Guldsko vs traktbrodd vid isgata

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!

Detta riktar sig kanske främst till er i södra Sverige, da klimatet där är mest likt det här i Hamburg. Denna vintern är verkligen sämst, antingen blankis eller puckelpist överallt. Brodd är inte sa poppis här, eller, vill man ha brodd far man be hovis göra hal för broddarna innan hen slar pa skorna. Alltsa är min häst utrustad med traktbrodd. De lägsta broddarna min hovis hade att tillga, mäter tyärr 11 mm. Nästan som vara gräsbroddar alltsa. (Hon gar alltsa inte med dessa stilettklackar till vardags, de skruvar jag i när jag maste.)

Varför jag kom att tänka pa de här guldskorna. Skulle det vara en idé värd att prova? I dagsläget är min häst bara skodd fram, men hon kan skos bak ocksa om det gör det bättre/stabilare.
Vintervädret växlar mellan -5 och +5 ungefär. Det kommer sällan snö, och om den kommer, sa stannar den inte länge utan omvandlas till slask, eller ännu hellre, en tunn ishinna. :arghh:

Jag skall nämligen till Sverige nästa vecka, och skulle da kunna ta med ett gäng guldskor hem.
(Kan man köpa dem i vilken ridsportbutik som helst? Skall besöka Stockholm, om det hjälper..)

Om ni har nagot annat förslag pa hovbeslag är jag all ears! Boots, specialskor, vad har ni provat med framgang?
(Har fortfarande mina svenska broddar, som inte är lika höga som de tyska, skulle alltsa kunna köpa med mig vanliga järnskor med broddhal. Det har jag redan pa min idélista. :D)

Jag ber hovslagaren att göra 4 hål i varje sko (trakt + tå). Dels slipper man högklackat och dels får hästen suveränt fäste.

Bor ju själv på pestkusten så jag vet precis hur du har det, underlagsmässigt.

Föredrar urtagbara brodd framför guldskon eftersom jag då kan ta ur brodden när de inte behövs. Brodd i när de inte behövs skapar onödig stress på kotorna så det försöker jag undvika. Passa på att köpa snö eller isbrodd i sverige (och eventuellt skor med fyra hål) ;)

Jag ber hovslagaren att göra 4 hål i varje sko (trakt + tå). Dels slipper man högklackat och dels får hästen suveränt fäste.

Bor ju själv på pestkusten så jag vet precis hur du har det, underlagsmässigt.

Föredrar urtagbara brodd framför guldskon eftersom jag då kan ta ur brodden när de inte behövs. Brodd i när de inte behövs skapar onödig stress på kotorna så det försöker jag undvika. Passa på att köpa snö eller isbrodd i sverige (och eventuellt skor med fyra hål) ;)

Tack för svar!
Ja, fyra broddhål kan han säkert göra, men här får jag inte tag i lägre broddar än de tyska monsterbroddarna, och mina svenska broddar passar inte i hålen han kan göra. :down:
Finns de vanliga järnskorna (Mustad) att köpa med fyra färdiga hål? Hos typ Granngården? :angel:
Guldskon är alltså främst tänkt för ett konstant snö/stäcke liksom, utan barmark emellanåt? So many questions..

De som använt guldskon här (där jag är) har främst använt guldskon under löp (trav). De har slagits på dagen innan och tagits av snart efter. Med undantag för för de vintrar då rapporter visat att dåligt underlag under lång tid, då har de fått sitta kvar så länge hästen gjort snabbjobb.

Vilken storlek på hålen har man i tyskland?

Jag har en typ av guldsko på mina hästar hela säsongen och har haft på fyra olika hästar de senaste tio åren utan problem. Ofta i minst två skoperioder men i år riskerar det att bli tre om inte våren är väldigt tidig då snön och därmed isen kom tidigt. I år har jag de här http://ladugardsinrede.nu/index.php?route=product/product&path=208_216_232&product_id=333 Det är egentligen en travsko men den fungerar utmärkt på mina ridhästar. De har ganska låg brodd (jag kan mäta sedan om du vill) och har aldrig varit några problem att lägga om i tre perioder. Nu vet jag inte om de går att beställa från utlandet men de är bra att ha att göra med så ring och hör med dem. Tänk på att de här skorna inte följer mustads storlekar så fråga vilken storlek som motsvarar de du brukar ha på de här om du beställer. På vanliga ridsportsbutiker, granngården eller liknande har jag aldrig sett några guldskor.

Vi har ofta glansis här. Inte så långa perioder med mycket snö men vissa år har vi haft glansis överallt från december-april med ungefär samma temperatur som du beskriver att ni har.

De som använt guldskon här (där jag är) har främst använt guldskon under löp (trav). De har slagits på dagen innan och tagits av snart efter. Med undantag för för de vintrar då rapporter visat att dåligt underlag under lång tid, då har de fått sitta kvar så länge hästen gjort snabbjobb.

Vilken storlek på hålen har man i tyskland?

Någon - ett par mm större än svenska, kan ta ett jämförelsefoto i stallet sen!
Ta av och på skor är inte möjligt för oss, hästen motioneras åtminstone delvis dagligen på asfalt. Sen är det ju en kostnadsfråga också. ;)

Fråga din hovslagare vilken borrstl han har så kan du be honom göra 4 hål och köpa broddar som passar. Är hålen för små för dina broddar? Isf är det förmodligen 5/16, det är vanligt även här på travsko och ponnysko. Vanliga ridhästbroddar brukar vara 3/8.

Guldskor innebär att du inte kan ta ur brodden, men är det för det mesta fruset och isigt kan det vara bra att ha brodd hela tiden. Min häst har vanliga broddar men de sitter i från november till feb/mars. Guldskor är svåra att rikta så många hovslagare vill inte sko med dem. De är heller inte så bra för stora tunga halvblod som behöver en bredare sko för att ge hoven tillräckligt stöd. Fråga din hovslagare innan du köper.

Jag har en typ av guldsko på mina hästar hela säsongen och har haft på fyra olika hästar de senaste tio åren utan problem. Ofta i minst två skoperioder men i år riskerar det att bli tre om inte våren är väldigt tidig då snön och därmed isen kom tidigt. I år har jag de här http://ladugardsinrede.nu/index.php?route=product/product&path=208_216_232&product_id=333 Det är egentligen en travsko men den fungerar utmärkt på mina ridhästar. De har ganska låg brodd (jag kan mäta sedan om du vill) och har aldrig varit några problem att lägga om i tre perioder. Nu vet jag inte om de går att beställa från utlandet men de är bra att ha att göra med så ring och hör med dem. Tänk på att de här skorna inte följer mustads storlekar så fråga vilken storlek som motsvarar de du brukar ha på de här om du beställer. På vanliga ridsportsbutiker, granngården eller liknande har jag aldrig sett några guldskor.

Vi har ofta glansis här. Inte så långa perioder med mycket snö men vissa år har vi haft glansis överallt från december-april med ungefär samma temperatur som du beskriver att ni har.

Tack för tipset! De ser intressanta ut! Jag har en fjordhäst med normal hovstorlek, nollor hade hon i Mustads skor, tror jag. Skor ni om med samma skor flera gånger? Det låter ju väldigt ekonomiskt om det funkar!

Tack för tipset! De ser intressanta ut! Jag har en fjordhäst med normal hovstorlek, nollor hade hon i Mustads skor, tror jag. Skor ni om med samma skor flera gånger? Det låter ju väldigt ekonomiskt om det funkar!

Då borde de fungera för mina hästar är/har varit i ungefär samma storlek. Jag har för mig att nollor motsvarar tvåor i de här men fråga dem så att det inte blir fel. De har stenkoll.

Ja vi skor om med samma skor. Alltid två men vid behov även tre gånger. De slits inte alls som vanliga skor. Min ena har överrullningsskor i fram i vanliga fall och det har hänt några gånger att hon måste skos om tidigare för att skon är så sliten. Jag har en intervall på ca 6 veckor på sommaren och 8 övrig tid på henne men de här går hon med i två eller tre åtta veckorsperioder utan att skon är utsliten så det är ekonomiskt :) Det som kan bli dumt är om de tappar en sko och man inte hittar den. Det kanske kan vara värt för dig att beställa extra så att du har om det skulle hända. Jag sparar förra årets så att de kan sättas på om mina tappar.

Jag ser stor skillnad på hur säkra mina är på foten om de har fyra eller sex brodd. Enbart traktbrodd vill jag inte ha, då slinter de vid överrullningen. Dessutom gör sex brodd att brodden kan vara kortare men de får ändå bra grepp.

Fråga din hovslagare vilken borrstl han har så kan du be honom göra 4 hål och köpa broddar som passar. Är hålen för små för dina broddar? Isf är det förmodligen 5/16, det är vanligt även här på travsko och ponnysko. Vanliga ridhästbroddar brukar vara 3/8.

Guldskor innebär att du inte kan ta ur brodden, men är det för det mesta fruset och isigt kan det vara bra att ha brodd hela tiden. Min häst har vanliga broddar men de sitter i från november till feb/mars. Guldskor är svåra att rikta så många hovslagare vill inte sko med dem. De är heller inte så bra för stora tunga halvblod som behöver en bredare sko för att ge hoven tillräckligt stöd. Fråga din hovslagare innan du köper.

Vet du vad guldskorna är gjorda av? Så jag kan förklara för hovis.

Broddhålen hästen har nu är för stora för mina svenska brodd. De där standardbroddarna med hårdare kärna. Hästen är en fjordhäst med motsvarande stl 0 i Mustad-skor.

Då borde de fungera för mina hästar är/har varit i ungefär samma storlek. Jag har för mig att nollor motsvarar tvåor i de här men fråga dem så att det inte blir fel. De har stenkoll.

Ja vi skor om med samma skor. Alltid två men vid behov även tre gånger. De slits inte alls som vanliga skor. Min ena har överrullningsskor i fram i vanliga fall och det har hänt några gånger att hon måste skos om tidigare för att skon är så sliten. Jag har en intervall på ca 6 veckor på sommaren och 8 övrig tid på henne men de här går hon med i två eller tre åtta veckorsperioder utan att skon är utsliten så det är ekonomiskt :) Det som kan bli dumt är om de tappar en sko och man inte hittar den. Det kanske kan vara värt för dig att beställa extra så att du har om det skulle hända. Jag sparar förra årets så att de kan sättas på om mina tappar.

Jag ser stor skillnad på hur säkra mina är på foten om de har fyra eller sex brodd. Enbart traktbrodd vill jag inte ha, då slinter de vid överrullningen. Dessutom gör sex brodd att brodden kan vara kortare men de får ändå bra grepp.

Åh, toppen! Rider du främst i terräng? En aspekt här är att jag alltid har en bit asfalt när jag rider ut (vilket jag nästan alltid gör) för att komma till ridvägarna. Här får man inte rida off-road, så det blir mest de anlagda (sand)ridvägarna.. Och när sandvägar fryser blir de oerhört knöliga, då är enda alternativet skrittarbete på asfalt. Har tyvärr inget ridhus, enda stallet vitt och brett utan, och man kan inte hyra in sig någonstans, väldigt frustrerande i nuläget. :down:

Har faktiskt inte haft en enda tappsko sedan jag köpte hästen för över sex år sedan, men du har rätt i att det är bättre att vara förberedd om/när det händer. :D

Jag har 4 broddhål i varje sko, tåbrodden bak är placerade mellan 1a och 2a sömhålet för att minska risken för att hästen ska råka sätta en brodd i framballarna. Har funkat toppen på såväl is som snö. Har elitbrodd som är 10 mm höga, jag upplever dem inte som "för höga" och lägre vanliga vinterbrodd nöts sönder superfort så de inte går att få ur ändå.

Tänk på att om du köper "färdigborrade" skor i sverige kan det hända att broddhålen ändrar form när hovis riktar dem och då kommer inte brodden passa ändå.

Min har guldskor för att jag inte ska behöva byta brodd, är inte riktigt i form för det. Har fungerat bra. Förutom att hon tappat tre :grin:

De gräver mycket efter gräs och har snösulor så sömmen går av. Men det hade den gjort med vanliga skor också.

Vi har samma väder här, senaste veckan har det varit väldigt mycket is. Mina har 8 mm traktbrodd, halkar aldrig.
Den ena kan inte ha tåbrodd, han kan knappt röra sig när glidmomentet försvinner.

Vi har samma väder här, senaste veckan har det varit väldigt mycket is. Mina har 8 mm traktbrodd, halkar aldrig.
Den ena kan inte ha tåbrodd, han kan knappt röra sig när glidmomentet försvinner.

Och min kan knappt ta sig fram med bara traktbrodd om det är isgata. Är det lite uppförsbacke får han inget fäste med bakbenen. Så det är inte säkert det funkar med endast traktbrodd för TS häst. Bäst att välja 4 hål och så kan man skruva ur tåbrodden om de inte behövs eller om hästen inte tål dem. Jag har dock inte träffat på någon häst som inte klarat det, häromkring har nästan alla 4 broddar hela vintern. Endast de som nästan bara går i ridhus brukar ha 2.

BTW: Min hovslagare sätter broddarna långt ut mot sidorna så de inte förstör överrullningen (Equilibrium skor).

Kollade på Loesdau och de har korta broddar, har du sett dem? Det vore ju det enklaste. :)

Nej, dumt av mig, där har jag inte ens kollat! Eftersom hovis visade mig hela sin bytta med alla hans broddar, tänkte jag i min enfald att han hade ett mer eller mindre komplett utbud. De jag har nu är hans lägsta. Är strax i stallet, kan ta en bild på båda sorterna där.

Ah, det måste såklart också observeras, min har aldrig haft tåbrodd på sig. Har dina skor runtom? Min är barfota bak, men funderar på att låta sko henne bak också, för bättre grepp då.

Min har guldskor för att jag inte ska behöva byta brodd, är inte riktigt i form för det. Har fungerat bra. Förutom att hon tappat tre :grin:

De gräver mycket efter gräs och har snösulor så sömmen går av. Men det hade den gjort med vanliga skor också.

Haha, det är såklart en aspekt att ta hänsyn till! Men jag själv är hyfsat fit. :D

Alltså, jag skäms nästan för att säga det på Buke, men min häst står i en sandad rasthage. Visserligen med sex andra hästar (och i den största sandhagen), men det är lite si och så med att gräva efter rötter i gräset.. :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka