Sv: Guldskornas vara eller icke vara!
Fördelen är att man slipper vara rädd för tappade broddar och att de verkligen ger supergrepp och är hållbara, tre skoperioder brukar inte vara något problem.
Jag som har ett handikapp som gör att jag inte kan brodda själv har verkligen älskat dessa skor.
Nackdelen är när man har en sådan häst som jag har nu, hon behöver en snabb överrullning och har normalt fasade skor för att underlätta.
De ger alltså för bra grepp för henne så att hennes rörelse mönster blir hämmat, i gengäld så har jag fått inse att fasade skor med fyra brodd ger så dåligt grepp att det inte går att rida alls i halkan
Nackdelen är också att man inte kan ta bort brodden om våren när de inte behövs längre, jag har också haft mer brodd tramp skador av guldskor än av vanliga brodd, vad det beror på vet jag inte.
Brodden blir ju också väldigt vassa efter en tid, det har varit enda orsaken till att jag har bytt skor, de har annars inte varit utslitna i själva skon utan bara brodden som blivit vassa, kanske för att det ofta är barmark i hagen men is på vägen och de har då slitits på ett annat sätt än vad de hade gjort om det varit snö i hagen.
Varför endel hovslagare inte vill sko med guldskor är för att de är hårdare och därmed mer jobb att rikta dem, de sliter på både hovslagare och på hans verktyg.