Gul han katt med svart fläck

Sv: Gul han katt med svart fläck

Hej!
Jag har en hankatt på 3 år som är sköldpadda.. han har fått en dotter som har ärvt hans färg.. Honan var gråbrun.. Så att sköldpaddahanar skulle vara sterila tror jag inte ett dugg på..
Jag ägde honan (hon är död nu) och äger hanen.. båda har varit/är innekatter, så det kan inte vara nån annan katt som är pappan.
Mvh Sofie

Fertila sköldpaddshanar är ovanliga. I de fall de är fertila och faktiskt är sköldpaddor (dvs. de har både svart och rött pigment, inte några skumma pigmenteringsfenomen) har de som regel XYXY-kromosomuppsättning.

Dottern har ärvt färg både från sin mamma och pappa så är hon har bara fått hälften av sin färg av sin pappa (vilket givetvis inte betyder att hon inte kan ha samma färg som sin pappa).

Gråbrunt låter dock inte som sköldpaddsfärg för mig.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

jag skulle verkligen vilja veta lite mer om just vita katter har själv en hemma. hon e ju då kritvit me ytterst några svarta hårstrån på huvudet. har ett blått och ett gul-grönt öga. e hon klassad som "svart" då?

en som inte kan nått om färger. :confused:

Hon har någon annan färg under det vita. Den vita färgen är som en rock som täcker över kattens "riktiga färg". Min vita hona är svartsköldpaddspotted under sin vita färg. Det kan jag veta dels för att hon som liten hade en röd och en svart fläck på huvudet. Sedan kan jag utifrån den färg hennes avkommor fått också säga vad hon har för färg under det vita.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Gråbrunt med eller utan vitt brukar man kalla dom katter som sen visar sej vara svarttigre/svartspotted med dålig rufism... ;)
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Okej.
Bilderna jag har är väldigt dåliga då de är tagna med mobilkamera, men ska göra ett försök att lägga in dem.
ShowFile.aspx

Här syns i alla fall det bruna i ansiktet någorlunda, framförallt på nosen och linjer runt ögonen, samt kanterna på ögonen. Dock är bilden något gul, så nyansen är inte riktigt rätt.
ShowFile.aspx

Den här hjälper kanske inte så mycket.
ShowFile.aspx

Här ser man en del av hans ränder, på ryggen.

Din katt ... Har ni kvar honom? vi har nämligen en kopia utav honom. allt, teckningen i ansiktet, sättet han sitter på sträcker sig på..
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Jepp. Dessa "svarta" fläckar kan även finnas på tandköttet och/eller tungan. Nu kan inte jag färggentiken hos häst men hos katter så är alla färger varianter på rött eller svart. Svartbaserade färger kan vara väldigt likt rött tex. fawn och kanel.

Nu hoppar jag in med ytterligare en färgfråga. Min Jason är en cremetabbymaskad birma. Han har mörka fläckar i sitt tandkött och en liten mitt på näsan. De måste då alltså vara ansamligar av rött, eller?
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Japp
Min röda hona har ett gulligt svart morrhår och lite svart i tandköttet
 

Liknande trådar

G
Övr. Katt Ja, precis som rubriken lyder så ska jag avliva min katt som har varit sjuk ett tag. Igår kväll tänkte jag att det är nog dax nu snart...
Svar
8
· Visningar
1 640
Senast: LilleSkutt
·
Övr. Katt har ju köpt mig en liten långhårig/semi kattunge, korsning norsk skogskatt/bondkatt. hon räknas nog som svart (och vit :p), men har...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: wtf
·
Övr. Katt Nu har man precis kommit hem med en ny katt :D dock inte hemma i mitt "fosterhem" utan hos pojken :) En liten "tik" hihi..föddes den...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Minerva
·
Övr. Hund Misstänker starkt att 2 av mina jyckar har drabbats av rävskabb... Förra veckan då vi stod och veterinärbesiktade en av hästarna så...
2
Svar
33
· Visningar
3 319
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp