Gul han katt med svart fläck

Sv: Gul han katt med svart fläck

Jopp... dom 2 skogisarna är testade genetiskt och den tredje var en novisgodkänd europe som gav sköldpaddbebbar med enfärgade honor, och den fjärde var en vanlig bonnis som ägdes av en arbetskamrat och den var helt creme med ett blått framben och gav även han enbart paddebarn... en son skulle visst ha varit exakt likadan fast tvärt om...

Men hur en ev. fertilitet nedärvdes därefter vet jag inget om tyvärr... såg dessa i halland på 80-talet...

Ingen av dom var vitfläck...

Det måste nästan handla om XYXY-hanar då. Känner till en maine coon-hane i USA, sköldpadda, som gett iaf en sköldpaddshane.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Finns visst hankatter som kan bli sköldpaddsfärgade. Har läst om en sköldpaddsfärgad hankatt, som blivit detta genom en mutation i arvsanlagen. Ovanligt, men det finns. Hur det är just med din katt, kan jag inte säja, men det kan ju vara så, att det är en röd fläck, som ser svart ut.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Det låter väldigt bekant det där med XYXY....

Den amerikanska MC har jag ju även vetskap om då en av landets MC uppfödare även fött upp Vanar....

Där ser man vad gamla kunskaper kan dyka upp....

Har själv haft sköldpaddshona som varit XXY vilket inte upptäcktes förrän vid obduktionen... inte så konstigt att hon inte blev hjälpt av steriliseringen... ingen tänkte ju på att leta efter testiklar OCKSÅ...

Sen har jag haft en röd hona som var Xo... alltså bara EN könskromosom... hon blev aldrig könsmogen och gick tyvärr bort efter ca 2 år i leukemi...
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Hur ser det ut med blå och vit + rufism då? Funderar över min hane, som för ögat är grå med mörkare ränder, vitt på mage och tassar, och ljusbrunt på ben och i mönster i ansiktet. Blekgröna ögon, om det har någon betydelse.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Kolla den här bilden. Den beige-aktiga färgen som denna katt har på framsidan ser man på många blå-vita katter, ävenpå blåtabby (som denna katt är).
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Okej... Och skillnaden mellan blåvit med denna beigebruna färg och en blåpadda med vitt, går den att se på något sätt eller måste man titta på det genetiska? Hur ovanligt är riktig blåpadda, hos honkatter jämfört med den här typen av blåvit, och överlag hos hankatter?
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Okej... Och skillnaden mellan blåvit med denna beigebruna färg och en blåpadda med vitt, går den att se på något sätt eller måste man titta på det genetiska? Hur ovanligt är riktig blåpadda, hos honkatter jämfört med den här typen av blåvit, och överlag hos hankatter?

Sköldpaddshonor (även blåsköldpaddor) är väldigt vanligt. Kan inte säga riktigt hur vanligt, men väldigt vanligt. Att blåa katter med tabby och/eller vitfläck har beiga områden (i regel i närheten av vitfläcken) är inte särskilt ovanligt hos iaf huskatter eftersom de inte färgavlas. Hos raskatter brukar man försöka få fram blåa katter med så lite rufism som möjligt.

Kan säga så här att det krävs "kromosomfel" för att en hankatt ska bli riktigt sköldpadda så de är extremt ovanliga. Kort sagt så behöver en äkta sköldpaddshane två X-kromosomer vilket innebär att han antingen måste vara XXY (och därmed infertil och ofta lite efterbliven) eller XYXY (smält samman med ett annat foster och fått dubbel kromosomuppsättning, fungerar helt normalt). Du måste alltså göra ett kromosomtest för att få veta om din katt är en äkta hane eller om det är tabby/vitt som gett honom sköldpaddsliknande färg.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Då tror jag jag är med. Man ser alltså ingen skillnad, en honkatt kan vara antingen eller, en hankatt kan man anta att är blåvit såvida man inte testar honom och får reda på att han är extremt ovanlig.
Min katt verkar ju dessutom stämma in exakt på de blåa katter med rufism du beskriver, den beige färgen finns som sagt på tassarna (nära det vita) samt på svansen och i ansiktet, där hans mönster är som tydligast. Så hans färg är blåtabby med vitfläck och rufism? Eller kan det vara ett annat mönster än tabby? Han har ordentliga ränder på ovansidan av svansen, på ryggen är färgskillnaden mellan ränderna och grunden väldigt liten, så jag ser inte riktigt hur jämna och så de är.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Då tror jag jag är med. Man ser alltså ingen skillnad, en honkatt kan vara antingen eller, en hankatt kan man anta att är blåvit såvida man inte testar honom och får reda på att han är extremt ovanlig.
Min katt verkar ju dessutom stämma in exakt på de blåa katter med rufism du beskriver, den beige färgen finns som sagt på tassarna (nära det vita) samt på svansen och i ansiktet, där hans mönster är som tydligast. Så hans färg är blåtabby med vitfläck och rufism? Eller kan det vara ett annat mönster än tabby? Han har ordentliga ränder på ovansidan av svansen, på ryggen är färgskillnaden mellan ränderna och grunden väldigt liten, så jag ser inte riktigt hur jämna och så de är.

Nja, när det gäller honkatter kan man nog säga att de allra flesta sköldpaddor är just sköldpaddor. Sköldpadda blir en katt när den ärver svart färg från en förälder och röd från en annan. Problemet med hanar är att de bara ärver färg från sin mamma (från pappan frå de Y-kromosomen), det är därför hanar inte "kan" bli sköldpaddor. Honor ärver dock färg från både far och mor (en X-kromosom från mamma och en från pappa) och det är inte alls ovanligt att de ärver rött från en förälder och svart från den andra och blir sköldpadda. Oftast är sköldpaddor väldigt tydligt sköldpaddor, men det finns några få fall där de tex. förefaller vara helt röda.

Man kan nog enkelt säga att en honkatt som ser ut som en sköldpadda, hon är med största sannolikhet en sköldpadda. En hane som ser ut som en sköldpadda är antagligen inte det.

Det är svårt att säga om din hane är blåtabby med vitt eller bara blå med vitt utan bild, men oavsett vilket är det mest troligt att det handlar om rufism och inte sköldpaddsfärg.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Okej.
Bilderna jag har är väldigt dåliga då de är tagna med mobilkamera, men ska göra ett försök att lägga in dem.
ShowFile.aspx

Här syns i alla fall det bruna i ansiktet någorlunda, framförallt på nosen och linjer runt ögonen, samt kanterna på ögonen. Dock är bilden något gul, så nyansen är inte riktigt rätt.
ShowFile.aspx

Den här hjälper kanske inte så mycket.
ShowFile.aspx

Här ser man en del av hans ränder, på ryggen.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Nu var ju bilderna väldigt mörka, men jag tycker din katt ser ut att var bruntigré och vit, inte blå alls.

Det bruna/beiga ingår ju liksom i en agoutimönstrad katts mönster. En sköldpaddsfärgad katt har ju röda fält helt oregelbundet utspridda över kroppen. Då är BÅDE ränder och "bakgrundsfärg" röd, inte bara den färgen som ligger "mellan" ränderna.

Så här ser en sköldpaddsagouti ut:
http://www.katter.nu/farger/svart/f22.jpg
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

jag skulle verkligen vilja veta lite mer om just vita katter har själv en hemma. hon e ju då kritvit me ytterst några svarta hårstrån på huvudet. har ett blått och ett gul-grönt öga. e hon klassad som "svart" då?

en som inte kan nått om färger. :confused:
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Vad tror ni om den här då? (en hona)
sabina[1].png


Min amatör-mässiga gissning är sköldpadd med tigré/tabby?
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Den första bilden är den bästa, men även den är för gul. Han är blyertsgrå, mörkare ränder, den enda brunaktiga nyansen på honom är just där han är beige, och det skiljer sig tydligt från det gråa. Kan brunt se grått ut?
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Hej!
Jag har en hankatt på 3 år som är sköldpadda.. han har fått en dotter som har ärvt hans färg.. Honan var gråbrun.. Så att sköldpaddahanar skulle vara sterila tror jag inte ett dugg på..
Jag ägde honan (hon är död nu) och äger hanen.. båda har varit/är innekatter, så det kan inte vara nån annan katt som är pappan.
Mvh Sofie
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Det är ju ingen som säger att sköldpaddshanar inte kan vara fertila, bara att det är extremt ovanligt.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Utan att ha sett hela katten eller tittat på den mer, så ser den ut att vara en svartsköldpaddstigre med dålig rufism, därav den något kalla och lite "otydliga" svarta färgen.

Här har du en svarttabby och vit huskatt
5085507.jpg
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Jag anser också att det är en svartsköldpaddstigré...

Svart och brunt är samma färg. Det man kallar bruntabby är genetiskt en svartmönstrad katt, benämningen kom väl till innan man hade koll på genetiken.
 

Liknande trådar

G
Övr. Katt Ja, precis som rubriken lyder så ska jag avliva min katt som har varit sjuk ett tag. Igår kväll tänkte jag att det är nog dax nu snart...
Svar
8
· Visningar
1 640
Senast: LilleSkutt
·
Övr. Katt har ju köpt mig en liten långhårig/semi kattunge, korsning norsk skogskatt/bondkatt. hon räknas nog som svart (och vit :p), men har...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: wtf
·
Övr. Katt Nu har man precis kommit hem med en ny katt :D dock inte hemma i mitt "fosterhem" utan hos pojken :) En liten "tik" hihi..föddes den...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Minerva
·
Övr. Hund Misstänker starkt att 2 av mina jyckar har drabbats av rävskabb... Förra veckan då vi stod och veterinärbesiktade en av hästarna så...
2
Svar
33
· Visningar
3 319
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp