Gubbsport?

MagnusL

Trådstartare
Jag är en gubbe som just har blivit med häst. Främst för att min dotter ska få en chans att utveckla sin ridning. Men då blir ju jag också sugen. Red en del när jag gick i mellanstadiet (det var på gamle kungens tid ...) och har ridit mycket sporadiskt sedan dess.

Men det är ju roligt med utmaningar. Så jag funderar på att inrikta min ridning på att inom något år kunna börja med distansritt. Vilket leder till några frågor:

- Brukar ni springa bredvid hästen för att minska belastningen?
- Jag är van att springa långdistans som Lidingöloppet. Tjänar jag mycket på att springa bredvid hästen under vissa sträckor, exempelvis i uppförsbackar eller sista halvmilen före en kontroll? Räknar med att kunna hålla strax under 5 min/km i rimligt kuperad terräng.
- Hur stor roll spelar ryttarens vikt? Jag väger in på 80 pannor jämt, vilket ju är en del mer än de flesta tjejer väger ... Hästen är i och för sig ganska kraftfull; ett belgiskt varmblod.

Har massor av andra frågor, men hittar ju en hel del svar i andra trådar.

Sv: Gubbsport?

Det är inte många som springer brevid hästen. Man såg det mer förr än nu. Men det är absolut inte fel, dock så är hastigheten i tävlingsklasserna så pass hög att det är svårt att hänga med.

Med en balanserad ryttare har vikten mindre betydelse. Mästerskap går med en minimivikt på 75kg.
Du tränar ju hästen med din vikt så då är den van.
// Linda

Vilket roligt projekt! Perfekt att du och dottern kan samsas om hästen.

Om du springer 5min/km så är det ju 12km/h, det är en okej hastighet att hålla. Då blir ni godkända. Det klart att det underlättar för hästen att inte bära dig hela tiden, men framför allt är det säkert skönt för dina ben med omväxlingen.

Rekommenderar dig verkligen detta. Brukar säga till mig själv " Hur i helsike kan man vara så dum att man börjar rida först vid 53 års ålder !" Nu har jag gjort min första säsong och det har varit ett höjdarår.
För oss gubbar är det ingen bra idé att hoppa av under ritt. Man är totalt slut och färdig att kasta in handduken när man väl lyckats komma upp på en heltaggad häst som inte alls är intresserad av att vänta.
Oss emellan är det en mycket bra gubbsport då man är omgiven av fina hästar och vackra kvinnor eller om det är tvärtom; vackra hästar och fina kvinnor ;)

Lycka till önskar en 85kilos ryttarkamrat

O jag är gift med en 90-kilos medelålders man, som satsar på 12 mil nästa år. Gjorde sin första distansritt för 2 år sedan och är inte uppväxt alls med häst. Han springer inte en dec bredvid:-) Vi groomar åt varandra när vi inte startar båda två. Plus att vi har underbara vänner som hjälper till.

Inte helt förvånande tänker jag på Leif Karlsson och Sazzal Afas, en bastant herre på hans lilla ponnyarab med krokiga ben som i flera år tillhörde distanseliten i Sverige. En fröjd var det att se! Klart du ska upp på hästen, bara att träna på :)

Här är en gubbe till i distansen, som inte behöver ta med sadel vid invägning. Jag har varit med ca 15 år. Vikten är naturligtvis en nackdel men vi får kompencera vårt vikthandikapp med att vara duktigare i träning, taktik och annat istället. För det är ju så kul att man inte kna låta bli.

Kul med så många svar!
Får mig att fortsätta drömma.
Fast just nu drömmer jag mest om den dag då jag kan ta en ridtur utan att få träningsvärk efteråt ...
Veckans kombination med ridning på lördagen och boxercise med mycket sparkar på måndagen var ingen höjdare.
Är det någon som har tips på bra stretchövningar som bidrar till minskad träningsvärk och stelhet efter ridning?

Om det lönar sig att springa bredvid hästen sista biten innan en veterinärkontroll beror sannolikt på hur din häst pulsar ner, men fråga är om frånvaron av din vikt gör någon större skillnad i ljuset av att hästen själv väger så pass mycket mer. Nu är du ju i god form vad det verkar så det skadar ju inte att testa hur det påverkar din hästs puls tycker jag!

Annars tror jag att det är en större poäng att använda krafterna till att springa bredvid i lite svårare passager, inte minst för att det minskar risken för att ni går omkull.

Nu är jag själv helt ny på detta med distansritt men jag tycker att det verkar som att det huvudsakligen handlar om att känna sin häst; vad den har för styrkor och svagheter. Nu har du ju förmånen att ha en egen häst i familjen och då finns det ju massor av tid och möjligheter att pröva sig fram.

Tack för synpunkterna.
Tyvärr har jag bara möjlighet att rida på helgerna, eftersom jag veckopendlar. Så det gäller att övriga i familjen också håller kusen i trim ...
Själv håller jag mig i trim med att cykla. Men det känns inte som om de två sadelsporterna är helt kompatibla. Har försökt hitta ett par ridbyxor som passar på cykelben, men det verkar inte vara det enklaste. Och vaderna som växer sidledes av cyklingen tar massor av stryk i ridningen. Det får nog blir chaps i fortsättningen, även fast det verkar vara väldigt varmt ...

Cyckelbyxor m långa ben och shortchaps funkar finfint till ridning. Men shortchapsen får inte sitta för hårt då det kan leda till benhinneproblem har jag fått till råds.

Det finns ju massor av ridbyxor i cykelbyxematerial plus vaddering och söm på rätt ställen, typ dessa stud one.

På vaderna kan du ju ha långa strumpor. Ridstrumpor? Jag använder nästan aldrig chaps, stövlar eller liknande, bara strumpor duger ;)

Cykelbyxor har jag! Korta :-(
Men jag är inte säker på att man har lika stor nytta av cykelbyornas stoppning i en ridsadel som på en smal cykelsadel.

Jag har både (långa) cykelbyxor och ridbyxor, ända skillnaden är att cykelbyxorna ej har paddning vid knäna och kostar ca hälften mot vad ridbyxorna kostar. :)

Cykelbyxor har jag! Korta :-(
Men jag är inte säker på att man har lika stor nytta av cykelbyornas stoppning i en ridsadel som på en smal cykelsadel.

Finns ryttare (kvinnliga antar jag) som köper cykelbyxor just för att få den stoppningen, dom brukar ha dom under ridbyxorna.

Jag har aldrig ridit distans men varit funktionär när klubben ordnat tävlingar 2 ggr. Verkar vara en god sammanhållning och bra stämning och åldern eller kön spelar verkligen ingen roll. På sista tävlingen var nog yngsta ryttaren 12? och äldsta 67!

Go for it!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 788
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 549
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar