Guldskornas vara eller icke vara!

Amk

Trådstartare
Ni som har guldskor på era hästar nu på vintern: Varför har ni valt att ha det? Har ni blivit rekommenderade av er hovslagare, eller hur ställer sig de till dessa skor?

Ni som inte har guldskor, hur resonerar ni?

Jag vet många som anvädner dessa skor, men min hovslagare avråder bestämt från dessa dojor. Är sugen på att se hur ni tänker kring deras för- och nackdelar.

Sv: Guldskornas vara eller icke vara!

Vi hade guldskor på våra förra hästar och tyckte att de var jättebra. Särskilt jag som inte är så stark o som har problem med domnade händer i kylan fann det praktiskt att slippa brodda av o på. En nackdel som jag dock inte tänkte på då var att man inte kan brodda av om man behöver transportera hästen i hästtransport. Nuvarande hovslagaren sa först att han aldrig hört om dem men nu säger han att han helt enkelt inte vill sätta på såna. :bow:

Hur kommer det sig att han inte vill sätta på såna?

Det är för att du kommer från norrland ;) Jag kommer ursprungligen från norrbotten, där har vi brodd på okt-maj. Inte en chans att folk skruvar i och ur. Möjligtvis om hästen ska transporteras på långtransport söderut...

vi använder guldskor på några av hästarna här vintertid av den enkla anledningen att dom lätt halkar och går på kuperad lösdrift. guldskornas brodd är ganska små och ger oftast inte lika fula skador vid ev. spark/tramp men ger ett utmärkt grepp i underlaget

nackdelen skulle väl vara att det inte går att brodda ur om man skulle vilja.

vår hovslagare tycker det är en ypperlig sko.

Jag skodde idag. När jag bokade tiden (via sms) så skrev jag att jag ville ha snösulor och att hovslagaren skulle välja 4-brodd el guldisar. Han tyckte 4-brodd var bättre.
Idag glömde jag självklart fråga honom varför han tyckte så, men jag får väl fråga om 8-9 v när det är dags att sko igen. Vi får väl se hur aktuell den här tråden är då ;) :D

Guldskor, förstår inte hur jag klarade mig utan dem förut!
Hovis älskar dem lika mycket som jag.
Här rider man mest på is från november till januari, då kommer snön och stannar några månader. Brodda ur är knappast ett alternativ ändå eftersom man lastar i och ur på glashala stallbackar. Hagen är is och knöligt också.
När vi är ute och åker kör jag på rejäla skyddsboots + transportskydd, det i kombination med en väldigt lugn häst i transporten gör att det känns rätt tryggt ändå.

Har inte guldskor. Hur jag resonerar? Tja, jag ser ingen anledning varför jag skulle ha guldskor helt enkelt =)

Hur kommer det sig att han inte vill sätta på såna?

En anledning brukar vara att man förstör verktygen när man riktar guldskor.
Jag skor en hel del med både sommar och vinter guld.
Koromanten sliter på både städ och slägga.

*kl*

Jag hade guldskor på mig ponny ett par vintrar när hon var i full träning. Var helnöjd med dem. Använde dem 2 omgångar av skoning eftersom hon knappt slet ner dem heller.

Vet att en hovslagare pratade om att det inte vad bra för hästens rörelsemönster eftersom de stoppade upp FÖR bra. Att det blev tvärnit direkt vid hovnedsättning och att de egentligen ska glida lite normalt sätt.
Har ingen teori om det själv, men det är det enda negativa jag hört om dem iaf.

Min häst hade guldskor på sig när hon kom, så jag har fortsatt med det bara. Jag tycker dom är superbra! Jag kunde använda samma två vintrar efter varann, dom kunde kanske duga en skoning till ännu... Jag har inte märkt nåt vid lastning (nu lastar inte jag så ofta och åker nånstans, men det händer ju...)

Har för mig att min hovis sa att h*n har guldskor på alla sina hästar. Måste fråga nästa gång h*n kommer!

Har guldskor för första gången på min häst i år då hovslagaren ej hade fått tag på fyrbroddade skor (ringde lite hastigt). Tkr det verkar jättebra! Hästen är hur nöjd som helst och i vanliga fall är han ganska halkig och osäker på foten även med fyrbroddat, men med de här går han hur säkert som helst.

De är ju lite smalare, men det är inget som verkar störa. Hovslagaren pratade mest om att de var "så dyra", annars hade han inga problem med att sko med dem.

Fördelen är att man slipper vara rädd för tappade broddar och att de verkligen ger supergrepp och är hållbara, tre skoperioder brukar inte vara något problem.
Jag som har ett handikapp som gör att jag inte kan brodda själv har verkligen älskat dessa skor.
Nackdelen är när man har en sådan häst som jag har nu, hon behöver en snabb överrullning och har normalt fasade skor för att underlätta.
De ger alltså för bra grepp för henne så att hennes rörelse mönster blir hämmat, i gengäld så har jag fått inse att fasade skor med fyra brodd ger så dåligt grepp att det inte går att rida alls i halkan:(
Nackdelen är också att man inte kan ta bort brodden om våren när de inte behövs längre, jag har också haft mer brodd tramp skador av guldskor än av vanliga brodd, vad det beror på vet jag inte.
Brodden blir ju också väldigt vassa efter en tid, det har varit enda orsaken till att jag har bytt skor, de har annars inte varit utslitna i själva skon utan bara brodden som blivit vassa, kanske för att det ofta är barmark i hagen men is på vägen och de har då slitits på ett annat sätt än vad de hade gjort om det varit snö i hagen.

Varför endel hovslagare inte vill sko med guldskor är för att de är hårdare och därmed mer jobb att rikta dem, de sliter på både hovslagare och på hans verktyg.

Jag använder mig inte av guldskor för att man inte kan sätta i nya brodd. Min häst sliter ut brodden snabbare än vad en skoperiod är.

Mvh

Tora

Vi har guldskor året runt på våra hästar, har haft det i många år och tycker att det är perfekt.
Det är hovis som har rekomederat det, vintertid har dom ett bra grepp på is och sommartid så är det bra när dom brallar runt i gräshagen.
Dessutom är dom väldigt hållbara.
Våra hästar står stilla i transporten och dessutom har dom bra transportskydd på sig, så det är inga som helst problem när vi är ute och åker med dom.
Har provat med vanliga skor vi några tillfällen men alltid gått tillbaka till guldskor.

Jag kör med guldskor på rek av min hovslagare. Fick information om att de med 6 broddar var att föredra eftersom rullningen på hoven blev mera hälsosam för hästen. Har sedan dess (4 år tillbaka) alltid haft guldskor och är jättenöjd med dem. :love:Som många säger det blir det dessutom inte så skarpa broddar så hagskador minimeras. Men greppet vid ridningen är SUPERBT!!! Särskilt för oss som hela tiden rider i naturen (isis), och på is :cool:
Prövar du dom så är du nog fast.

Tittade in på tråden och blev intresserad, vad är guldskor? Har googlat men utan vettigt resultat.:confused:

Jag använder mig inte av guldskor för att man inte kan sätta i nya brodd. Min häst sliter ut brodden snabbare än vad en skoperiod är.

Mvh

Tora

Jag måste säga att jag tycker guldskornas broddar är bra just för att dom inte slits ned på samma sätt som vanlig brodd. (Vi har elitbrodd):bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar