*suck* rävskabb...

Sv: *suck* rävskabb...

Hej.
Ny här på forumet. Hittade hit när jag sökte på Internet angående rävskabb. Såg att ni diskuterade just detta och blev intresserad.
Har också drabbats av detta elände. Först i våras och då behandlade jag hela ligan här hemma med Stronghold. Men nu funderar jag på hur pass effektivt detta Stronghold egentligen är. Mina hundar har under sommaren inte träffat på några smittade hundar eller rävar, men nu har två stycken börjat klia sig igen. Ökad mjällbildning och klåda framförallt kring öron och bog. Min fundering är nu om vi inte blev av med smittan i första vändan. För de hundar som kliar sig nu - kliade sig inte i våras. Då var det en annan i flocken som visade symptom. Men vi behandlade alla i samma vända.
Men nu när jag läser här på forumet så börjar jag undra om detta Stronghold verkligen är så effektivt som de säger??
En fråga - vad kostar denna Ivomec-spruta att injicera?
MVH: Karin
 
Sv: *suck* rävskabb...

Blev "varnad" för sprutan, då den ej är avsedd för hund ursprungligen.
Ivomec-tablett ska vara lika effektivt.

Kruxet är visst att hundar (inte bara collieraser) kan bli sjuka av sprutan.
Ska nu få tabletter till mina.
Tror det inte är lika dyrt som sprutan, men vet å andra sidan inte vad sprutan kostar...
 
Sv: *suck* rävskabb...

ivomec sprutan är effektiv, så har man ingen hund med lång näsa så är de ju inga problem men just hundar med långa näsor kan va lite osäkrare , men sen gör ju veterinärer olika. Dom här tabletterna du menar.. är de Interceptor så fungerar dom perfekt, men är svindyra. Ivomec sprutan är inte alls så dyr.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Kan uppdatera med att RÄVEN ÄR DÖD tack och lov. Dog idag lycklig med våt tupp i käften av en kula... Ingen vacker syn vill jag lova, praktexemplar på hur rävskabb ser ut när det har gått långt.

Så skönt! Det måste vara en fruktansvärd död med rävskabb.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Hej igen.
Ja, vi gav Stronghold med "rätt" intervall. Så jag blev så frustrerad när problemen dök upp igen. Givetvis kan det röra sig om en återsmitta, men har samtidigt så svårt att tro det. Har nu sprutat hela ligan med Ivomec. Inte på långa vägar lika dyrt som Stronghold. Nu får vi hoppas att besvären ger med sig.
/Karin
 
Sv: *suck* rävskabb...

Ivomec är väl beprövat billigt o effektivt, men det finns en risk på alla raser, jag har spruate det på massvis av hundar de senaste 15 åren utan problem.
Tidigare har det i praktiken inte funnits ngt registrerat preparat mot rävskabb på hund, i dagsläget när det kommit två preparat med låg giftighet (ffa stronghold hal en väldig säkerhetsmarginal) är det egentligen inte försvarbart för en var att använda ivomec i normalfallet(därmed inte sagt att jag inte gjort det).
Eftersom jag är inresserad av eventuella problem med effekten vill jag gärna veta hur långt efter beh problemen återkom samt om ivomecen gör effekt.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

*hoppar in i tråden*

Jag var hos veterinären idag och fick rävskabb konstaterat på min husky. Ska behandla med Stronghold i helgen och om 4 veckor. Hon väger 22,5 kg och ska därför behandlas med en "2ml"-pipett per gång.
Veterinären ordinerade detta till hundens brorsa också, som hon råkade komma i kontakt med efter att kliandet började, för hon ville behandla oavsett om han visat symptom eller inte. Jag tycker det är ett smart drag.

Vet. sa också att jag inte för vidare rävskabb. Hur mkt kan jag lita på det? Kommer hålla mig från andra hundar, men t ex har jag kompisar i stallet som har hund som jag samåker med och på jobbet ligger familjens katt ofta och kelar med mig på nätterna. Dessutom vill man ju inte sprida vidare smittan. Hur säker kan jag känna mig? Är det totalisolation även för mig som gäller eller kan jag gå ut bland folk utan att känna mig smittsam?

Vi ska tvätta min hunds sovplatser; plädarna på soffan och sängkläderna i sängarna samt hennes hundpläd på golvet. (Vet. rek. tvätta i 60 grader eller frysa in.) Ska jag göra detta nu på en gång och fortsätta med det varje vecka eller ska jag göra det samma dag som vi behandlar? Kommer behandla nu i helgen första gången. När är smartast att göra rent? Tänkte även tvätta hunden nån gång nästa vecka. (Något vi inte gör så ofta, eftersom pälsen sköter sig själv hos denna ras.)

Några tips och förslag?
 
Sv: *suck* rävskabb...

Ja... Den var ju så dålig så jag har sprungit ifatt den en gång... Den fick ju inte död på tuppskrället heller, så den var svag...

Fick Ivomec att ge i maten förresten av vet. Han vågade inte spruta dem eftersom båda reagerar på ex. Scalibor och den ena är allergisk mot i stort sett allt... Terriern har slutat klia iaf.

//E
 
Sv: *suck* rävskabb...

Om du kelar med din hund o sedan i samma kläder direkt går o kelar med en annan finns det förstås en viss risk att du smittar annars skall du inte vara rädd.
När det gäller saneringen så är det ingen ide förrän medlet verkat ordentligt.
Själv tror jag inte att det är sådär jätteviktigt, totala verkningstiden för en behandlig blir ju närmare 2 månader o så länge överlever inte skabbdjuren i inomhusmiljö.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

Lite om smittrisk o överlevnad, saxat från SVAs hemsida.
Smittorisken
Hundar kan smittas både genom direkt kontakt med redan smittade djur (vanligtvis räv) och indirekt genom att skabbkvalstret överlevt en kortare tid på platser där infekterade djur, räv eller hund, vistats.

Hundar uppsöker ofta platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas. Dock är skabbkvalstrena utanför huden känsliga för väder och vind. De är framförallt känsliga för uttorkning och för både låga (minusgrader) och höga temperaturer. I kylskåpsmiljö kan dessa kvalster överleva i drygt två veckor, men när de vistas utanför den skyddade miljön i huden där temperatur och fuktighet är optimala, avtar deras benägenhet att effektivt kunna infektera ett nytt värddjur. I den torra luften inomhus dör kvalstret inom ett par dygn. Utomhus om temperaturen är svalare och fuktigheten högre är chansen däremot större för kvalstret att överleva. Vid temperaturer under 18°C förblir det orörligt. Således krävs det temperaturer över 18°C, d.v.s. sommarväder, för att kvalstret aktivt ska kunna röra sig mot ett eventuellt offer.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

Nej, det är Ivomec i tablettform, enligt veterinär.
Får väl snällt betala vad det kostar. Har ju inget större val...
 
Sv: *suck* rävskabb...

Ok, lite så jag tänkt. Har redan sen tidigare hemmakläder skilt från jobb-/utekläder (mjukisbyxor <> andra), men kommer nu hänga dem på olika ställen för säkerhets skull.
Bra att veta det där om temperaturerna, så en :bow: för det!!!
Jag har ofta min balkongdörr öppen, så i mitt sovrum pendlar temperaturen över och under 18 grader... Ska hitta nån lösning på det dock.


Veterinären sa att det även gick att torka/tvätta av t ex soffor och andra ytor som hunden ofta ligger på. Nån som har tips på vad man kan torka av med. Eller räcker det med en trasa med VARMT vatten som man sen slänger i tvättmaskin?
 
Sv: *suck* rävskabb...

Är förresten inte 2ml-pipetter, utan 20!!! Glömde en siffra igår... :o

malumbub skrev:
Veterinären ordinerade detta till hundens brorsa också, som hon råkade komma i kontakt med efter att kliandet började, för hon ville behandla oavsett om han visat symptom eller inte. Jag tycker det är ett smart drag.
Visst bör de behandla sina 2 innekatter också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp