gullet höjd

A

AlterPride

nu kommer jag här igen mig mina dumma frågor igen :banana:
men vad är minimum gränsen för hur litet mellanrum de är från manke till sjävla gulleten?

Sv: gullet höjd

Det ska vara så mycket luft mellan manke och gullet att det inte finns någon risk för kontakt när du rider.

ja de vet ja. men på ett ungefär hur många centimeter är de?
kan inte prova sadeln men har skickat en "ritning" av min häst
har haft ståltråd och format efter honom och ritat på kartong och skickat så jag(hon med sadeln) kan bara mäta i cm.
så behöver veta ett ca mått åp hur mkt luft de behöver vara

Ca tre fingrar rekommenderar de ju till engelska sadlar så det kan tänkas vara ungefär samma för westernsadlar.

Några fingrar mellan räcker, padden är nog ett finger tjock också, den är dessutom kanske cutback där fram, då tjänar man lite utrymme. Gör som med en engelsk sadel ungefär, man vill ha samma frigång där också.

"Gullet" är det uppochnedvända U som man ser framifrån, och är då insidans linje av den del, "fork" eller "pommel", som håller ihop sadeln fram, det som hornet sitter på. Utsidans linje kallar man "swell".

Bak sitter sadeln ihop av en "cantle" som blir den bakersta delen av sitsen.

Mellan dessa, på båda sidor, sitter två "bars", det är dom som ligger längs ryggen på hästen och som också bildar större delen av sätet.

Gullethöjd brukar mätas från plant underlag upp till mitten på gulletens linje fram, då mäter man en naken bom. Kan vara 7 tum eller nåt sånt. Lite svårt att översätta till frigång mot manke, man får prova sig fram. Det är så mycket annat som påverkar också.

Höjden på Gullet mäts med den nakna stommen stående på en plan yta, måttet tas från underlaget till den yttersta framkanten av the gullet. Det vore bättre om man mätte i bakkanten av the gullet,vid handhålet, för det är i det området det kan ställa till problem, och det är där man ska kolla frigången, inte längst fram,

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat