Grusa upp sjukhage?

Sv: Grusa upp sjukhage?

Inte vad jag vet, men jag jobbade bara extra så 100% koll har jag inte.. Bra var det ju dock inte, de grävde ju så de i princip behövde stå i ett hål med antingen fram eller bak... Och så själva grävandet såklart.

Ett billigare alt. än att gräva upp osv. är att lägga markduken o sen ett lager med 0-8 1 dm ( innehåller stenmjöl) + o senare lika mkt- när det har lagt sig o blivit fast. Det går ganska fort nu när det regnar.
Väggrus är inte bra för fötterna 0-16.

Planen är att lägga matta utan att gräva ur. Sjukhagen är placerad på en marginellt sluttande plan, där ena långsidan har en "bank" som gräns, dvs det blir en automatisk nivåskillnad på nästan en halv meter vid den banken. Även ena kortsidan ligger redan naturligt lite lägre än marken utanför staketet. Lite singel under mattan som får fästa i leran under, sen mattan på och sen stenmjöl över. Vi har gott om stenmjöl hemma då vi bytte ridhusunderlag förra hösten och allt inte gick åt. skulle man vilja toppa med ngt ovanpå stenmjölet finns det fint grus alternativt barkflis som alternativ. Ngt av detta borde funka.

Större vass sten eller singel kan göra hål på mattan.

Det finns rundare sten, men som tyvärr inte fastnar på samma sätt.

Om i har så mkt stenmjöl skulle jag lägga ut det på marken, matta o sen 0-8 grus ovanpå.
Man vill ju att det skapar ett bärlager som inte bark gör.
Barken kan man lägga på överst.

tack, då kanske stenmjöl under är en bättre lösning som duskriver.

ja självklart ska barken utgöra topplager isåfall : )

Barktopping;)

Det som gäller är ju att lägga ett större lager bärlager för att skydda duken.

Jag la aldrig på den andra vändan o fick en förstörd matta som inte kunde fylla funktionen.
nu plockar fåglarna byggmaterial av den...:crazy:

Nä precis, det behöver vara rejält med lager ovanpå särskilt som vi inte tänker gräva ut innan, annars blir det precis som du erfarit, mattan kommer upp och börjar vecka och knöggla sig och sen är det kört. men vi har gott om stenmjöl och grus hemma som sagt, sen vi bytte underlag i ridhuset förra hösten.

Personligen så tycker jag inte om bark eftersom det blir såphalt när man lägger det utomhus och det blir blött. Sen brukar det krylla av insekter i det (utomhus) på sommarhalvåret. Behöver du fler bilder på grusade hagar eller är du nöjd? :)

Tack för input igen. Trodde inte barken blev hal om det låg som topplager ovanpå stenmjölet, men blir det det så ska jag absolut ta till mig det. vi behöver som sagt inte alls lägga på det, var bara en tanke när vi ju har hemma.
jag vill gärna ha fler bilder om du orkar, allt intressant är av värde! :):bow:

Förmodar att det beror på hur stora barkbitarna är. Jag har stått på två ställen där det blev uräckligt när det blev blött och båda ställena hade rätt stora bitar. På det ena stället låg det i paddocken och det gick inte att rida där när det hade regnat p g a att det blev så halt. På det andra stället låg det i rasthagarna och det kryllade av myror och spindlar och annat äckelpäckel. Lovar att fixa fram några fler bilder imorgon! :)

Du får strunta i hästarna och titta på marken... :D

Här har vi matta lagd på gräset, sen väggrus och lite sand. Inte bra när det blev vinter för då var man tvungen att jobba på att det höll sig platt.

PortugalDec03Jan040001-1.jpg

Här har vi matta och väggrus. Perfekt!

ALLABILDERTILL1FEBR2009059.jpg

Samma hage innan gruset hade satt sig ordentligt.

ALLABILDERTILL1FEBR2009279.jpg

Här är det också matta lagd ovanpå gräset och väggrus på.

ALLABILDERTILL1FEBR2009727.jpg

Här är det urgrävt, makadam, matta, stenmjöl och sand. Denna hage var man tvungen att sladda av för att det skulle hålla sig platt och när det regnade mycket så blev det mycket vatten i denna trots 1/2 meters underarbete. Den lutade inte så det var nog därför.

ALLABILDERTILL1FEBR2009274.jpg

ALLABILDERTILL1FEBR2009273.jpg

Hästen bakom hade en trettio meter lång hage så den behövde inte alls stå i en liten fålla... Bäst att säga det :)

Senast ändrad:

KL
har en sista fråga: var har folk köpt sina mattor och vilken tjocklek om det finns olika handlar det om för bästa resultat?

Puttar upp i brist på svar ang. senaste.

Kryddan hallååååå : ) du måste städa din inbox! :(

Hoppsan. Sorry :D Lovar att göra det imorgon.
Angående markduk. Vi har köpt alla tjänster av åkerier, jag har bara sett vad de har gjort så jag vet inte exakt vilken tjocklek det var på markdukarna. Fast jag var med när de las dit i o f s. De kom på enorma rullar och jag tycker inte att det skilde något nämnvärt på sådana som man köper till rabatter :confused: Men jag är inte mycket till trädgårdsmänniska, det kan jag inte påstå. Så ifrån mig kan du inte få något vettigt svar på den frågan tyvärr.

tack igen! :):bow: vi har till våra grindar en matta som är mkt tjockare än markduk, riktigt stabil, som funkar superbra med grus ovanpå för grindarna, men de är köpta av tidigare arrendator som inte längre har gården så jag vet inte vart de fått tag i dem. markduk låter känsligt, vill till att det verkligen är väldigt tjockt lager ovanpå som ligger stabilt för att den inte ska rivas sönder?

och rensa din inkorg som sagt :D

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Ridning Idag hade jag ett företag som gräver allt möjligt. De kollade på plats där min paddock jag vill att de ska göra skulle platsa. De ska...
Svar
3
· Visningar
1 391
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 298
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar