Gula anlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gula anlag

Sedär, man lär så länge man lever, så med fuxstoet hade det blivit en isabell garanterat och om du betäckt med ett svart eller brunt sto hade det blivit ett gulbrunt sto eller svartgult? Ni måste ju tycka att jag är dum i huudet, men jag blir lite förvirrad ibland...

Om du betäcker en fux med en cremello så blir det till 100% fux.

Cremello med brun eller svart blir gulbrun eller gulsvart men kan också bli isabell om den icke gula har ett fux anlag.

Är du med?

okej jag fattar..:) Nu kom et svar som passade min lilla tilt hjärna :)
Men jag har jätte svårt för det här med färganlag osv... SÅ man måste nästan förklara för mig som om man berättar för en 5 åring :)

okej jag fattar..:) Nu kom et svar som passade min lilla tilt hjärna :)
Men jag har jätte svårt för det här med färganlag osv... SÅ man måste nästan förklara för mig som om man berättar för en 5 åring :)

Det är rörigt innan man fått kläm på det. Sen är det faktiskt ganska enkelt.

bravo QuickStar, som sagt, stressad på jobbet och fölvak har gjort att alla hjärnceller gått i dvala...

Fux + cremello blir alltid ISABELL inte fux...

:rofl:

//QuickStar som funderar på om en tupplur är på plats..

Ha ha ha, ja men nu har jag kolla på denna varianten.. sen finns det ju alltid tusen andra varianter som man måste lära sig.. som vilka hästar som bär på vilka anlag o framför allt hur man ser skillanden på dem...*suck*...

KL
Jag har en gulbrun hingst som jag kommer använda i aveln i en nära framtid (dock ej i år)
Han har redan betäckt ett fuxfärgat sto, och avkomman blev svart.
Jag har ett brunt sto, ett svart (enligt passet, men kan va väldigt mörkt, mörkt brun) och ett gäng fuxfärgade.
Har lekt med tanken att han betäcker dem olika stona på animalgenetics.us
Men på steg två kan man ju välja om dem ska ha stora, små eller kombinerade bokstäver som föräldrarna har.
Hur vet man vilka dem är??

AA betyder att den bruna hästen enbart lämnar bruna avkommor = homozygot
Aa betyder att den bruna hästen är heterozygot och därmed kan lämna andra grundfärger än brun.

Ee betyder att hästen bär på ett fuxanlag
ee betyder att hästen är fux = två fux anlag
EE betyder att hästen ej bär på fuxanlag = kan ej lämna fux.

Hurvida hästen faktiskt har ett fuxanlag går inte att utesluta utan DNA-test men du kan säkerställa att den har ett rött anlag om den har en fuxförälder eller lämnat fuxfärgad avkomma. Dock kan det vandra med generation efter generation dolt för att sedan poppa upp varför man ej kan utesluta det utan DNA-test.

En buckskin (gulbrun) kan lämna samtliga gula varianter men det hänger på rödanlagen.
OM hingsten inte har ett rödanlag kan du ej få isabeller (detta är ju en fux m gulanlag, för att få fux behövs ett e från vardera förälder.)
Men du kan istället få antingen gulbrunt eller gulsvart beroende på stoets gener (din hingst är ju inte homozygot brun iom den svarta avkomman han redan lämnat)

Om han har ett rött anlag kan du få alla varianterna av gult. Du har alltid 50% chans på en gulavkomma när den ena föräldern är gul oavsett färg på den andra.
Även om den icke-gula är homozygot brun så är det 50% chans att avkomman blir gul, men då blir den till 100% säkerhet gulbrun eftersom den kommer vara brun i sin grundfärg.

För att göra det enkelt kan man säga att gul är som skimmel, den föds i en grundfärg som sedan döljs, skillnaden är ju dock att man tydligt ser den gula färgen från födsel mot skimmel som kommer med åren.

Senast ändrad:

Men du kan istället få antingen gulbrunt eller gulsvart beroende på stoets gener (din hingst är ju inte homozygot brun iom den svarta avkomman han redan lämnat)

Vet inte om jag blev så mycket klokare (jag är ganska korkad när det gäller färger eftersom det aldrig går in i skallen på mig. Har även köpt Hästens färger)
Hjälper det om du vet hans föräldrars färger.
Far, farfar och farfarsfar är isabeller.
Mor och morfar är bruna.
Morfars mor är gulbrun
Resten är fuxar.
Går det då att få fram en bokstavskombination på honom?
Tack för hjälpen!

Vet inte om jag blev så mycket klokare (jag är ganska korkad när det gäller färger eftersom det aldrig går in i skallen på mig. Har även köpt Hästens färger)
Hjälper det om du vet hans föräldrars färger.
Far, farfar och farfarsfar är isabeller.
Mor och morfar är bruna.
Morfars mor är gulbrun
Resten är fuxar.
Går det då att få fram en bokstavskombination på honom?
Tack för hjälpen!

Han bär alla gånger på fux eftersom pappan är det. Eller ja, pappan är fux med ett gulanlag som gör honom isabell. Det gör alltså att han inte är homozygot brun (vilket vi redan visste) och dessutom kan lämna fux och isabell med ett fuxsto eller ett sto som bär på fuxanlaget.

han borde vara Aa Ee

Alltså ett brunt och ett rött anlag.
Brun har han ju eftersom han själv är "brun" och om pappan är isabell så är det ju en "fux"

KL
Jag har en gulbrun hingst som jag kommer använda i aveln i en nära framtid (dock ej i år)
Han har redan betäckt ett fuxfärgat sto, och avkomman blev svart.
Jag har ett brunt sto, ett svart (enligt passet, men kan va väldigt mörkt, mörkt brun) och ett gäng fuxfärgade.
Har lekt med tanken att han betäcker dem olika stona på animalgenetics.us
Men på steg två kan man ju välja om dem ska ha stora, små eller kombinerade bokstäver som föräldrarna har.
Hur vet man vilka dem är??

Får man fråga vad det är för ras på hingsten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·
Avel Hej, Någon som har koll på det här med gula anlag? Tänkte, nån gång i framtiden, betäcka mitt sto med en RP hingst för att få...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31