GULPSK islänning, vad göra?

Sv: GULPSK islänning, vad göra?

Som någon tidigare nämnt så kan jag tipsa dig om något som kallas "begränsad fri tillgång". Vi har haft detta åt våra hästar och till stallets övriga hästar (allt från varmblod, islänning och d-ponny till gotlandsruss, halvblod och shettis) sedan i höstas och det finns inget bättre! Mer naturligt än så kan det inte bli och alla andra utfodringssätt känns omoderna.

Som de flesta vet är hästar byggda för att äta lite och ofta samt att beta under större delen av dygnet - vilket de kan göra på det här viset! Begränsad fri tillgång gör att det tar längre tid för hästen att äta sitt grovfoder vilket i sin tur medför att det räcker längre samt att hästarna får en naturlig och tillsfredsställande sysselsättning under en större del av dygnet.

Några av fördelarna:

+ Inget mer höspill.
+ Din häst får äta 16-20 timmar per dygn så som den är gjord att göra.
+ Feta hästar blir smalare.
+ Tunna hästar får mer hull.
+ Aldrig mer slagsmål om maten i hagen eftersom den alltid finns där.
+ Inga problem med lunch-utfodring eller tidiga morgnar.
+ Din häst är aldrig hungrig och alltid redo för en ridtur eller andra aktiviteter.

Det finns flera olika varianter på "foderautomaten", men vi har byggt den varianten där hästen äter uppifrån för att få den bästa "ätvinkeln" och vi kör på en låda per häst. Vi har en låda med en lastpall i botten och pallkragar upp till lämplig höjd runt om. Sen har vi tillverkat en träram där vi fäst ett mjukt nät (med 4x4 cm rutor) som vi lägger ovanpå höet. Träramen sjunker sedan i takt med att höet äts upp. Vi har även lagt två bräder rakt som stoppar hästarna från att lyfta bort ramen. Här är en bild (det syns dock inte så jättebra):

dsc00337_117981654.jpg

Här är två länkar där du kan hitta ännu mer info:

http://www.slowfeeding.com/svhem.htm

http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm

Inte här heller, vi har en islandshäst av 25 som klarar det och ett gammalt halvblod.

Glömde skriva att hö när med små hål funkar jätte bra här. Det tar lång tid att pilla ur höt ur hönätet.

Nej, ingen av dem har vält lådan hittills iallafall :) Från början får man kasta ut lite extra på marken (för att undvika att de blir för glupska och frusterade), men det har funkat jättebra! Alla har till slut hittat sin teknik.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel