Grundutbildning av unghästar(western)-forts. på inridningar 2009!

Isabelle L

Trådstartare
Hej allesammans!

Jag saknar vårat gäng från Inridningar 2009 :laugh: Tänkte att det kan vara kul att vi fortsätter följas åt! Nu är det det första året som vi kanske kommer börja träna och tävla dom lite mera. Och det är nu det riktga grunden skall sättas :laugh:

Vad har ni för planer och hur kommer ni lägga upp träningen i år?? Sitter själv och försöker hitta lite E-tävlingar, vore såå roligt om vi kanske träffades på en tävling!! :laugh:

Sv: Grundutbildning av unghästar(western)-forts. på inridningar 2009!

Silver har ju som ni vet en ofrivillig vila på sisådär 1 år.... hmmm. Men denna veckan är första gången som inte ens jag kan känna vart skadan sitter!! :laugh: Lycka och hopp tänds i mitt hjärta :laugh::banana::love:

Tanken är att så fort snön försvinner så ska vi ut och promenera för hand några veckor och sedan så kommer vi skritta ett par månader. Vem vet.. vi kanske kan vara med på någon W&T i slutet av året..... Men jag räknar med att detta året bara blir skritt.. då blir man inte så besviken utan bara glatt överraskad om man får sätta igång med träning tidigare.

Vi har varit och köpt en ny häst!! :D En quarter/newforest-korsning! Palominofärgad som heter Castor. Han blir 5 år gammal i år men reds in i höstas när han var 4 1/2 år pga av att han växt väldigt sent. Han hade lite otur i början av livet då hans mamma gick bort tidigt så det är nog därför som han är lite sen i utveklingen.. Det var väldigt komiskt för när vi kom dit så visade det sig att han var halvbror med Silver!! :rofl: Dom har samma pappa (Lone Bright Star).

Jag och min mamma kommer att ha honom ihop och han kommer att utbildas i både western, hopp och dressyr. Vääldigt kul att ha en häst att träna på igen eftersom det har varit ett lite tungt år med Silvers skada.

Castor är bara riden i skogen i alla gångarter och börjad med lite i paddock men är redan otroligt trevlig att rida. Precis som sin bror har han väldigt lätt att gå i rätt form och är mkt arbetsvillig! Kort kommer på honom när vi får hem honom. Tanken var att vi skulle åka och hämta honom idag men jag tror inte att vi kommer ut med transporten.....

Nu är jag jättenyfiken på hur det går för er andra!! Har ni överlevt vintern?? Det har varit tungt att ha häst denna vintern men OJ vad vi kommer att njuta av våren!!!! :bump:

Jag satt precis och funderade på om jag skulle starta en sånhär tråd :p

Vad skönt att det går framåt med Silver :) Alltid skoj med en ny häst:d

Kan inte förstå att Wille redan är 4 år... tiden går fort.
Planerna för året är träning för Bob Mayhew 1-2maj och 14-15 juni. Sen ska vi försöka komma i väg på lite av WRIS träningstävlingar och vem vet går det bra kanske en start nere på Böckeberg till hösten.
Men vårt fokus kommer ligga på tornespelsträningarna för vi ska vara med på Showerna till sommaren :D:(:D

Men förtillfället är det mycke snö så jag kör lite styrketräning med honom i skogen. Rider bara barbacka men det blir ändå långa travsträckor med HÖGA benlyft ;) då vi har ca 70cm snö (är bara 20 år sedan sist här i Skåne). Men man får ju passa på och utnyttja snön......
Men så fort snön släpper blir det mer träning på ridbana och 1 maj flyttar jag Wille så vi har skrittavstånd till ridbana och då blir det ännu mer träning.

Dock är det fortfarande uppbygnad av Wille som gäller. Han går rätt stabilt i form i skritt och trav men Galoppen är si så där. I bland fattar han direkt och söker sig nedåt och vissa dagar vill han knappt fatta. Men det har med styrka och balans att göra. Så det blir att träna på det och målet för året är att han ska gå i stabil form i alla gångarter. Jag har ingen brådska och det får ta den tid det tar.

*kl*

Ja, då hänger vi väl med här också:D

Min lille Cuben är ju också 4 år i år. Tog det ganska lugnt under hösten som gick, han växte så det knakade, både på höjden och bredden, så det blev mest arbete från marken, miljöträning i ridhus och skrittarbete. Under vintern har det blivit mycket vila, en hel del markträning och lite skrittarbete. Så vi har väl inte kommit så långt som man borde med en 4-åring, och siktar på att starta någon E-tävling först till hösten. Men huvudsaken är ju att han fått växa till sig ordentligt och haft chans att bygga upp och muskla kroppen korrekt.

Har precis börjat komma igång med ridningen regelbundet igen, och jag svävar på små moln efter varje ridpass:love: Han lyssnar jättebra på sätet, och gör nu perfekta halter, igångsättningar och ryggningar utan vare sig röst eller tygelhjälper, bara sätet... Han har lätt för att länga/sänka sig och trampar på bra. Det vi håller på att jobba bort är att han kan flytta sig något steg vid uppsittning, och att han gärna gör små bocksprång i början av ridpasset, dock avtar dessa ju oftare han rids. Så fort underlaget tillåter kommer det bli mer trav- och galopparbete.

Våra planer är i övrigt att träna regelbundet för min tränare så fort vädret tillåter, delta på clinic för Patrick Allori senare i vår, att försöka åka iväg så mycket som möjligt till ridhuset och träna, och att ev. hoppa in honom till sommaren. E/D-tävling till hösten, och även då någon clinic. Ev. start hopp CR och dressyr CR. Och att ha jäkligt roligt:bump:

Va kul med lite clinicar inbokade! Då blir man riktigt motiverad att träna! :D

Kul att det går så bra med honom!! Det klart att du ska ut på lite hopp/dressyr CR :D Det är så himla roligt när man åker ut :Doch hoppar unghästarna :laugh: Underbart med 50 cm och LC dressyr! Överhuvudtaget så är det otroligt roligt att tävla och träna unghästar!!:banana:

Jag får uppdatera lite här oxå. Hästen som vi köpte lämnade vi tillbaka efter 3 dagar... Vi hade honom på prov eftersom han vävde ytterst lite hemma hos ägaren så vi ville kolla om det blev bättre/sämre hemma hos oss. Det blev sååå mycket värre!! Han stod och vävde konstant i 3 dagar! Helt sönderstressad var hästen och han blev så blockerad i huvudet av miljöombytet att han inte ens gick att klappa och borsta. Han gick rakt över oss.

Även om han hade blivit bra hos oss efter ett tag så mår en sån häst inte bra av att åka på träningar och tävlingar och vi måste ha en häst som vi kan ta med oss på saker. Dessutom finns det ju små barn på gården nu och vi är väldigt noga med att bara ha hästar som är bra i huvudet och lugna.

Synd på en sån fin häst dock för han hade nog blivit väldigt rolig att träna....
Säger bara tack och lov att jag läste på om vävning innan vi åkte dit. Det stod på flera ställen att hästar som väver inte alltid funkar i alla stall och kan ha mycket svårt för miljöombyte... Därav tog vi honom på prov. Phuu!

Så nu letar vi unghäst igen! :laugh:

Men gud vad tråkigt men samtidigt tur att ni hade honom på prov.

Jag har ny häst "Impact in Cool Ice" Cool som han heter till vardags.
Han är 6år så inte så ung precis men är inte riden så mycket.
Han går rätt stadigt i traven men det behövs mer träning.
Ska väl ta ut honom på trail at hand o lite sånt i vår för miljöträning
så blir det uppsutten tävling till sommar/höst el när det känns bra.

Han är verkligen cool häst o tar det jätte lugnt med allt.
Photo_113660_1337618.JPG

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 342
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist