Guldsko vs traktbrodd vid isgata

Haha, det är såklart en aspekt att ta hänsyn till! Men jag själv är hyfsat fit. :D

Alltså, jag skäms nästan för att säga det på Buke, men min häst står i en sandad rasthage. Visserligen med sex andra hästar (och i den största sandhagen), men det är lite si och så med att gräva efter rötter i gräset.. :/

Det är tillfälligt, gravid med foglossning ;)

Men jag hade nog tagit guldskor över vintern ändå, det är himla smidigt och min är expert på att skruva ur brodd på asfalt och dylikt.

Har mina hemma, det är lyx ur hagsynpunkt.

Åh, toppen! Rider du främst i terräng? En aspekt här är att jag alltid har en bit asfalt när jag rider ut (vilket jag nästan alltid gör) för att komma till ridvägarna. Här får man inte rida off-road, så det blir mest de anlagda (sand)ridvägarna.. Och när sandvägar fryser blir de oerhört knöliga, då är enda alternativet skrittarbete på asfalt. Har tyvärr inget ridhus, enda stallet vitt och brett utan, och man kan inte hyra in sig någonstans, väldigt frustrerande i nuläget. :down:

Har faktiskt inte haft en enda tappsko sedan jag köpte hästen för över sex år sedan, men du har rätt i att det är bättre att vara förberedd om/när det händer. :D

Ja jag rider bara ut. Backe upp och backe ner, främst på grus men ibland även på gräs/jordvägar. Min vinterhage är dessutom uppgrusad så det sliter ju lite mer med. Hur de blir på asfalt vågar jag inte svara på då det händer så extremt sällan att jag rider på det.

Ja det är ju retligt om man står där med tre broddskor och får vänta en vecka tills det går att få fram en ny.

Det är tillfälligt, gravid med foglossning ;)

Men jag hade nog tagit guldskor över vintern ändå, det är himla smidigt och min är expert på att skruva ur brodd på asfalt och dylikt.

Har mina hemma, det är lyx ur hagsynpunkt.

Tack för input! Har skickat bild på guldsko till hovis, får se vad han säger.

Ja, det saknar jag verkligen från Sverige, hade också eget. Enorm kontrast..

@fraggelzebra om du ska hem till Sverige en sväng hade jag satsat på att köpa några skor med 4 broddhål och sen köpt på mig gott om låg isbrodd och även ännu mera blindbrodd .
Då kan du skruva i blindbrodden i tån de dagar/perioder det inte är vrålhalkigt för att behålla rät vinkel samtidigt som det inte bromsar lika mkt som med isbrodd fram i tån.
Brodd i tån av ngn form är nödvändig om du ska bevara hålen så de inte slits ner mellan skolningarna. Om du har brodden i så kan du dessutom lägga om samma sko flera gånger hela vintern igenom för skon slits ju då inte ner alls .

Nackdelen med blindbrodd enbart i tån jmf med isbrodd är att de slits väldigt snabbt på hårt underlag. Så ska du ha dem som lösning i perioder som sagt, se till att köpa MÅNGA .

Ska tillägga att jag inte läst hela tråden så om jag missat ngt/upprepar det ngn annan redan tipsat om får du se mellan fingrarna ;)

Senast ändrad:
@fraggelzebra om du ska hem till Sverige en sväng hade jag satsat på att köpa några skor med 4 broddhål och sen köpt på mig gott om låg isbrodd och även ännu mera blindbrodd .
Då kan du skruva i blindbrodden i tån de dagar/perioder det inte är vrålhalkigt för att behålla rät vinkel samtidigt som det inte bromsar lika mkt som med isbrodd fram i tån.
Brodd i tån av ngn form är nödvändig om du ska bevara hålen så de inte slits ner mellan skolningarna. Om du har brodden i så kan du dessutom lägga om samma sko flera gånger hela vintern igenom för skon slits ju då inte ner alls .

Nackdelen med blindbrodd enbart i tån jmf med isbrodd är att de slits väldigt snabbt på hårt underlag. Så ska du ha dem som lösning i perioder som sagt, se till att köpa MÅNGA .

Ska tillägga att jag inte läst hela tråden så om jag missat ngt/upprepar det ngn annan redan tipsat om får du se mellan fingrarna ;)

Tack, också en bra idé! Här består blindbrodden av små plastpluttar som man trycker i, antar att du menar såna metallcylindrar som man skruvar i?

Om någon vet någon bra butik som säljer hästskor i Sthlm, tar jag gärna emot ett PM! :D Eller har Granngården eller typ Hööks sånt i sortimentet? Köpte alltid på Börjes i Kungsbacka, men tror inte Börjes finns i Sthlm...

Tack, också en bra idé! Här består blindbrodden av små plastpluttar som man trycker i, antar att du menar såna metallcylindrar som man skruvar i?

Om någon vet någon bra butik som säljer hästskor i Sthlm, tar jag gärna emot ett PM! :D Eller har Granngården eller typ Hööks sånt i sortimentet? Köpte alltid på Börjes i Kungsbacka, men tror inte Börjes finns i Sthlm...
Kolla på Solvalla.

Sen när det kommer till guldskor. Min slet ut broddarna. Dessutom hände det att någon lossade. Normala broddar fick jag byta var 14 dag och guldskorna höll i ca 4-5 veckor.

Jag hade valt en sko med fyra eller sex broddhål. Ta med dig en gammal framsko och en sko som passar på bakhovarna. Det är lurigt med storlekar.

Ahhh, nu vet jag vilka du menar, det är broddar som bara är ett par mm höga, va? Små, fyrkantiga grejer?

Det är som vanliga låga isbrodd fast utan kärna . precis lika i modell som isbrodd fast utan kärnan med pigg för grepp som sagt .

De pluggar du beskriver är inte brodd . De är till för att hålla broddhålen fria från grus och lera dvs inte pluggar igen medans hästen går obroddad , när man tror att man eventuellt är i behov att behöva brodda framöver och vill slippa krångel med att gräva ur broddhålen från skit.
Om du vill ha brodd i tån vid behov kan du inte använda dessa eftersom tån slits ner på skon efter hand och då kan du inte skruva i någon brodd där när du känner att du hade behövt det.

Senast ändrad:
Det är som vanliga låga isbrodd fast utan kärna . precis lika i modell som isbrodd fast utan kärnan med pigg för grepp som sagt .

De pluggar du beskriver är inte brodd . De är till för att hålla broddhålen fria från grus och lera dvs inte pluggar igen medans hästen går obroddad , när man tror att man eventuellt är i behov att behöva brodda framöver och vill slippa krångel med att gräva ur broddhålen från skit.
Om du vill ha brodd i tån vid behov kan du inte använda dessa eftersom tån slits ner på skon efter hand och då kan du inte skruva i någon brodd där när du känner att du hade behövt det.

Jaha, då är jag med! Tack så mycket!

Jag skulle inte sko med guldskor om jag bodde i Hamburg, eftersom det är sannolikt att det blir barmark innan skoperioden är slut och dubbarna minskar glidmomentet i steget vilket kan vara ansträngande för kotorna.

Bättre i så fall att du köper på dig broddar och skor med rätt antal hål. Det finns låga broddar som är som blindbrodd fast med hårdmetallkärna.

Tack alla!
Hovis hörde av sig och bad mig ta med ett par guldskor att kika på, men tror jag gör som flera av er sagt, och låter honom borra fler hål istället! Solvalla verkar ju ha ett stort utbud. :)

Tack alla!
Hovis hörde av sig och bad mig ta med ett par guldskor att kika på, men tror jag gör som flera av er sagt, och låter honom borra fler hål istället! Solvalla verkar ju ha ett stort utbud. :)

När du är i Sverige kan du ju köpa borr och gängtapp som passar till de svenska brodden.
Jag antar att hovslagaren borrar och gängar när han är hos dig och skor.

Börjes finns i Upplands Bro. Det tar 35 minuter till Bro Station från T-Centralen, men sen måste man nog ta en buss till Börjes.

Länge sen jag hade häst (fjording!:love:) men jag köpte alltid skor och brodd på Granngården.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka