Gulbrun eller Gulsvart?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gulbrun eller Gulsvart?

jag skulle nog klassa den som gulbrun?
min egna ser nästan likadan ut.. är reggad som gulbrun..
fast han är mkt ljusare på sommaren.

vad är det för färg på öronluddet på din? :D

det kanske är omöjligt att utläsa vad det är för färg på henne utan veta stammen.. men man kan ju aldrig diskutera för mycket ;)

Det är en mörkgulbrun, jämför med Ravell i den tråden. Samma färg.

Det där med luddet har jag ens aldrig tänkt på, men det är ju inte det man går på för att avgöra om en häst har gulanlag och i så fall om det är svart eller brunt, utan det är ju som sagt hur pass mörka/svarta de är i grunden.

Jag har sett en gulsvart på nätet, tyvärr hittar jag inte den nu. Det var ett varmblodsföl som var kolsvart, men man visste att den var gulsvart endast därför att pappan var BEC, alltså cremello.

Mamman ser mörkgulbrun ut. Annars måste pappan ha haft gulanlag.

men är min gulbrun som han är reggad som då?
o mamman ser lite mystiskt mörkbrun ut ja :p
pappan är svartskäck, likaså hans pappa.. vet inte vad det finns för anlag där.

jag tycker att mamman ser gulsvart ut iom allt det röda..

dettta var ju en hel djungel.. :crazy:

ja, jag har sett flera pass där hästar står som bruna utan tecken trots vt kr, sv fl krnd, vt krnd, stjm, vhip, vtul m.m även en isabell som ljusfux :confused:

Som jag sagt tidigare är jag inte duktig på at se det men ägaren är det och jag litar på henne. Jag vet tyvärr inte hur hans avkommor ser ut.

Fardelejo står som mörkbrun på ägarens hemsida och även i stamtavlan.
Färgen ser man att den är mörkbrun genom att han har aguotitecknen på kroppen om inte annat.
Gulanlag är inte särdeles vanligt hos P.R.E och är den inte tydligt gul eller gett gula föl med icke gula ston så skulle jag inte säga att hästen var gul.
P.R.E har ett annat gulanlag också som bara syns på fuxar.

Den andra hästen är för dåligt kort på för att kunna se ordentligt.

Men för att det står i stamtalan behöver inte betyda att de är så...kan vara fel du vet;)
jag tänkte mig inte för när jag skrev ägaren jag menade det stället där han står nu.
Aguotitecken? va e det för nått?
Att han har gulanlag är iaf vad jag har hört. och jag tycker då han ser sån ut. men sen kanske bilder inte får riktigt samma färger som verkligheten inte vet jag.:)

Ägaren skriver att han är mörkbrun, det står så i stamtavlan, man ser bara mörkbrunt med blotta ögat och lägg till att gult hos P.R.E i den formen inte är vanligt heller så återstår enbart att han möjligen lämnat gula föl med ickegula ston och det står inget om det på ägarens hemsida alls så chansen för det är alltså extremt liten och därför kan man inte säga att han är gulbrun.
Gulsvart kräver att hästen är svart och det är han inte eftersom agoutitecknen syns tydligt på den hästen. Lägg till att hans båda föräldrar är bruna vilket ger mindre chans för att han skulle bli svart från första början. Han är däremot möjligen svartbärare.
Ibland så tvekar jag på svart eller brun när det gäller foton men med denna hästen så syns det tydligt och klart att han är brun eftersom han har alla agoutitecken samt att dom röda agoutitecknena är riktigt intensivt röda i pigmenteringen. Hade han varit fux hade han haft en riktigt eldfärgad fuxfärg.
Agoutitecken är dom ljusare tecken på nosen, runt ögonen, vid ljumskarna mm. En svart har inga sådana tecken. Den kan förvisso vara solblekt vid ljumskarna om den är svart men just den ljusare färgen runt ögon och på mulen finns inte inte på det karakäristiska sättet som en agoutitecknad häst har.

Han ser inte gulbrun ut för fem öre på något kort alls utan bara mörkbrun och en väldigt tydlig sådan. Gulbruna hästar har gul färg som rinner ut mer över huvudet under den svarta tippningen och eftersom hans agoutitecken syns tydligt och klart så borde man se just den mer utbredande delen som gulanlaget ger. Den ljusar upp den röda färgen avservärt lika mycket över hela kroppen och det är därför det brukar synas mer tydligt på just bruna hästar.

Gul är en kul färg och absolut än mer kul hos P.R.E som har två olika gulanlag. Den vanliga och så den som ger perlinofärgade med fux bara det att den är perlino fernotypiskt medans genetiskt är den röd med två blekanlag. På färgerna brun och svart samt i enkelt uppsättning på rött syns den inte alls.

Jag hade varit glad om han vore gulbrun helt ärligt så jag är inte ute efter att tjfsa för sakens skull. Jag tycker om gul färg och jag är ruskigt förtjusta i P.R.E och skulle gärna vilja ha en gulbrun sådan någon gång i mitt liv. Jag har sett gulbrun P.R.E och det är en mycket vacker färg på den rasen :d

Den andra hästen har jag sett ett till kort på och den ser ut att kunna vara gulsvart absolut.

Bara för att så länkar jag in kort på hästen i fråga. Korten finns att hitta på ägarens hemsida.
Finns det någon här som tvivlar på att hästen är brun och finns det någon här som ser om hästen ser ut att vara gulbrun?

http://www.webforum.com/gesta/common/load_ext_file.asp?
http://www.webforum.com/gesta/common/load_ext_file.asp?Source=ext_pagesx_img&ContainerID=28637&id=11
http://www.webforum.com/gesta/common/load_ext_file.asp?Source=ext_pagesx_img&ContainerID=28637&id=12
http://www.webforum.com/gesta/common/load_ext_file.asp?Source=ext_pagesx_img&ContainerID=28637&id=10

Han är så röd i sin röda pigmentering som en häst bara kan bli så jag förstår inte var du ser det gula någonstans.

Knapplån...

Två bilder på min ponny som är mörkt gulbrun :
Aura_Elisabet070413a.jpg

Vinterpäls i samband med fällning april 2007

aura_peggy.jpg

Sommar 2005

Hlsn Helena

Jag tror iaf att han är gul:9 jag ser han varje dag när jg leder han till hagen och jag tycker att han skulle kunna vara gul If:)
Jag är inte insatt så jag förstår inte hälften av ditt inlägg men jag har också hört omfärge det blivit fel i stamtavla...tex en häst som skrevs vara maskrosgul.... de var den inte iaf:D
Dessutom är behöver inte bilderna vara trovärdiga när det gäller färg. Man kan lätt ändra inställningarna på kameran oc eftersom jag har tagit dom två nederstafotona som du la in så vet jag att jag har lagt på olika instlnningar.
Bäst är det att kolla i verkligheten man kan inte förlita sig på kort.
Återigen ska jag säga att jag inte kan färgerspeciellt bra, jag förlitar mig bara på det jag har hört.

Liknande trådar

• Låst
Islandshäst Alla kära färgkunniga! Jag har en fråga till er,nämligen: Vad har min häst för färg?? Enligt passet är hon brun, men njaa..Kolla in...
2
Svar
20
· Visningar
10 904
Senast: Vala
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 530
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 334
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI