt anser jag att man bör anpassa bete och grovfodergiva utefter hästens behov i första hand. har man flera vuxna hästar varav t ex. en är i riskzonen för att bli sjukligt fet, finns det inget hinder för att sätta samtliga hästar på magert bete och tillskottsfodra de hästar som är i behov av mer mat separat. Som ts situation ser ut skulle det kanske kunna göras genom att ge fri tillgång under en del av dygnet och annars begränsa givan i kombination med ökad motion för den hästen som riskerar att bli för tjock.

En lösning är ju att inte ha honom på lösdrift. Eftersom det alltid är svårare att justera mängden mat under såna former. Eller så får ni stänglsa en liten hage i hagen där han får vara medans de andra äter upp sin lunch.

Hade det varit min häst hade jag tagit bort henne från lösdriften och på så vis kunna hantera den viktminskning som krävs. Jag har själv bantat ner min häst nu på vet's inrådan (hon är 22 år och behöver inte bära omkring på extravikten) något jag aldrig hade kunnat göra på lösdriften. Som andra redan skrivit är det svårt att styra de andra hästarnas behov efter er häst's, speciellt om han nu måste ner i vikt!

Betesreducerare
Uppstallning och vanlig hage med reglerad mat
Hage i hagen där han får stå medans de andra äter sin mat
Flytt till annan lösdrift där mängden mat inte är lika stor (fast risken finns att han snor den maten också vilket är illa det med)

Lycka till!

Tack för tipsen. Ska se vad de andra i lösdriften tycker. En hage i hagen kanske skulle vara bra. Då kanske han skulle kunna gå där dagtid eller nått sånt?
Eller så kanske man kan bygga upp ett vindskydd i en annan hage, eller är det någon som vet hur mycket det kostar att köpa in och bygga upp ett vindskydd/lösdrift för 2 hästar?

Vänta lite nu... 20-30 kg hö per dygn till tre hästar? Det kan väl knappast räknas som fri tillgång, det tycker jag snarare ligger i underkant på en lösdrift? I så fall är det ju verkligen ett problem att din häst äter upp maten för de andra, det blir ju inte många kilo kvar per häst.

En hage i hagen dagtid tycker jag låter som en bra idé. Sedan skulle jag nog se över motionen om min häst gick upp så mycket i vikt på så väldigt kort tid, finns det någonting man kan göra där? En häst på lösdrift brukar ju göra av med ganska mycket energi för att hålla sig varm, min häst gick ner i vikt från att ha varit lite överviktig när han flyttade från box med reglerat med mat till lösdrift med fri tillgång.

10 kg hö per häst är mycket mat till en islandshäst.
Klart den blir fet med alla risker det innebär.
Att hålla på med hagar i hagen och mecka är ju urtråkigt för hästen dessutom kan den inte röra sig så mycket vilket är mindre bra. Dåligt väder i liten hage utan skydd känns inte heller bra.
Analysera och kolla hur mycket hästarna behöver. lägg många högar och sprid ut det i hagen så måste alla hästarna röra sig. Tar längre tid att leta upp all mat vilket är bra. Komplettera med halm att pilla med.
Dom hästar som behöver mer mat kan ju få det efter man ridit, då behöver ju hästen ändå komma in och torka om den inte är klippt och går med täcke ute.

10 kg hö per häst är mycket mat till en islandshäst.
Klart den blir fet med alla risker det innebär.
Att hålla på med hagar i hagen och mecka är ju urtråkigt för hästen dessutom kan den inte röra sig så mycket vilket är mindre bra. Dåligt väder i liten hage utan skydd känns inte heller bra.
Analysera och kolla hur mycket hästarna behöver. lägg många högar och sprid ut det i hagen så måste alla hästarna röra sig. Tar längre tid att leta upp all mat vilket är bra. Komplettera med halm att pilla med.
Dom hästar som behöver mer mat kan ju få det efter man ridit, då behöver ju hästen ändå komma in och torka om den inte är klippt och går med täcke ute.
Det är nog det bästa förslaget hittills:bow::bow:

Jag har i alla fall fått lära mig att om man ska ha hästar på lösdrift så ska man utfodra efter den häst som behöver minst. Är det sedan hästar som behöver mer får de tilläggsfodras individuellt. Har man många hästar får man helt enkelt dela upp dom så det stämmer bästa möjliga med hästarnas matintagsbehov.

Sen kommer förstås den lite kluriga detaljen att en del hästars kroppar behöver mindre mat än vad deras tuggbehov vilket leder oss in på halm. Ett utmärkt kompliment! För hästen är ju trots allt inte hungrig, det är oftast just tuggbehovet som gör att de blir feta.

Som ngn sa här ovan så tkr jag nog också att det är till att dra ner på maten, måååånga små högar och om de andra hästarna behöver mer mat kan de som sagt få det för sig. Om det inte finns möjlighet för din häst att gå in på box nattetid.

Jag vet hur det är att ha en häst som sväller. "Min" var dock vääääldigt svår att få ner i vikt. Han hade dessutom varit fet väldigt länge innan jag fick honom så minsta lilla han får upp i vikt så lägger det sig i fettdepåerna direkt -.-

Hoppas det läser sig
/Jenny

En sak man kan göra om man faktiskt vill ha *fri tillgång* är ju att INTE lägga ut typ 2-3 högar så hästarna står parkerade där flera timmar utan att ens behöva röra på köttet. Hästar är gjorda för att leta och söka efter mat flera timmar/dygn, inte ha saker serverade framför näsan. Sprider man ut höet måste hästen RÖRA på sig för att leta upp sin mat. Det är ju så dom fungerar. Äta något strå här och där, inte munfullt flera timmar i sträck.

Har hästen blivit fläskig med andra ord, eller är det bara så att grovfodret faktiskt bara tagit plats ? Grovfoder tar mycket plats, och ibland misstar sig folk på magomfång och fettma.

Googla på finmaskiga hönät. De man kan köpa och täcka över höet. Då får hästarna endast några få strån i taget, vilket gör att de får tugga mer och under längre perioder. Resultatet blir mättare och smalare hästar :-) Perfekt på lösdrifter!

Ni kan ju sätta upp en lite fålla nånstans där ni har honom när det är fodringsdags, eller som någon annan sa, sprid ut höet, inte bara 3 högar, en till var häst, utan kanske 7-8 högar med långa avstånd emellan, om tjockisen jagar bort de andra finns det fler högar de kan gå till om det skulle vara så.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel