Grym värld och elaka barn...

Sv: Grym värld och elaka barn...

Fast det är ju som du själv säger barn som inte mår bra som gör så. Jag råkade ha en massa trevliga ungar omkring mig då jag gick i dagis. Visst busade vissa, men ingen var elak.

Förstå mig inte fel, jag vet att också små barn kan knuffas, bitas och bete sig på ett sätt som inte är bra. Men jag skulle inte kalla det elakhet.

Nu känner inte jag dessa tjejer som lurade henne att göra så, och jag vet ju inte hur de hade det hemma, men i övrigt, utöver denna handling mot denna flicka så uppfattade jag inte dem på något sätt som stökiga eller elaka.
Att barn retas med varandra tycker inte jag är något konstigt, även om det inte är rätt. Men jag blir så förundrad. Själv hade jag ALDRIG kommit på tanken att lura i henne just detta. Visst att lura i henne något taskigt, men just en pinne i snippan...? Det fanns lixom inte i ramarna för vad som var taskigt.. (inte att det skulle vara snällt, men jag hade aldrig kommit på tanken).
Usch, nu kan jag inte släppa vad någon av dessa flickor kanske vart med om för att ens få sådand i sitt huvud? :(

Du har gjort något riktigt hemskt, du minns till och med att det kändes skönt och bra att göra andra barn ledsna, och du känner ingen ånger?

Vorde du mitt vuxna barn skulle jag bli riktigt bekymrad.

Det var ju omtänksamt av dig. Men jag måste säga att det känns både förmätet och oförskämt att uttala dig om a) vad jag tycker och känner och b) mina föräldrar. Och detta efter att ha läst några inlägg på ett forum. Du vet absolut ingenting om mig.

Jag måste väl få uttala mig om vad du känner om en sak du skriver om på ett forum? Låt bli och beskriv dina känslor om du inte vill få reaktioner. Dina föräldrar har jag över huvud taget inte nämnt. Jag tänkte på mina egna barn, och chattade även omedelbart om ämnet med min vuxne son som befinner sig på andra sidan jordklotet, och hur jag skulle ha reagerat om du var mitt barn och hade gjort en sån sak. Inte du som person, utan mer tankar kring hur det kommer sig att ett barn gör en sån sak. Hur dina föräldrar har det och tar det har inte slagit mig och är inte min sak. Så absolut, om min son hade berättat i chatten att han hade bundit fast barn och velat sticka knivar i dem, eller liknande handlingar, tror jag inte att jag kunnat jobba mer idag faktiskt.

Jag vet att världen ser ut så, och att alla ser olika ut. Men det gör ändå ont i mitt hjärta.

Och barn är elaka med varandra, de mobbar varandra och kan bete sig fruktansvärt illa. Om inte det är elakt så har vi nog olika uppfattningar om vad elakt är.

Jag tycker det beror helt på hur barnet sa det. Om hen sa det med elak röst eller försökte vara dum mot din dotter, ja då kan man väl se det som en "elak" handling, men om det bara var ett konstaterande, ja då får man nog bara inse att barn är väldigt ärliga och inte än har lärt sig vad som är rätt och fel att säga.

Jag minns väldigt väl hur jag som kanske fyraåring glatt talade om att jag tyckte dagmammans dotters kompis (kanske 7 år eller så) så ut som en apa... Jag såg inget fel med det, och blev ledsen när jag förstod att jag hade gjort henne ledsen, men det tog lång tid innan jag verkligen förstod varför det blev fel. För en fyraåring var det inget fel alls att se ut som en apa... Senare har jag förstått att det nog var för att hon hade en tröja som liknade den Nicke Nyfiken hade...

Jag förstår att du blev ledsen, för man vill skydda sina barn mot allt ont. Men det behöver faktiskt inte ha varit elakt menat alls...

Självklar handling eftersom du försvarar det du gjort. Det låter på dig som att det är normalt att barn beter sig så där mot andra barn. Jag tycker det är utstuderat och förfärligt. Och elakt!
.

Många barn är utstuderade, förfärliga och elaka.
Att barn utsätter både andra barn och djur för hemskheter av olika grad är inte sällsynt. Därmed inte sagt att det är vanligt.

Men barn som är vidriga mot djur, när de går så långt att de verkligen plågar dem, tas ju på största allvar av myndigheter och bör ju få prata med en psykolog. Alltså även om det inte är helt ovanligt så tas ju dessa barn på största allvar och anses ju behöva hjälp.

Många barn är utstuderade, förfärliga och elaka.
Att barn utsätter både andra barn och djur för hemskheter av olika grad är inte sällsynt. Därmed inte sagt att det är vanligt.

Jo, jag vet det. Jag lever i samma värld som du.

Jag håller med em-pirre, det ts lilla barn blev utsatt för var inte elakhet. Det rörde sig om en kommentar från från ett litet dagisbarn i två-treårsåldern. De säger sådana saker. Sedan svarade Diskurs på det, att barn är visst elaka och tog sitt egna exempel vilket jag gick igång på. Och där håller jag med. Utstuderat elakt.

Men barn som är vidriga mot djur, när de går så långt att de verkligen plågar dem, tas ju på största allvar av myndigheter och bör ju få prata med en psykolog. Alltså även om det inte är helt ovanligt så tas ju dessa barn på största allvar och anses ju behöva hjälp.

Det beror på.
Att plåga insekter dvs rycka vingar av flugor och rycka bort benen på spindlar anses vara "normalt".
Att i ett gäng vara med och tortera ihjäl igelkottar kan också vara "normalt". Förenklat beror det på ålder och roll i gruppen.

För mig har respekten för andra levande alltid varit norm men jag är fullt införstådd i att vad som kan anses vara normalt beteende, när det gäller denna diskussion, har rätt generös tolkning.

Jag har en bekant som är barnpsykolog och tack vare den bekantskapen har jag börjat spekulera i om inte Children of the corn trots allt är verklighetsbaserad.

Slut på spammet!

Nja riktigt så enkelt är det inte heller, alla barn som är elaka har det inte svårt hemma, det kan till och med vara så att de har blivit bortskämda och alltid fått som de vill och det i sin tur har gjort att de kräver att alltid få som de vill även mot andra barn.
Beroende på ålder så behövs det inte så mycket, som exempel 3 åringar där barn X ryckte en leksak ur händerna på barn Y, barn Y rycker tillbaka leksaken varpå barn X ger upp ett gallskrik att barn Y har slagit X. Förälder till barn X kommer rusande och ger barn Y skäll var på barn X är väldigt nöjd, tills jag kom in och berättade vad som faktiskt hade hänt. Men jag veta att liknande hade hänt många gånger före där ingen har gått in och försvarat barn Y eftersom de har trott på barn X.
Men är det elakt?

Men det du beskriver är ju knappast elakt, det är väl mera normalt bland 3-åringar att de har konflikter och kan slåss, min egen 3-åring slår gärna till sina mindre syskon, och han har såvitt jag vet aldrig nånsin blivit slagen (i alla fall inte av oss, hans föräldrar). Men det jag mera menade, var ju de mera extrema fallen, såsom Mary Bell. Där har det nog alltid förekommit våld och andra avarter i hemmet, det är jag rätt säker på.

Har varit på inskolning på förskola med min lilla dotter idag, hon är 1,5 år och trivdes superbra. MEN jag grät när jag kom därifrån... vid ett tillfälle kom ett av de äldre barnen och satte sig brevid henne och sa "vad hon ser konstig ut, hon ser så konstig ut vid ögonen". Mitt hjärta brast, hon ser inte ett dugg konstig ut, hon ser helt vanlig ut och inget speciellt utmärkande. Då förstod jag vilken grym värld vi lever i och hur elaka barn är. Jag blir så ledsen när jag inser vad hon kan få stå ut med, och vad andra stackars barn får stå ut med... Vill aldrig mer ta henne till dagis, vill aldrig mer att den där ungen ska titta på henne och säga att hon ser konstig ut.

Jag föstår ju att jag inte kan skydda henne från allt ont, men det känns fruktansvärt jobbigt.

Var bara tvungen att skriva av mig...

Jag förstår verkligen den känslan du fick.

För mig ställdes allt verkligen på sin spets när jag fick barn. Jag rannsakade mig själv i allt som inkluderade barndom, relationer och uppväxt när jag fick min dotter. Just för att det medförde en stark rädsla att mitt barn skulle uppleva hemskheter, sorg och utanförskap. Helt plötsligt insåg jag att det fanns så mycket jag inte kunde påverka! Dessutom blev jag så oerhört förvirrad eftersom alla i min omgivning verkade ta så lätt på att lämna sina barn på dagis eller hos dagmamma. Själv skakade jag nästan sönder, enbart av tanken. Tänk om hon upplevde känslor som ingen fångade upp? Tänk om barn var taskiga? Ja, ni förstår tankegången ...

Jag hade absolut inte förväntat mig att jag skulle fyllas med sådana starka känslor. Det gjorde det förmodligen om än värre. Tack och lov har jag bra vänner och en bra familj som jag kunde bolla med. För jag insåg ju någonstans långt in i hjärtat och bakhuvudet, att man inte kan skydda sitt barn 24/7. men att jag kan fortsätta mitt arbete att skapa ett tryggt hem med massor av kärlek och empati. Och dessutom rusta min dotter för omvärlden. När jag nu funnit ett litet dagis som verkligen "ser alla barn" och även fångar upp föräldrarnas frågor och tankar - har jag sakta, men säkert börjat att kunna tänka lite bakom min rädsla. För trots allt, är en balans åt båda hållen det bästa.

Diskurs, jag tycker att det känns befriande att folk med "förbjudna/tabubelagda" tankar vågar yttra dem på ett sakligt sätt. Jag tycker givetvis inte att det är bra att vara "elak" mot vare sig barn eller djur eller andra människor, men tankar kan ibland vara konstiga. Därför är det ju så viktigt att de vuxna kan vägleda barnen på ett bra sätt. Hur ska man kunna sortera ut "bra" tankar fån "dåliga" annars?

Diskurs, jag tycker att det känns befriande att folk med "förbjudna/tabubelagda" tankar vågar yttra dem på ett sakligt sätt. Jag tycker givetvis inte att det är bra att vara "elak" mot vare sig barn eller djur eller andra människor, men tankar kan ibland vara konstiga. Därför är det ju så viktigt att de vuxna kan vägleda barnen på ett bra sätt. Hur ska man kunna sortera ut "bra" tankar fån "dåliga" annars?

Tack! Och återigen, det här var, vad jag vet, en engångshändelse och jag har växt upp till en helt normal empatisk vuxen.

:bow:
Det är förmodligen ganska destruktivt att demonisera barns tankar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 846
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 630
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 838
Senast: ako
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 246
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar