Grupparbete där en inte gör sin del

Mirre

Trådstartare
Håller på med en skrivuppgift på universitetet som ska lämnas in idag i ett gemensamt dokument, jag är klar med min del men min skrivpartner verkar inte bli klar med sin. Vad händer om hon inte blir det, ska jag skicka in min del ändå? Jag vill ju inte bli efter för att den andra personen inte blir klar.

Håller på med en skrivuppgift på universitetet som ska lämnas in idag i ett gemensamt dokument, jag är klar med min del men min skrivpartner verkar inte bli klar med sin. Vad händer om hon inte blir det, ska jag skicka in min del ändå? Jag vill ju inte bli efter för att den andra personen inte blir klar.
Det är inte så att din skrivpartner skriver texten i ett separat dokument för att sedan klistra in i ert gemensamma? (Så brukade jag göra vid grupparbeten.) Bara spekulationer nu, men alla har ju sitt sätt att jobba på. Har du frågat vad som händer?

Har partnern sagt att hon inte blir klar?

I så fall skulle jag skicka in det jag skrivit och förklarat läget.

Välvilligt tips (Obs! Hjälper dig tyvärr inte nu). Kör alltid en deadline före deadline på sånt här. Då kan man se över varandras texter och putsa lite. Se till att de flyter ihop på ett bra sätt. Kolla så att referenserna stämmer osv. Så har man liksom en lite avstämning längs vägen och slipper förhoppningsvis denna typen av överraskningar timmarna innan inlämning. Hoppas att det går bra ändå denna gången!

Min dotter råkade ständigt ut för detta, på gymnasiet där hon gjorde arbeten ihop med sin bästa kompis. Det slutade alltid med att dottern skrev allt, och gjorde det riktigt bra dessutom, varvid även kompisen fick ett A fastän hon inte gjort ett dugg av arbetet. Vi påpekade detta vid ett lärarmöte och läraren såg till att just de två inte fick fler gemensamma uppgifter - helt utan att berätta varför, givetvis.

Jag hade frågat den andra personen och även varit tydlig med att jag kommer skicka in min del om hen inte gör sin del.
När jag skickat in hade jag skrivit ett kommentar om att den andra personen tyvärr inte blev klar med sin del i tid.

Jag har varit med om det själv. Inför arbetet kom vi fram till spelregler (när vi ska ses på dagarna, hur ofta) och vad som händer om man inte gör sin del. Det var väldigt skönt när en i gruppen kunde underkännas då hon bröt mot typ alla våra regler.

Om den andra inte levererar alls så får väl du lämna in din del och förklara för kursledaren.

Med erfarenhet av utbildning och jobb i bagaget så säger jag se det som en övning! På varje jobb jag har haft så har det varit nån kollega som är jättesvår att samarbeta med, inte gör sitt jobb eller gör det så urbota dåligt att man inte kan förstå. Det är en del av livet och grupparbeten är en förberedelse inför just såna situationer. Man behöver lära sig att hitta en balans och en acceptans kring att andra suger.

Om den andra inte levererar alls så får väl du lämna in din del och förklara för kursledaren.

Med erfarenhet av utbildning och jobb i bagaget så säger jag se det som en övning! På varje jobb jag har haft så har det varit nån kollega som är jättesvår att samarbeta med, inte gör sitt jobb eller gör det så urbota dåligt att man inte kan förstå. Det är en del av livet och grupparbeten är en förberedelse inför just såna situationer. Man behöver lära sig att hitta en balans och en acceptans kring att andra suger.
Om en kollega gör så så påtalar jag problemet för den som personalansvar för mig. ( I min arbetsbeskrivning och lönegrad ingår inte personalansvar. )

Jag har aldrig varit med om att en lärare (mina eller mina barns) har tagit ”personalansvar” för sin elevgrupp och styrt upp havererade grupparbeten. (på högskolan gjorde jag exakt ett grupparbete tack-och-lov)

Så jag har haft exakt noll nytta av grupparbeten på grundskolan och gymnasiet i mitt arbetsliv eftersom reglerna är helt olika i skolan och arbetslivet.

Varje gång jag läser om hvererade grupparbeten får jag flashbacks till då jag studerade. Ett år hade vi en vuxen kvinna i gruppen som läste några strökurser.
Vi gjorde några grupparbeten ihop, och det var katastrof, människan gjorde näst in till ingenting, och det hon gjorde visade att hon hade noll förståelse för vad det hela handlade om.

En tid senare såg jag att hon fått ett rätt högt uppsatt jobb, där det nog hade varit extremt viktigt att faktist förstå det som kurserna handlade om. Har ibland undrat vad som hänt om jag inte bara gjort uppgifterna själv utan meddelat läraren om hennes fripassagerarfasoner 🙄

I min värld så är ett grupp arbete ett projekt alla gör gemensamt inkluderad research m.m. Sedan är det upp till den gruppen utser att renskriva den rapport som alla i gruppen bidragit till. Om någon person inte bidragit med input, skrivs det in med en kommentar (efter personens namn) i efterskriften där alla i gruppen namnges.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
3 566
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 669
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 260
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.