Gula anlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gula anlag

Okej på det viset, ja då är jag helt med på noterna. Så det var pga honom det blev garanterat ett cremello föl el isabell föl och in

Okej på det viset, ja då är jag helt med på noterna. Så det var pga honom det blev garanterat ett cremello föl el isabell föl och inte henne eller det hade inte varit detsamma om det varit ett brunt eller örigt färgat sto?

Är det sant? Skulle jag kunna stamboksföra en cremello eller perlino i asvh? Finns det exempel på det?
/U

Varför skulle det inte gå :confused: Det är inget fel på den bara för att den är dubbelgul.

Till Tindra QRE: Perlino är cremello,men fuxsto blir det färggaranti = 100% isabell
Och du har virrat till det med priset,han hade olika avg.beroende på om man betäckte ett gult sto eller ett sto med annan färg.(har själv använt honom)

Varför skulle det inte gå :confused: Det är inget fel på den bara för att den är dubbelgul.

(har själv använt honom)

Det är inte jag som menar att det är något fel på den, det ringde bara en liten klocka om att det var en gammal kvarleva från förr när det kallades albino. Men jag anser absolut inte att det skulle vara fel på individen.
/U

**KL**
Jag har för mig att man inte kan stamboksföra cremello och perlino hos ASVH(men alla andra färger), stämmer det?
/U

Det stämmer ej.
Står ingenstans i något reglemente. Har även mailat och frågat ASVH direkt och fick svaret att nej de har inga färgrestriktioner.

med ett brunt sto hade det blivit gulbrun eller isabell beroende på stoets gener
/U

Eller gulsvart.

Okej på det viset, ja då är jag helt med på noterna. Så det var pga honom det blev garanterat ett cremello föl el isabell föl och inte henne eller det hade inte varit detsamma om det varit ett brunt eller örigt färgat sto?

Det kan aldrig bli en cremello eller perlino om den ena föräldern är icke-gul.
Cremello/perlino kan bara uppstå vid två creme gener, en från var förälder.

*kl*

Jag måste fråga er som kan det här med gulanlag.
Jag har ett sto e: Napoleon som ser ut så här i färgen, är det gulanlag eller???. Vet inte om det spelar någon roll men hon har mycket fux längre bak i stammen.
På vintern blir hon helt mörkbrun men ser ut så här i fällningsperioden

sorba311dygn.jpg

Härlig mage! :)
Napoleon nedärvde inte gult, och fux har inte något med saken att göra. Bortser man från det liknar det inte en gulbrun men en mycket tjusig mörkbrun.
/U

Din fröken har inget gulanlag i sin stam,
Min tant ser likadan ut som din på sommaren.

Tack så mycket för svaret (till Görel också), tänkte nästan att det var så men var så osäker så det kändes lite kul att fråga här, skulle däremot inte tacka nej till en guling eftersom dom är så fantastiskt fina i färgen

Två veckor kvar till beräknad fölning så magen är en aning svullen

Ryktet har cirkulerat här bl.a även att skäckar ej är välkommna har sagt men det stämmer heller inte.

Ok, men det har jag också hört men aldrig tagit som annat än ett rykte. Jaja, det spelar ju ingen roll..
/U

Sedär, man lär så länge man lever, så med fuxstoet hade det blivit en isabell garanterat och om du betäckt med ett svart eller brunt sto hade det blivit ett gulbrunt sto eller svartgult? Ni måste ju tycka att jag är dum i huudet, men jag blir lite förvirrad ibland...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·
Avel Hej, Någon som har koll på det här med gula anlag? Tänkte, nån gång i framtiden, betäcka mitt sto med en RP hingst för att få...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31