grushage och halvdagar

Hej! Vad tycker ni om att ha häst i grushage utan att få äta, komma in vid lunch och äta och sedan stå inne resten av dan, eller ha hästen inne fram till lunch och sedan stå ute till fyra. Alltså halvdag ute, för/nackdelar och vad tror ni om hästars psyke för det osv. bomba tankar och åsikter! :)
Endast om det krävs vid skada/sjukdom. Jag har mina lättfödda ute dygnet runt så här års men i begränsad hage som jag utökar varannan-var tredje dag. Vintertid går dom på 2 ha. Jag skulle aldrig vilja ha dom på annat sätt.

Jag skulle inte kunna tänka mig att ha mina ute så pass lite om det inte var konvaecent förstås. Annars ute så mycket som möjligt och även äta grovfodret ute i hagen

Skillnaden för hästens välbefinnande mellan de två alternativen i trådstarten - några timmar grushage på förmiddagen eller eftermiddagen - tror jag är försumbar i praktiken, och försvinner i individuella preferenser och skillnader mellan hästar.
Däremot skulle inte heller jag vilja hålla häst på det sättet. Jag är medveten om att det görs, och att det på somliga håll är den form av hästhållning som finns att tillgå överhuvudtaget, men då menar jag att man behöver fundera på om man skall hålla häst alls.

Halvdagar i hage är som bäddat för beteendestörningar som vävning och krubbitning/träätning. Jag skulle aldrig ställa mina hästar i ett sånt stall.

Vi har enskida grushagar vid leriga gräshagar. Trotts foderautomater som gör att de då får mat två gånger (kl 10 och kl 14) så märker man på vissa individer att de är understimulerade då är de ändå ute från morgon till efter 16. 4 h känns jättelite. Jag menar till och med farbror fux blir oftast lite uttråkad och vilar han på det jobbig att hantera. Han är nöjd efter ridning och stimulering och med massa pinnar i hagen så slipper vi att tuggar på inredningen. Sedan är jag inte för mycket vila, aktiv vila visst men aldrig att han inte gör något mer en en gång i vekan.

Han och vi trivs så bra i övrigt och man får plusset med superfina gräshagar att ha hästarna i när de är torra och fina. Så länge han mår bra så får han stå kvar.

Hej! Vad tycker ni om att ha häst i grushage utan att få äta, komma in vid lunch och äta och sedan stå inne resten av dan, eller ha hästen inne fram till lunch och sedan stå ute till fyra. Alltså halvdag ute, för/nackdelar och vad tror ni om hästars psyke för det osv. bomba tankar och åsikter! :)

Inte acceptabelt för en frisk häst. Alldeles för lite hagtid, och möjlighet till fri rörelse i alla gångarter. Som bäddat för att få hästar som väver, eller utvecklar andra stressbeteenden.

Ser en del stackars ridhästar ibland som står i en liten ruta på typ 5X5 ensamma 4-6 timmar om dagen, omgivna av hästar i andra rutor. Skämmes ni som håller era djur så!

Konvalescenter och sjuklingar är en annan sak - då följer du veterinärens ordination på rörelse/vila.

Kl
Jag ser extremt lite hästar faktiskt som har beteendestörningar pga att de står i små hagar få timmar osv. Dels tror jag det är att så få hästar står så alls numera utan att de jobbar mycket utöver det och aktiveras /stimuleras .

Beteendestörningar nuförtiden när man vet mer om dessa och har bättre hästhållning allmänt , är mindre vanliga .

Det var inte bättre förr ang beteendestörningar för då förstod man öht inte varför de uppkom , utan försökte strypa de fall som uppkom med operation/ krubbbitarrem på de som krubbade , vilket öht inte är relevant i fråga om att lösa ett stereotypt beteende eller ens förstå vad det är . Vävning trodde man också var ngt helt annat än vad man vet idag ifråga om hur man kan adressera det .

Även veterinärernas syn på boxvila som tidigare var mer eller mindre standard är ju borta jmf med tidigare , man vet nu att det är klokare att hålla hästen mer naturligt för den i det längsta så länge det är möjligt och oddsen är att den mår bättre dvs håller sig lugn i de förhållandena .

Senast ändrad:
Jag har haft en häst på liknande premisser, och aldrig igen! Då fick hästen ändå gå i hage med några andra, men enbart ca 7h. Det slutade med boxvandring och "knäpp" häst. Något som rättades till med lösdrift.

Nu har jag en annan häst, jag tror visserligen hon skulle klarat det bättre, men jag kommer aldrig ha henne på ett sånt ställe. Antingen blir det lösdrift eller "Naturlig" hage med MINST 14h ute. Hästar är gjorda för att ströva omkring i flock!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar