Sv: Grym värld och elaka barn...
Jag har inget vettigt att säga, mer än att jag förstår EXAKT vad du känner/hur du menar.
Under första inskolningsveckan av min dottern, då exakt 13 månader, skedde följande:
Förskolan har alltid sångstund innan lunchen. Dottern är väldigt nyfiken och framåt, så hon kröp i rasande fart in i sång-rummet för att hänga med de andra barnen. Kikar runt, ser att alla sitter så hon kryper fram till en tre årig tjej och sätter sig prydligt bredvid henne. Tre åringen blir vansinnig, buttar nästan omkull dottern och väser att här får du inte sitta, du får gå till din mamma. Jag hämtar min dotter utan att säga ngt, ingen pedagog i närheten.
Då det dröjer lite för alla barnen att komma så tröttnar min dotter och nyfikenheten tar över. Så hon kryper fram till väggen och reser sig. Sitter massa fina saker uppsatta i lagom nivå för henne att kika på, så hon tittar, pekar, petar och skrattar.
Jag sitter lugnt kvar på golvet en bit bort och gläds åt min glada, modiga nyfikna dotter.
Tre åringen kommer igen, vansinnig, sliter tag i dotterns arm och säger åt henne att låta bli, att sakerna ska sitta där och att hon är dum. Jag rusar fram och "tar isär dom" men hon ger sig inte. Då säger jag faktiskt ifrån, kanske väser jag lite väl mkt, men där och då blev det så, situationen var så konstig och så ny för mej!
Då kände jag som du, att jag aldrig mer skulle låta dottern gå dit....Jag undrade vart tusan pedagogerna höll hus osv osv.
Det fick jag dock svar på sedan. Eftersom det var en av de första inskolningsdsgarna hade jag hela ansvaret för min dotter, alltså jag skötte allt med blöjor/förflyttningar/matning, och vi var snabba. I vanliga fall kommer alltid minstingarna in sist till det rummet.
Blir rörigt detta märker jag, men det jag försöker få fram är att de vanligtvis inte lämnar de minsta med de största. Det var nämligen det jag var livrädd för. Är ju ganska rejäl skillnad på en treåring i full fart och en liten ettåring sittandes/krypandes på golvet.
Elakt eller ej, mitt hjärta värker fortfarande.....För övrigt är förskolan otroligt bra, vi föräldrar är mkt nöjda och dottern trivs fint.