Gula anlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pysslan
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gula anlag

Jag tror som du Lena, att stoet mycket väl kan visa isabellanlagen men inte registreras som detta eller att de visas vidare tydligt. På ridskolan där jag red som liten fanns en liten Dragon-avkomma som var registrerad som svettfux (eller mörkfux som det heter) och han hade en hel del tecken på hur hans pappa såg ut. Lite ljust i öronen, svagt mörkare ål längs ryggen, olika färg på täck- och underhår och dessutom liiiiite svaga tigerränder på benen har jag för mig (det sista kan ha varit mitt minne som spelar mig ett spratt).

Dessutom hade den här sötnosen en helsyster som var isabell. Har du någon bild på stoet?

Är det någon som vet om det finns en godkänd hingst med gula anlag i något annat avelsförbund?

Jag tror som du Lena, att stoet mycket väl kan visa isabellanlagen men inte registreras som detta eller att de visas vidare tydligt. På ridskolan där jag red som liten fanns en liten Dragon-avkomma som var registrerad som svettfux (eller mörkfux som det heter) och han hade en hel del tecken på hur hans pappa såg ut. Lite ljust i öronen, svagt mörkare ål längs ryggen, olika färg på täck- och underhår och dessutom liiiiite svaga tigerränder på benen har jag för mig (det sista kan ha varit mitt minne som spelar mig ett spratt).

Dessutom hade den här sötnosen en helsyster som var isabell. Har du någon bild på stoet
?

Att hästen har en helsyster/syskon som är gul spelar ingen roll, det är alltid 50% att bli gul så att en av de två helsyskon är gul och en inte är ju statistiskt korrekt.

Hej!

Hur är det med skimlar då?

Kan man se på avblekbar skimmel om den var född gulbrun, isabell eller brun? Om man nu träffar den efter "färgen" skimlat bort och man antingen har en vit/grå eller en flugskimmel?

/ lavinia

Hej!

Hur är det med skimlar då?

Kan man se på avblekbar skimmel om den var född gulbrun, isabell eller brun? Om man nu träffar den efter "färgen" skimlat bort och man antingen har en vit/grå eller en flugskimmel?

/ lavinia

Mycket svårt att säga, enklast är att ta ett DNA test för att se om den har en C-gen (gul gen "cream")

Men har den ingen gul förälder så går det ju att utesluta direkt :idea:

Det kan man om . 25% gäller bara om syskonen själva har 0% inavelsgrad, det finns tex hundar som har över 50% inavelsgrad där inavlat hårt i flera generationer.

Ja, det stämmer nog. Över 50% har jag dock aldrig hört att det ska gå, men så kanske det är. Sen beror det ju på hur många generationer man räknar på. På katt räknar vi aldrig på mer än 4 generationer, dvs det som är synligt i stamtavlan.

Senast ändrad:

Utomlands finns ju flera men de flesta är av raser eller innehåller raser som ej godkänds av ASVH så avkommorna får raskod 56 eller 59 vilket det nu är.

Väldigt smalt utbud om man vill avla huvudstamboks papper :cool:
Vill man bara avla gult och inte är så kräsen så finns det ju som sagt några stycken.

Utomlands finns ju flera men de flesta är av raser eller innehåller raser som ej godkänds av ASVH så avkommorna får raskod 56 eller 59 vilket det nu är.

Väldigt smalt utbud om man vill avla huvudstamboks papper :cool:
Vill man bara avla gult och inte är så kräsen så finns det ju som sagt några stycken.

Vet du om det finns nån som ger gröna papper?

**KL**
Jag har för mig att man inte kan stamboksföra cremello och perlino hos ASVH(men alla andra färger), stämmer det?
/U

I ditt fall får du Bernstein i 2+3 vilket är helt ok.
"gyllene" reglen är summan 6 (1+5, 2+4, 3+3) men 5 resp 7 är också OK, ju högre siffran är desto mindre blir % inavel.

Till saken hör att inavels % blir mycket låg, jag har själv funderat på att göra en 2+2 parning och då är det ändå en halv syskon parning där inavels kofficienten blir 12,5% vilket man ändå får säga är ganska låg för att vara så nära släkt.

Halvsyskonparning låter lite halvfarligt för en sådan novis som mig. Hur stor är egentligen sannolikheten för missbildningar etc. om halvsyskonen inte är släkt i övrigt? Jag kan tänka mig att man kan använda 2 individer som har mer identisk genmassa utan att de är halvsyskon utan att egentligen fundera på det. Nu är ju Bernstein Elit och har levererat en hel del bra, men vad skulle kunna vara riskerna med att linjeavla just på honom?
/U

Jag börjar med att säga att jag kan ingenting om färganlag.
Men hösten 2007 köpte vi ett dräktigt st, stoet var fux och priserna för hingsten var lite underliga. Nämligen att det var dyrare om stoet var gult. För det skulle garantert ge en cremello/isabell eller vilk färger det nu ger. Räknas ett fuxsto som gult i detta fallet? Tyvärr kastade stoet fölet så vi fick aldrig veta hur det såg ut som färdigt.
Någon som vet?
Hingsten jag pratar om är Perlino Kinsky...
Som sagt jag är helt "grön" med färganlag.

Jag börjar med att säga att jag kan ingenting om färganlag.
Men hösten 2007 köpte vi ett dräktigt st, stoet var fux och priserna för hingsten var lite underliga. Nämligen att det var dyrare om stoet var gult. För det skulle garantert ge en cremello/isabell eller vilk färger det nu ger. Räknas ett fuxsto som gult i detta fallet? Tyvärr kastade stoet fölet så vi fick aldrig veta hur det såg ut som färdigt.
Någon som vet?
Hingsten jag pratar om är Perlino Kinsky...
Som sagt jag är helt "grön" med färganlag.

Fux har ingen creme-gen och är inte "gul", då hade det varit en isabell.
/U

Okej på det viset. Tack för infon. För jag hade nämligen för mig att de sa att det garanterat skulle bli en cremello eller isabell när vi köpte henne. Det var därför jag undrade.

perlino är dubbelcreme och ger alltid en cremegen vilket betyder att på ett fuxsto är det garanterat att det blir en isabell.
/U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 614
Senast: SeagirlM
·
Avel Hej, Någon som har koll på det här med gula anlag? Tänkte, nån gång i framtiden, betäcka mitt sto med en RP hingst för att få...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31