grushage och halvdagar

nattrexx

Trådstartare
Hej! Vad tycker ni om att ha häst i grushage utan att få äta, komma in vid lunch och äta och sedan stå inne resten av dan, eller ha hästen inne fram till lunch och sedan stå ute till fyra. Alltså halvdag ute, för/nackdelar och vad tror ni om hästars psyke för det osv. bomba tankar och åsikter! :)

Jag hade aldrig accepterat att mina hästar bara skulle vara ute i fyra timmar vare sig det är i grushage eller annan typ av hage eller om det är på för eller eftermiddagen. Självklart ska de också få grovfoder ute så att de aldrig är utan mer än i max tre timmar.

Vad det gör för hästens psyke beror mycket på vad de är vana vid sedan innan men mina som är vana vid att gå ute minst 16 timmar/dygn tycker att det är pest och pina om de får stå inne i 8 timmar! Då börjar den ena gå runt runt i boxen och den andra börjar dra med tänderna på boxkanten. Mina hästar trivs bäst ute så länge det är okej väder, är det dåligt väder kan de tänka sig att vara inne på natten men vill helst bli utsläppta igen efter ungefär 6 timmar. Är det storm kan de vara inne men de visar sitt missnöje och det kräver att de har fritillgång på hö. Jag är glad att jag även har ligghall så att de får vara ute mer än de lagstadgade 16 timmarna/dag.

Jag hoppas verkligen att det snart kommer en lag som säger att alla hästar ska ha rätt till minst 8 timmars utevistelse och då inte i leriga hagar utan i bra hagar och självklart ska de ha grovfoder även ute.

Hej! Vad tycker ni om att ha häst i grushage utan att få äta, komma in vid lunch och äta och sedan stå inne resten av dan, eller ha hästen inne fram till lunch och sedan stå ute till fyra. Alltså halvdag ute, för/nackdelar och vad tror ni om hästars psyke för det osv. bomba tankar och åsikter! :)

Är det en konvalescens? I så fall tror jag att alla de hästar som står i stallet just nu hade funkat bäst med att få komma ut på morgonen när stallkompisarna går ut och sen in igen vid lunch. Ingen av hästarna har egentligen särskilt svårt att vara ensam inne, men däremot blir de otåliga när resten går ut så hade de fått komma ut vid lunch kan jag tänka mig att det blir lite mer stök och att hästarna är mer laddade och ovilliga att stå stilla och lugnt i hage.

Är det en frisk häst hade jag aldrig övervägt något av alternativen.

Vardagsmat för många hästar stallade i storstäder så som Sthlm.
Vad hästarna i de stallen tycker är oväsentligt iom att ägaren ställt hästen där i stallet/stallen med de förutsättningarna.

Vissa hästar klarar det, vissa inte. Ur djurskyddssynpunkt så ska ju reglerna följas utöver det får man ta ställning som hästägare och se vad som passar just ens egna individ. Min "tävlingshäst" tex skulle inte ha några problem alls.

Jag tycker inte att det är acceptabel hästhållning, om det inte rör sig om t.ex. en begränsad tid pga konvalescens. Att det är vardagsmat för många hästar att ha det så gör inte att jag tycker det är mer OK, jag hade inte kunnat tänka mig att ha häst på det sättet.

Lite tillägg: I djurskyddslagstiftningen står att hästen (eller det djur det nu är fråga om) skall kunna bete sig på ett för den naturligt sätt. Om man betänker att hästen är ett betes- och flyktdjur som i det vilda ägnar 16-18 timmar per dygn åt födosök samt är ett socialt djur som lever i grupper, så är det ganska uppenbart att man inte kan tillgodose hästens naturliga behov genom att hålla den instängd större delen av dygnet, begränsa dess möjlighet att äta/söka föda och endast låta den ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter i 4 timmar per dygn.

Lite tillägg: I djurskyddslagstiftningen står att hästen (eller det djur det nu är fråga om) skall kunna bete sig på ett för den naturligt sätt. Om man betänker att hästen är ett betes- och flyktdjur som i det vilda ägnar 16-18 timmar per dygn åt födosök samt är ett socialt djur som lever i grupper, så är det ganska uppenbart att man inte kan tillgodose hästens naturliga behov genom att hålla den instängd större delen av dygnet, begränsa dess möjlighet att äta/söka föda och endast låta den ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter i 4 timmar per dygn.
Fast ang utevistelse står det bara att "hästen ska normalt sätt dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter utomhus, gärna i rasthage eller beteshage. " det finns ingen lag på x antal timmar eller att ovan måste vara en hage, tekniskt sett kan det vara en paddock eller ett ridhus . Däremot finns det betydligt mer definierade lagar från andra hållet dvs vad som gäller för dygnet runt vistelse ute osv .

Var under många år, som tonåring, medryttare på en häst som stod uppstallad enligt de premisserna. Där gick det dock att välja att själv släppa in senare på em/kväll, om man hade em-passet, vilket vi utnyttjade. Där fanns inte gräs i hagen men sly och grenar att tugga på. Dessutom lade vi alltid hästens träning utanför hagtiden, dvs fm eller senare kväll. Det fungerade för den hästen, de som inte klarade det flyttade. Som hästägare och numera vuxen hade jag aldrig valt ett sådant stall. Jag vill helst ha 12 timmar ute, med fodring i hagen.

Hej! Min kära häst som går på lösdrift sedan 8 år tillbaka hade inte klarat det. Det är ett äldre fullblod med stort behov att vara ute.

Hästar är väldigt tåliga djur och vänjer sig, tyvärr får man väl säga ibland, vid väldigt mycket. Dock så skulle jag inte vilja ha häst uppstallad med så lite utevistelse. Min valack anser för övrigt att sex timmar på box är absolut maximum vad man kan tillbringa inne :) sen måste man ut och springa. Men så är han uppväxt och bor på lösdrift, dock så tror jag han skulle börja väva och/eller boxvandra om han blev tvungen att tillbringa mer tid inne.
Och det enda lagen säger är väl att hästen ska dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter vilket gör att det räcker egentligen med en kvart i en paddock för att upprätthålla lagen :crazy:

För många år sedan stod jag inhyrd på ett tävlingstall som hade sina egna ute 1-2 timmar per dag. Visst dem reds mycket och gick i skrittmaskin varje dag men resten utav dygnets timmar stod dem i sina boxar. Det var inte så glada hästar men visst hade dem energi till att prestera..Mina fick gå ute 8 h till dem helt plötsligt en dag enbart skulle få vara ute endast 4 per dag trots alla hagar stod tomma. Jag flyttade direkt då det inte gick att förhandla om. Det är inget som helst alternativ för mig att hästarna ska få vara ute så lite..Dom får gärna komma in för lunch men sen får dem gå ut igen såvida det inte är riktigt riktigt dåligt väder.

Fast ang utevistelse står det bara att "hästen ska normalt sätt dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter utomhus, gärna i rasthage eller beteshage. " det finns ingen lag på x antal timmar eller att ovan måste vara en hage, tekniskt sett kan det vara en paddock eller ett ridhus . Däremot finns det betydligt mer definierade lagar från andra hållet dvs vad som gäller för dygnet runt vistelse ute osv .

Jo, jag vet, jag syftade mer på den generella intentionen med djurskyddslagen som ju är att djuren skall få möjlighet till naturligt beteende. Jag anser inte att det är uppfyllt med endast 4 tim utevistelse i grushage.

Vi hade det så förut när vi hade 3 hästar o 1 hage. Men hästarna accepterar det. Men nu när dom går ute 7-9 timmar om dagen så vill dom inte komma in efter 4 timmar.

Jag hade aldrig accepterat att mina hästar bara skulle vara ute i fyra timmar vare sig det är i grushage eller annan typ av hage eller om det är på för eller eftermiddagen. Självklart ska de också få grovfoder ute så att de aldrig är utan mer än i max tre timmar.

Vad det gör för hästens psyke beror mycket på vad de är vana vid sedan innan men mina som är vana vid att gå ute minst 16 timmar/dygn tycker att det är pest och pina om de får stå inne i 8 timmar! Då börjar den ena gå runt runt i boxen och den andra börjar dra med tänderna på boxkanten. Mina hästar trivs bäst ute så länge det är okej väder, är det dåligt väder kan de tänka sig att vara inne på natten men vill helst bli utsläppta igen efter ungefär 6 timmar. Är det storm kan de vara inne men de visar sitt missnöje och det kräver att de har fritillgång på hö. Jag är glad att jag även har ligghall så att de får vara ute mer än de lagstadgade 16 timmarna/dag.

Jag hoppas verkligen att det snart kommer en lag som säger att alla hästar ska ha rätt till minst 8 timmars utevistelse och då inte i leriga hagar utan i bra hagar och självklart ska de ha grovfoder även ute.
Jag håller med, men det fetmarkerade kan de flesta med lättfödda hästar inte uppfylla. För att uppfylla ditt kriterie hade jag behövt fodra 7 gånger per dygn. Troligen hade hästen blivit frustrerad över portionsstorleken. Det finns nästan inga stall som tillhandahåller den servicen här vad jag vet.

Jag håller med, men det fetmarkerade kan de flesta med lättfödda hästar inte uppfylla. För att uppfylla ditt kriterie hade jag behövt fodra 7 gånger per dygn. Troligen hade hästen blivit frustrerad över portionsstorleken. Det finns nästan inga stall som tillhandahåller den servicen här vad jag vet.

Precis.
Dessutom så behöver man öht inte erbjuda grovfoder i den aspekt som de flesta 2015 anser vara grovfoder . Ffa inte 7 ggr/dygn ....
Det går jättebra med att gnaga asp bark tex .

Tyvärr har hästens behov av att få i sig "grovfoder" regelbundet över dygnet hos många översatts till att hästarna ska stå vid ett dukat smörgåsbord/buffé större delen av dygnet . Det är öht inte grejen . Det finns en anledning att fång/IR och relaterade fettma/obalans sjukdomar hos häst blivit ett av de största problemen sjukdomsmässigt vi har hos våra hobbyhästar sen ett årtionde plus tillbaka i eskalerande takt .

Ingen vidare fair hästhållning.
De stall jag vet, typ ett? har så har onödigt höga sjukdomsfall som kolik och sedan är de flesta hästarna utåtagerande/ser sura ut, många vävare så nej det kan bara inte vara bra.

Jag vill ha minst 12 timmar ute och då står hästarna ändå inne 12 timmar oftast, vilket även det är alldeles för mycket för att vara bra egentligen men pga oss människor blir de inne länge.

Har ingen häst just nu, men i framtiden kommer jag välja lösdrift om jag kan för jag anser att hästarna mår för dåligt på box generellt och att det innebär onödigt extraarbete för oss människor på flera plan med tider att passa som varken gynnar oss eller hästarna.. Här finns inte så många, däremot har vi i alla stallen jag stått i slängt ut hästarna dygnet runt from maj och då har de gått ute till sept ca och ja det är enorm skillnad på hästarnas mående, alla är betydligt mer harmoniska.

Senast ändrad:
Min ena hade det så under 6 veckor när han var på utbildning i våras, det är ungefär så långt jag kan acceptera det.

Om det är det eller något annat som har gjort att min häst numera är galen i hagen kan jag inte svara på men faktum är att min vanligen slöa och tråkiga häst i hagen nu är halvt tokig och dagligen får nya sår på benen sen han kom hem trots att han är ute dygnet runt på 3 ha. Jag hoppas det ger sig snart....

Min gamla ponny som vanligtvis får släpas in från hagen stod också i liknande stall för några år sedan, efter 5 dygn gick han på bakbenen när han skulle ledas in, helt överladdad. Lastade honom samma kväll och körde hem honom dit vi kom ifrån och han blev normal igen.

Sådan hästhållning är att be om problem anser jag.

Det är ren och skär djurplågeri enligt mig!! Och enda gången de är acceptabelt är vid sjukdom och skada.
Hästar är hästar och inge jäkla porslinsdockor!!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar