Gulbrun eller Gulsvart?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gulbrun eller Gulsvart?

Ok, jag har mailat ägaren (den riktiga ;) ) och frågat så jag får se vad för svar jag får om jag får svar.
Problemet om du påstår att han är gul ( vilket fortfarande är sällsynt hos den rasen i första hand och lär inte säljas till Sverige om det är en godkänt hingst heller utan en sådan behåller spanjorerna hårt. Möjligen om någon ansåg att pengarna var viktigare men då kostar dom multum) är att du då kör med falsk marknadsföring.
Som sagt var kolla in på ägarens hemsida och läs vad för färg han är där ;)
Kan man inte skilja en såpass tydlig brun häst från färgen svart så har jag svårt att tro att man kan skilja en gul från en icke gul hos brunt när färgen inte är tydlig där heller.
Så frågan är hur kan du se på hästen att han har gulanlag när du inte ens kan bedöma att han är brun utan tror att han är svart?
Och är det korrekt att du fått höra att han är gulsvart så är frågan hur du kan lägga så stor tillit på någon som inte kan se skillnad på svart och brun speciellt när hästen är så tydligt agoutitecknad som denna?

Att färgåtergivelsen inte är riktigt korrekt spelar för mig ingen jätteroll eftersom en gul häst faktiskt kan vara väldigt röd och tom så mörk att en isabell kan bli så mörk att den kan tas för en silversvart istället.
En röd häst kan vara väldigt gul i färgen också. Titta på fuxar och hur mycket dom kan skilja i färg. Samma skillnad kan du få i den röda pigmenten hos en brun häst. En gulbrun fuxfärg ser ännu gulare ut om den läggs på en brun häst.
Jag ser skillnaden genom att gul färg tenderar att rinna ut mer över kroppen och inte bara stanna vid agoutitecknen (hos en mörk häst då förstås och en som syns för ögat).
Jämför vinterbilden som Dimmansstuteri lagt in på sin mörkt gulbruna häst och jämför med hingsten.
Om inte annat borde han nu vara väldigt tydligt gulbrun så ett foto som visas korrekt hade ju kunnat bevisa det utan tvivel.
Jag är väldigt övertygad om att han inte har gulanlag alls av flera orsaker men mest för att hans agoutitecken inte "rinner" iväg från nosen och upp över huvudet mot ögonen. Det brukar faktiskt vara där som jag brukar hajja till främst hos en mörk gulbrun häst men även på höften på bakbenen där det gula flyter in mot mitten medans en brun brukar vara mer solid mörkare mot mitten.
Hingsten borde vara mer gulaktig och ljusare där han har sin brännmärkning om han hade varit gul. Nu är han mörk där precis som det brukar vara hos bruna hästar som inte har gult anlag.

men visst här är en gulsvart
http://www.islandssidan.se/islandshastfarg/ferover.htm
du får själv klaga på den som skrivit ut faktan om du anser att hästen inte är gulsvart..

Det är jag som har skrivit ut text på bilden. Evigt tjat om detta. Folk ha fått skicka in en bild på sin häst samt färg. Jag är ingen färgexpert. Jag förlita mig på var ägare vet sin färg på sin häst.
Annat problem är islännigar o svenska har olika åsikter angånde färgen.

Jag skulle vilja se en bild rakt från sidan och i bättre ljus för att kunna färgbestämma din häst.

Jag tror mig veta, men vill se mer först...

Det är jag som har skrivit ut text på bilden. Evigt tjat om detta. Folk ha fått skicka in en bild på sin häst samt färg. Jag är ingen färgexpert. Jag förlita mig på var ägare vet sin färg på sin häst.

Om det är du som gjort sidan kan du ju börja med att ändra så det inte står "albinogen" utan "gulanlag".

du väckte precis en 11 månader gammal tråd..

men jag uppmärksammade inte på sidan att uppgifterna kan vara felaktiga, hade jag vetat det hade jag inte länkat till den sidan faktisk :)

jag har två gissningar men man skulle behöva undersöka hästen närmare..

Silverbrun, heltäckande brun/röd/mörkbrun täckbehåring, ngt mörkare på nosryggen, hel eller delvis halmgul till grå man och svans..

Mörkfux med flax, mörkfux med normalt färgad man och inslag av flaxgenen (dvs inga svarta gener) ger ljusare man..

det som gör det extra svårt är de fyra vita bentecknen som gör att man inte riktigt kan bestämma om grundfärgen är brun eller fux direkt från bilderna..

Inte enligt bo furugrens bok om hästens färger.. om Silverbrun och silversvart står det ordagrannt: "Den har grå till halmgul färg på man svans och hovskägg"
och eftersom att silverbruna och silversvarta hästar givetvis kan ha bentecken så är benen då vita istället för "grå till halmgul färg" i hovskägget..

vilken källa har du som säger annorlunda?

Bo Furugren har inte rätt i allt han skriver. Mycket har hänt sedan den boken kom ut. Det finns bruna hästar med silver svans som får det pga av sin pintogen, exempelvis sabino.

Dessutom ser man på bild två att benen är svarta, vilket en fux inte har och manen ser solblekt ut.

jag kan inte definitivt urskilja att benen är svarta.. men känner du hästen och har sett den IRL så litar jag givetvis på dig..

och jag fick lära mig den hårda vägen att hästars man ALDRIG blir solblekt, dvs av de som kan mer om färger här på buke.. ;)

hästen är inte heller sabino, tecknen är för små..

Är det min häst ni pratar om så har den *svarta ben* (tror jag blev nu osäker ska kolla det imorgon om det är viktigt ) Helt klart svart man (dock solblekt )

Föräldrar är svarta och Dragon ligger även där i och gulanlag ??

Ingen av hennes helsyskon har fått hennes färg ;).

Och hon har inga skiftningar i sin pälsfärg om man kan säga ,,så inga mörkare ljusare ställen så att säga..

Har bebis i magen och jag är mycket nyfiken på vad som kommer ut :o;)

Miaa

Senast ändrad:

Sabino behöver inte betyda att hästen har fyra höga strumpor och bläs. Har en häst vita tecken bär den väldigt troligt på sabinogenen, eller en annan pintogen. Annars hade den inte haft vita tecken. Sabino är alltså inte något exceptionellt som många tycks tro. Däremot är det en komplex gen (gener) som forskarna försöker bli klok på, men det är inte så lätt har det visat sig.
Sen ber jag om ursäkt, för det var på bild nr 1 som man ser att benen är svarta.

Och slutligen så undrar jag hur folk menar när de säger att man och svans inte blir solblekt? Klart som sjutton att den blir det, liksom pälsen.

Senast ändrad:

Kul att du kom hit, japp det är din häst vi diskuterar. ;)
har du någon vinterbild på henne?

Min gulsvarta häst ser ut som din på sommaren och är kolsvart på vintern. Hon hade ljusa tofsar i öronen som föl, men de är samma färg som resten av kroppen nu.

Så din häst ser för mig ut som solblekt svart, alt. solblekt gulsvart.

I övrigt ska jag tillägga efter att ha läst hela den här tråden - ni som tror/hävdar att de hästar som visats är gulsvarta. En gulsvart häst kan ej vara ljusare runt mule, ögon och i flanken, då är den iallra högsta grad brun/gulbrun. Svarta hästar har inget brunt på kroppen.

Det ena är ett vinterkort och det andra sommar kort .
Tror inte jag har något andra kort men ska titta efter :)

Och håller själv på gulsvart men ska färgbestämma henne .

Mia

Senast ändrad:

och jag fick lära mig den hårda vägen att hästars man ALDRIG blir solblekt, dvs av de som kan mer om färger här på buke.. ;)
Jag undrar vem som har lärt dig det, för det är väl självklart att hästmanar kan solblekas!
Varför skulle annars dessa hästar se ut så här?
(detta är en svart ponny som har fått både man och hårrem solblekt)
matilda2.jpg

Man ser lite solblekta toppar på denna:
loffe1.jpg

Jaha nu kommer lite mer bilder på pålle ,,, om jag nu klarar detta :o

Känns som jag får ge upp är det någon som vill hjälpamig om jag meijlar bilderna ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Islandshäst Alla kära färgkunniga! Jag har en fråga till er,nämligen: Vad har min häst för färg?? Enligt passet är hon brun, men njaa..Kolla in...
2
Svar
20
· Visningar
10 904
Senast: Vala
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 530
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 334
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI