Grusa upp sjukhage?

mackan

Trådstartare
Har en sjukhage som vi tänker markbereda och grusa upp. Hur går man bäst till väga och vad ska man tänka på?
hagen är 4x10 meter (kan delas i två vid behov), och vi tänker oss markduk med grus ovanpå.
Hur får man bäst markduken att ligga på plats så den inte flyttar sig/veckar sig (om hästarna tex står och gräver med hoven)? vilken typ av markduk är bäst? Rinner vatten igenom markduken naturligt eller måste man preppa på annat sätt? . Hur mycket grus ovanpå, eller ska det vara ngt blandmaterial hellre? (har tillgång till både stenmjöl, sand och barkflis). Vad ska man mer tänka på?

tacksam för tips och råd!

Sv: Grusa upp sjukhage?

Det man skall tänka på är att underlaget skall vara lätt att hålla platt till vintern. Har du sand blir det ett helsike. Vi hade markduk som vi la ovanpå gräset för det dränerar bättre än om man gräver ur, och ovanpå det vanligt väggrus. Vi anlitade en åkare som gjorde jobbet och gruset trycktes till med en av deras maskiner så att det blev ordentligt packat. När det var klart var det ca 10 cm (max). Det bästa är om det lutar pyttelite, då slipper du vattenansamlingar. Och lutningen kan vara så liten att du inte ens ser den. Det kan man loda fram med laser. Sjukhage kan enl mina vettar vara 10x10 meter. Det kan vara bättre att ha liiite mer yta för då slipper man de där tvärvändningarna som hästar kan göra. Men det beror på såklart, är hästen väldigt halt skall den stå på en mindre yta, men annars är det inte helt fel med det jag skrev. Speciellt om det är för en längre tid. Runda sjukhagar skall man undvika. Hästar tenderar att röra sig mycket mer i en rund hage.
För 10x10 meter betalade vi ca 5 000 kr. Sen tillkom staketet.

Senast ändrad:

Du kan ha asfaltskross också, men det blir väldigt hårt och hästarna ser för j-a ut när de har rullat sig på det. Det biter sig fast i pälsen.

Tack! storleken vi har är som sagt ca 4x10 meter just med hänsyn till det du skriver, att ofta vill man ju ha lite större än en ruta. Den är rektangulär och har redan staket fast vi ska utöka det lite - går nog att få till 4x11 meter. (har tidigare varit utan matta och grus, vilket vi nu ska fixa till). Dock finns möjligheten att som sagt dela av den om det skulle vara skador av annan typ som kräver riktigt liten yta, eller två hästar som är skadade samtidigt osv, så delbarheten var bara ngt jag nämde i farten så att säga.

det låter bra det du säger att det blir bättre att inte gräva ur utan lägga mattan direkt på marken. hagen sluttar redan lite minimalt så som du beskriver så det borde bli toppen! tack ang. sand reflektionen då är det alltså grus som gäller? funkar stenmjöl? tänker med tanke på att du skriver att asfalt kross är ett alternativ, vi har ju stenmjöl hemma så det vore smidigt att kunna använda sig av det i första hand och inte behöva köpa special. vi har även lite större grus hemma!

enligt dig behöver man alltså inte göra ngn extra dränering under mattan, som tex slang eller liknande? vore toppen om det funkade med bara matta och sen grus/stenmöl ovanpå!

vilken typ av matta har du? vi har några mattor hemma som är robusta, de har tidigare legat innanför grindar till hagarna med grus ovanpå och har funkat bra gällande att vattnet runnit igenom. så går det tänkte vi använda oss av dessa. dock blir det isåfall att vi måste lägga minst 2 mattor lite omlott för att täcka ytan, så därav min fråga hur man säkrar att de verkligen ligger still och inte grävs upp.

Senast ändrad:

Gräva ur, makadam och sedan grus. Vad är det för botten - lera?

Asfaltkross blir hård (som ojämn asfalt) med tid och tryck (vi har lagt det vid in och utgångar till stallet och det är som ojämn asfaltbeläggning nu).

Inte ren åkerbotten lera nej, har tidigare varit väg där men många år sen och igenväxt, så numera gräs med lera under.

Kryddan säger inte gräva ur och du säger gräva ur. Hur ska det vara? :devil:
varför måste det vara macadam snarare än en markduk?

Makadam PÅ markduken, just för att det inte ska bli genomgrävningar av hästarna. Eftersom det är liten yta och mycket slitage när häst väl är i hagen (vandrar, skrapar etc) hade jag hellre lagt ner arbetet och resurserna nu, hellre än att behöva göra om/laga i efterhand.

Om det behövs dränering handlar ju mycket om hur det ligger och hur den naturliga dräneringen fungerar på just det stället.

Vi har ju lagt ner rätt mycket kräm både på det stallet vi haft själva, men också arbeten till större anläggningar med mycket häst och hårt slitage (t ex gångvägar till hagar, in- & utgång till hagar etc).

Och jag säger fortfarande, man behöver inte alls gräva ur. Det är bättre för dräneringens skull att lägga allt ovanpå gräset/jorden. Här är en bild på en av våra hästar (1,70 och tung), den står på det underlaget jag skrev om. Får återkomma imorgon med fler bilder, hinner inte nu.

Picture618.jpg

Jag vet inte varför vissa hästar gräver? Våra har aldrig gjort det. Förmodligen för att det inte har funnits några rötter :confused:

Det beror ju oerhört på förutsättningarna. Hade vi inte dränerat vissa av hagarna hade det gått åt skogen redan efter en månad (duk på mark utan dränering). Andra klarar sig helt utan någon åtgärd. Nu ser det enligt bilden ut som ni har svag lutning, och i så fall fungerar det ju bra.

har skrivit om dräneringen tidigare i tråden. vad gör mackadamet ovanpå mattan, som inte materialet (stenmjöl och grus) jag frågat om gör, om det är vettig dränering redan samt mattan släpper igenom fukt?

Kryddan: tack så jättemycket för bild, vill gärna ha fler när du har tid!

Har du en häst som gräver i makadam får du gärna höra av dig, det är i så fall den första under min hästaktiva tid...

Stenmjöl och grus i en sjukhage är för mig väldigt lättgrävt/-uppvandrat. Detta är ju rätt speciellt, i o m så litet utrymme för hästen och det m e m uppmanar till vandring, grävning och även om den står hyfsat still - hårt slitage på liten yta.

haha, okej : )
jag har inte sett ngn särskild grävning framför mig direkt, så frustrerade hästar brukar vi sällan ha även de som står i sjukhage. men jag är givetvis intresserad av att ha en hållbar lösning och framför allt undvika att mattan flyttar på sig/korvar sig.

Väljer du grov makadam vill jag lova att de inte gräver. Ett tips: tänk förbi de djur ni har just nu och föreställ er framtida djur och en anläggning som står pall även för lite stökigare individer.

Men bästa tipset du kan få här är att låta någon kunnig titta på det på plats. Det är många parametrar man inte får med bara över nätet, och det kan finnas kringliggande faktorer som inte ens är med i det du beskriver (för det är inte lätt att veta att det spelar in om man inte är i branschen - vet jag av dyrköpt erfarenhet).

En på-plats-besiktning är ovärderlig.

Tack! vi har ingen stor anläggning så det får vara lite måtta med resurserna, men jag ska ändå lyssna till det du säger om makadamet och lägga till det på listan. vi har nyss anlagt ett nytt ridhusunderlag med konstens alla medel kostnaden till trots på en mkt liten anläggning, så en sjukhage torde liksom vara lite lättare på skalan utan att för den skull behöva anlita entrepeneurer tänker jag. Tar till mig dina råd och tar dem på listan av substansråd då vi precis som du säger självklart vill ha en långvarig hållbar lösning också. :bow:

Ni behöver ju inte anlita någon att göra det, för att ni tar ut någon och får ett pris. Då får ni ju också förhöra er hur de hade valt att lösa uppgiften.

det jag säger är att vi inte anser att det krävs att hyra in ngn för att anlägga en 4x10 sjukhage på ett bra sätt : ) det går jättebra att fråga här och på andra forum hur folk gjort bra lösningar tycker jag.

Men precis, det går ju att ta ut någon att titta på förutsättningarna och lägga ett förslag - det kostar ju inget. Yrkesmänniskor har ändå en hel del att tillföra och inte helt sällan en idé eller två som kanske inte kommer spontant.

vem anlitar man som inte vill ta betalt för att fysiskt komma ut och titta och ge förslag?

Det är ju ett fullt normalt anbudsförfarande. De som inte kommer ut och tittar är de som inte vill ha arbetet, och de hade inte kommit oavsett vilket.

Är vi intresserade av uppdraget åker vi självklart ut och tittar, sedan ger vi ju givetvis inte alla korten. Men tillräckligt för att visa på fördelarna med att ta in yrkeskunskap - d v s försöker sälja in vår tjänst och det man får "på köpet". Visst blir det ett par "tänk nu på att...." och "Det är viktigt att titta på...." (vad man nu ser på plats) och det kommer inte helt sällan som rena överraskningar för beställaren.

Ett stall jag jobbat på hade flera (tror det var 3 st som gjorde så) hästar som grävde upp (den grova) makadamen som låg under i deras sjukhagar.

Inte helt okomplicerat att få ordning på....

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Ridning Idag hade jag ett företag som gräver allt möjligt. De kollade på plats där min paddock jag vill att de ska göra skulle platsa. De ska...
Svar
3
· Visningar
1 391
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 298
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar