Gulbrun eller Gulsvart?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gulbrun eller Gulsvart?

Jag ska faktiaskt erkänna att jag inte har läst hela ditt svar eftersom jag inte är tillräckligt intresserad av färggenetik. Den Riktiga ägaren är min tränare som vid den tiden hade köpt honom men de inte bytt ägare på hemsidan. Då befann jag mig där p praktik så jag såg han varje dag. JAG hävdar inte att han är gulsvart, emn ägaren sa det till mig och eftersom hon har studerat färggenetik och specialfärger en del så tror jag på henne. Ägaren sa till mig att han troligtvis är gulsvart men det får visa sig på avkommorna. så jag sitetr inte här och diskuetrar det med dig som säkert inte ens har sett han IRL;)

Kul att du är så otrevlig. Hästen är brun runt ögon och i flanken, därav kan den inte vara svart.

går inte att se, för man måste kunna logga in

Okey ni kan inte se bilderna alltså:o Vad tokigt för jag ser dom ju när jag klickar på länkarna :o Jag som tyckte jag var duktig som hade fått in bilderna :D

Ja ja vet inte hur jag löser det då:crazy:

Tack shady för att du upplyste mig:) Mia

Jag har nu skickat iväg man och svans för DNA analys ,men känner mig som ett barn och har svårt att vänta :o

Har ju haft henne sen fölunge och försökt ändra färgen men på 3 års testet kunde hon inte färgbestämma henne så hon skulle ta reda på mer fakta ?
Har fotfarande efter 3 år inte hört något :D

Hon står som Svart i papprena för så såg hon ut som fölunge och var väldigt lik sin helbror som var kolsvart tills hon fällde vinterpälsen :eek:

Skulle ändra på henne tog kort och skickade till tjejen som teckenbestämt henne och hörde inget därifrån heller .

Sen var pålle på betäckning och den hingstägaren skulle hjälpa mig och ändra på färgen i papprena och därifrån har jag inte heller hört något ,,,så nu har jag gjort DNA prov:)

Finns ingen av hennes syskon som har denna färg som hon har ..

Endel skriker FUX och jag vill inte ha en fux :o:cool: Äsch spelar ingen roll hon har en speciell färg vad den en må kallas ,men nyfiken är jag på testet ..

Mvh Mia

Det spelar ju egentligen ingen roll vad jag säger till dig och vill du lita på en person som börjar prata om svart på en häst med massor av agoutitecken på så är det ju ditt val så länge som du inte pga att han är avelshingst då sprider ut en massa som kanske inte alls har någon sanning. Om han kan testas och visas upp att han är det så ok eller ger han gula föl med icke gula föräldrar så ok.
Man kan även har jag för mig testa för den specialla gula färgen pre har.
MEN däremot kan en brun häst få en svart avkomma. En brun häst kan ha ett anlag av icke agouti och ett agouti och då blir den brun men kan ge svarta avkommor. Det borde någon som då har sådana färgkunskaper som du beskriver skall ha veta. Annars skulle ialla fall jag ifrågasätta kunskapen.

Förövrigt tycker jag att han är snygg och för min del spelar det ingen roll om han är mörkbrun, grön eller lila ;)
Skall ialla fall bli intressant att se hans avkommor.

Du behöver inte svara om du känner att du inte vill diskutera det men fundera lite på det bara. Det är alltid nyttigt att fundera.

Roligt inlägg då jag funderar på att ta föl på min fuxdam med en svart kille fick höra något om fuxsvart eller svart fux finns det?? jag själv har ingen aning någon som vet vad en fux med en svart blir???

Fux med störst sannolikhet, därefter kan den även bli svart och om fuxen bär på ett brunt anlag - brun.

Kul! Skickade du utomlands? Jag loggade in på "min sida" där stup i kvarten. När jag såg att testerna kommit fram och loggats tog det ungefär två dagar att få svar. Med posten tar det lite längre....

Tog du röd faktor testet (har för mig att man får agouti på köpet) och creme dilution?

Röd faktor:
E/E Denna häst är svart eller brun i grunden och är homozygot för svarta genen, kan bara få svarta eller bruna föl oavsett vad man betäcker med. Lämnar alltså alltid stora E till avkomma.
E/e innehåller en röd gen, kan alltså få fux också men är själv svart eller brun. Lämnar stora E eller lilla e till avkomma.
e/e: är fux, kommer lämmna fux e till avkomma.

Agouti: (Svarta ben och täckhår, inget som fuxar har)
A/A Är en brun häst som är homozygot för augoti, kan inte ge svart avkomma. Lämnar A till avkomma.
A/a är en brun häst med agoutitecken. Lämnar A eller a till avkomma.
a/a ÄR en svart häst i grunden, lämnar a till avkomma.

Cream: (som måste vara med för isabell och gul brun/svart häst)
N/N: Har ingen cremegen att blanda ut fux, brun eller svart med. Då blir det röd faktor eller agoutifaktorerna som spelar in.
N/Cr: Isabell, buckskin eller smoky black till färgen. 50% chans på cremegen på avkomman per betäckningstillfälle.
Cr/Cr: Det vi i folkmun kallat albino. Betäckning grundfärg med en dubbel dilute individ ger till 100% N/Cr avkomma.

Men jag är inte 100% att det är rätt. Men hur som ... -jag tycker färg är jättekul!!

Roligt inlägg då jag funderar på att ta föl på min fuxdam med en svart kille fick höra något om fuxsvart eller svart fux finns det?? jag själv har ingen aning någon som vet vad en fux med en svart blir???

Svartfux är en gammal benämning på en mörk fux med med vitgrå man och svans. Idag sägar man mörkfux rätt och slätt.

Fuxsvart kallade en halvblodsuppfödare ett av sina fuxston, som fick ett 10-tal svarta föl. Förmodligen var hon homozygot för non-agouti (a/a). Har dock inte hört att fuxsvart ska ha använts allmänt, utan det var nog snarare en egen uppfinning...

Om du skickade via länken jag hade så gissar jag att du har svaret i början på nästa vecka. Tala gärna om resultatet! Är också nyfiken!:D

*kl*

Passar på att putta tråden och dessutom slänga in en liten fråga! Vi fick ett föl förra sommaren efter en svart hingst och ett isabellsto. Hon är reggad som bleksvart men vi börjar starkt misstänka att hon ev är gulsvart nu när man kan skymta sommarpälse under föl och vinterpäls. Vad tror ni?

Fölrumpa:
IMG_8770.jpg

Förra helgen:

till höger:
http://img.photobucket.com/albums/v202/yew98fq/norrkping08037.jpg

norrkping08054.jpg

norrkping08056.jpg

Vad är bleksvart för färg? Lägg gärna in fler bilder när hon fällt av. Och gärna närbild på huvudet, både nu och som föl. Hon bär högst troligen på en cremegen, men då är frågan om hon är gulsvart eller gulbrun.

Vad är bleksvart för färg? Lägg gärna in fler bilder när hon fällt av. Och gärna närbild på huvudet, både nu och som föl. Hon bär högst troligen på en cremegen, men då är frågan om hon är gulsvart eller gulbrun.

Bleksvart är nog helt enkelt en nyansangivelse av svart! SÅ tolkade jag det när id-kontrollanten var där. Luddigt värre...

Hon går på bete ett par timmars resväg bort så får fota nästa gång vi hälsar på där... :laugh:

Ska fixa huvud-närbilder imorgon om jag har några. :)

Liknande trådar

• Låst
Islandshäst Alla kära färgkunniga! Jag har en fråga till er,nämligen: Vad har min häst för färg?? Enligt passet är hon brun, men njaa..Kolla in...
2
Svar
20
· Visningar
10 904
Senast: Vala
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 530
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 334
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka