Gul han katt med svart fläck

S

smulizzzz

hm ja som rubriken lyder. min lille plutt på 15v e gul o vit. men så satt jag o kelade lite o hittade ca 20 hårstårn som bildar en liten fläck. har ju alltid hört att hankatter inte kan bli sköldpaddsfärgade men nu blir jag lite virrig. eller har dom här hårstråna ingen påverkan. eller va man nu ska säga. dom e ju så få. skulle va tacksam för svar. så man blir lite klokare. :confused:
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Troligtvis handlar det om kraftig ansamling av rött pigment, det ser svart ut.

Mycket osannolikt att det faktiskt skulle vara svart och att han skulle vara sköldpadda. Det förekommer men är extremt ovanligt.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

har suttit o kolla i olika ljus och hårstråna e svarta. även killen o mamma har kollat o båda säger att dom måste va svarta.

har hört att sköldpaddsfärgade hanar e sterila stämmer det? eller e de bara en skröna?
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Dom kan bli så mörkt röda att du inte kan se att dom verkligen är röda.

Paddor har mer svart än 20 hårstrån, att röda katter har sånna små "svarta" fläckar är ganska vanligt. Dessa är alltså genetiskt röda, trots att dom ser svarta ut i människors ögon.

En sköldpaddsfärgad hane är oftast steril men kan vara fertil i mycket få fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Gul han katt med svart fläck

Nej, det vita har ingenting med sköldpaddsfärgen att göra. En sköldpaddsfärgad katt är 2-färgad, svart- och rödpigmenterad. Dom vita fläckarna är ett anlag utöver det.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

hm ja som rubriken lyder. min lille plutt på 15v e gul o vit. men så satt jag o kelade lite o hittade ca 20 hårstårn som bildar en liten fläck. har ju alltid hört att hankatter inte kan bli sköldpaddsfärgade men nu blir jag lite virrig. eller har dom här hårstråna ingen påverkan. eller va man nu ska säga. dom e ju så få. skulle va tacksam för svar. så man blir lite klokare. :confused:

Gult+svart+vitt räknas inte som tre färger eftersom vitt inte är en färg. Skölpaddsfärgerna är trefärgade och en hankatt kan därför inte vara trefärgad, men tvåfärgad+vitt som din isf är går bra :)
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

oki. tack så mycke för svaren. har hittat mer svarta fält men antar att det är dom här mörka röda hårstårna.

hm men om vitt inte e en färg vad säger man då om helvita katter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gul han katt med svart fläck

Gult+svart+vitt räknas inte som tre färger eftersom vitt inte är en färg. Skölpaddsfärgerna är trefärgade och en hankatt kan därför inte vara trefärgad, men tvåfärgad+vitt som din isf är går bra :)

Sköldpaddsfärg utgörs av bara två färger (inte tre): rött och svart. En sköldpadda kan vara bara sköldpadda (röd och svart) eller sköldpadda med vitt (röd, svart och vit)... sedan finns det en mängd olika varianter på det, men grunden är svart och rött pigment.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Helvita katter har en grundfärg under, precis som skimmelhästar. En vit katt är aldrig rakt igenom vit, det vita döljer den "riktiga" färgen.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Min helröda kille då som har en del svarta morrhår..?? Han har inget vitt alls på sig .
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Min helröda kille då som har en del svarta morrhår..?? Han har inget vitt alls på sig .

Det handlar som sagt mest sannolikt om kraftigt ansamlat rött pigment (rätt vanligt, en av de röda hanarna i min första kull hade några "svarta" morrhår som kattunge). Vi kan inte med blotta ögat avgöra vad som är koncentrerat rött pigment eller vanligt svart pigment. Det är dock inte särskilt ovanligt med "svarta" hårstrån på röda katter... men som sagt, de är egentligen inte svarta.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Ok, han har även små "svarta" prickar på nosen..är dom också "röda" då?
Jag vet ju att svart ligger väldigt nära fux på hästar...
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Ok, han har även små "svarta" prickar på nosen..är dom också "röda" då?
Jag vet ju att svart ligger väldigt nära fux på hästar...

Jepp. Dessa "svarta" fläckar kan även finnas på tandköttet och/eller tungan. Nu kan inte jag färggentiken hos häst men hos katter så är alla färger varianter på rött eller svart. Svartbaserade färger kan vara väldigt likt rött tex. fawn och kanel.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Va?? Menar du att dom katterna betraktas som "svarta" ?

I princip. Färgerna är varianter av svart, men olika anlag förändrar färgen. Den "absoluta grundfärgen" är svart. Sedan tillkommer agoutianlaget (mönsteranlag dvs. spotted/tabby/tigré/tickad), en "svarttickad" katt blir viltfärgad.

En svartpigmenterad katt som sedan bär på chokladanlaget blir choklad. En viltfärgad katt som bär på chokladanlaget i dubbel upplaga blir kanel. En chokladkatt som även bär på dilution (anlaget som gör svarta katter blåa/gråa) i dubbel upplaga blir lila såvida det inte är en kanelkatt för då blir katten fawn.

Sedan finns det även anlag som styr hur varm färgen blir (rufism) men det nedärvs inte enkelt utan polygent. Ju mer rufism, ju rödare/varmare ton får pälsen.

Så jepp, de katterna är i grund och botten svarta. Lite coolt. ;)
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Har även varit med om att röda katter som fått ytterst små små rispor i huden oftast i samband med födseln eller straxt därefter, får hårstrån som är så mörka att dom upplevs som svarta på just dessa ställen.

Hade en röd hona som på ena örat hade en ca 11mm lång svart rand längst ut på kanten.

Inget annat än rött bland förfädrena som kunde förklara ett ev. fenomen som kallas "dold" sköldpadda... dom ser röda eller svarta ut, men är genetiskt sköldpaddsfärgade.

Däremot hittade vi en sekvens i en gammal film från när hon var ca 1 dag gammal, där vi såg att hon hade fått ett ytterst smalt sår precis där dom "svarta" hårstråna sen uppträdde.

Nu skrev vi ju självklart ut det i stamtavlan ifall det skulle varit en "doldis", men hon fick aldrig annat än röda bebbar med röda hanar, så det troliga var att det var just något som kommit efter såret hade läkt.

Men sannolikheten att det i detta fallet skulle röra sej om en äkta skölpaddskille är nog nästan utesluten...

Dessutom har jag bara träffat på blåpaddor när det gällt äkta paddpojkar.... och dom har dessutom varit fertila... ALLA 4 :eek:
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Dessutom har jag bara träffat på blåpaddor när det gällt äkta paddpojkar.... och dom har dessutom varit fertila... ALLA 4 :eek:

Är du säker på att de har varit blåpaddor då? Katter som är blåa med vitläck ser ju gärna creme ut på vissa partier om de har rufism.
 
Sv: Gul han katt med svart fläck

Jopp... dom 2 skogisarna är testade genetiskt och den tredje var en novisgodkänd europe som gav sköldpaddbebbar med enfärgade honor, och den fjärde var en vanlig bonnis som ägdes av en arbetskamrat och den var helt creme med ett blått framben och gav även han enbart paddebarn... en son skulle visst ha varit exakt likadan fast tvärt om...

Men hur en ev. fertilitet nedärvdes därefter vet jag inget om tyvärr... såg dessa i halland på 80-talet...

Ingen av dom var vitfläck...
 

Liknande trådar

G
Övr. Katt Ja, precis som rubriken lyder så ska jag avliva min katt som har varit sjuk ett tag. Igår kväll tänkte jag att det är nog dax nu snart...
Svar
8
· Visningar
1 640
Senast: LilleSkutt
·
Övr. Katt har ju köpt mig en liten långhårig/semi kattunge, korsning norsk skogskatt/bondkatt. hon räknas nog som svart (och vit :p), men har...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: wtf
·
Övr. Katt Nu har man precis kommit hem med en ny katt :D dock inte hemma i mitt "fosterhem" utan hos pojken :) En liten "tik" hihi..föddes den...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Minerva
·
Övr. Hund Misstänker starkt att 2 av mina jyckar har drabbats av rävskabb... Förra veckan då vi stod och veterinärbesiktade en av hästarna så...
2
Svar
33
· Visningar
3 319
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp