Grundvaccinering för hästinfluensa.

P

Prince

Har givit min häst första och andra sprutan nu med fem veckors mellanrum. Nu säger vet att jag gott kan vänta 11 månader tills nästa vaccinering. Och att det är 2 vaccineringar och sen den årliga som gäller för tävling.
Tillverkaren av vaccinet rekommenderar att man tar en tredje spruta sex månader efter de första två. Och sen en varje år.

Jag vill ju inte bli stoppad på någon tävling om jag nu skall nå någon (kanske). Så nu undrar jag hur ni har gjort?

Sv: Grundvaccinering för hästinfluensa.

Det är 1 år mellan andra sprutan i grundvaccinationen och den tredje sprutan, precis så som veterinär säger. Detta är även vad som gäller enligt TR. Tillverkarna av vaccinet rekommenderar ofta 6 månader, vilket enligt min vet. är för att sälja mer vaccin. Så det är 1 år som gäller :)

Att säga att 6 mån bara är för att sälja mer vaccin är inte helt rätt, det är ganska klart att skyddet efter 6 mån är bra mycket bättre än efter 12 mån.
PL

Jag vaccinerar mest för tävlingens skull.
Så därför vill jag gå efter vad som sägs där.
Vet ni nånstans där man kan läsa om reglerna?

Har ej TR.
Vad står det där?

21-92 dgr mellan ett o två, därefter högst ett år. 7 dgr mellan vacc o start.
Skall man tävla är det lämpligt att ha TR men finns det inte tillgängligt på nätet numera.
PL

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 943
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama