Gula anlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pysslan

Nån som vet vad som kan hända i följande scenario?

Om ett sto, fux, betäcks med Ravell (e. Bernstein). Stoets är u. en mörk isabell ungefär som sin far Dragon.

Det aktuella stoet är alltså e. Vivaldi- Dragon- Sonny Boy- Barbarossa.

Kan nåt gå snett med gult i detta läge?

Även är Napoleon farfar till både Ravell och stoet. Är det ens lämpligt?

Åsikter välkomna

Sv: Gula anlag

Om det kan bli en albino eller något sånt. Inte jättetroligt iofs, men ändå.

Mest troligt är väl att resultatet skulle bli fux?

Nån som vet vad som kan hända i följande scenario?

Om ett sto, fux, betäcks med Ravell (e. Bernstein). Stoets är u. en mörk isabell ungefär som sin far Dragon.

Det aktuella stoet är alltså e. Vivaldi- Dragon- Sonny Boy- Barbarossa.

Kan nåt gå snett med gult i detta läge?

Även är Napoleon farfar till både Ravell och stoet. Är det ens lämpligt?

Åsikter välkomna
Vad menar du med att något kan gå snett?
Eftersom ditt sto är fux, har hon inte "gulanlaget". Anlaget som ger isabeller (på fux) gulbrun (på brun) och gulsvart (på svart) syns alltid, dvs det är inte dolt. Det kan dock vara svårt att se på svarta hästar, och det är inte alltid att man ser det på en gång.
Om du kollar hittar du nog massor med trådar, som har samma frågeställning som din, här inne på Bukefalos.

Är stoet fux har hon inga gulanlag trots gul mamma. Gulanlaget syns alltid (mer eller mindre) om det finns. Så med Ravell är det 50% för gult. Utan gul hingst finns det ingen chans på gult med det stoet.

Gulanlaget är dominant och hästen kan alltså inte bära på det.

Albino finns med stor sannolikhet inte på häst, utan det man ibland kallar albino felaktigt är dom s.k. dubbelgula. Dom har pigment till skillnad från en albino som är pigmentlös.

Senast ändrad:

Ravell är han överhuvudtaget gul? pappa ja, men han?? Jag kanske minns fel.
Med fuxsto så kan det inte bli gult och absolut inte "albino" (dubbelgul)
Men jag kanske minns fel om Ravell?!

Maria

Tackar för alla svar

Finns mycket kvar att lära sig märkte jag:bow:

Nån kommentar om Napoleon på båda sidor?

Senast ändrad:

Ravell är han överhuvudtaget gul? pappa ja, men han?? Jag kanske minns fel.
Med fuxsto så kan det inte bli gult och absolut inte "albino" (dubbelgul)
Men jag kanske minns fel om Ravell?!

Maria

Det kan ALLTID bli gult om den ena föräldern är gul, oavsett färg på den andra.

och gå "snett" finns inget som kan göra, en dubbelgul är det inget fel på, jag betäcker själv 2 ston i år med en dubbel gul, hoppas dessutom på att få en dubbelgul på det ena stoet som själv är gul.

Om ditt sto är fux och du betäcker med Ravell så har du 50% chans för gula avkomma.
Hade ditt sto varit en isabell och du betäckte med Ravell så hade det varit 50% för enkel gul, 25% för icke gul och 25% för en dubbelgul.

Det kan ALLTID bli gult om den ena föräldern är gul, oavsett färg på den andra.

och gå "snett" finns inget som kan göra, en dubbelgul är det inget fel på, jag betäcker själv 2 ston i år med en dubbel gul, hoppas dessutom på att få en dubbelgul på det ena stoet som själv är gul.

Om ditt sto är fux och du betäcker med Ravell så har du 50% chans för gula avkomma.
Hade ditt sto varit en isabell och du betäckte med Ravell så hade det varit 50% för enkel gul, 25% för icke gul och 25% för en dubbelgul.

Fast det där var ju med tanken att Ravell inte var gul utan mörkbrun. Hade han varit mörkbrun så hade det inte kunnat bli gult med ett fuxsto.

Det är väl också på sin plats att fundera på om stet verkligen är fux eller kanske en "smygisabell". Dragon var ju inte direkt en solklar isabell, stoets mor var tydligen också en mörk isabell så hur tydlig fux är stoet i frågan?

Annars tycker jag den andra delen av frågan, 2 x Napoleon var mer intressant, ingen kunnig som har kommentarer om det?

Hmm.. mkt intressant. Har ett mörkbrunt sto efter Bayron som jag skulle vilja betäcka med en hingst med gulanlag. Men till den stora funderingen, den enda jag känner till som är godkänd för SWB är just Ravell och båda dessa hingstar är efter Bernstein.. kanske mindre lämpligt på just mitt sto.
Hur ställer man sig till detta? Blir väldigt mkt inavel..
Skulle gärna vilja höra lite om hur alla ställer sig till linjeavel!

I ditt fall får du Bernstein i 2+3 vilket är helt ok.
"gyllene" reglen är summan 6 (1+5, 2+4, 3+3) men 5 resp 7 är också OK, ju högre siffran är desto mindre blir % inavel.

Till saken hör att inavels % blir mycket låg, jag har själv funderat på att göra en 2+2 parning och då är det ändå en halv syskon parning där inavels kofficienten blir 12,5% vilket man ändå får säga är ganska låg för att vara så nära släkt.

I ditt fall får du Bernstein i 2+3 vilket är helt ok.
"gyllene" reglen är summan 6 (1+5, 2+4, 3+3) men 5 resp 7 är också OK, ju högre siffran är desto mindre blir % inavel.

Till saken hör att inavels % blir mycket låg, jag har själv funderat på att göra en 2+2 parning och då är det ändå en halv syskon parning där inavels kofficienten blir 12,5% vilket man ändå får säga är ganska låg för att vara så nära släkt.

Man kan ju aldrig komma högre än 25% i koff, dvs helsyskonparning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·
Avel Hej, Någon som har koll på det här med gula anlag? Tänkte, nån gång i framtiden, betäcka mitt sto med en RP hingst för att få...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31