"Grundutbildad" - vad menas med det?

M

Madeleine Nilsson

Ja, vad menar man egentligen när man säger att en häst är grundutbildad. Fattar ju att den kan grunderna liksom, men vad menas då med grunderna?

Min häst var grundutbildad när jag köpte henne enligt säljaren. (Det är en islandshäst.) Jag red henne i nästan ett år innan hon köptes (en av ridskolehästarna på gymnasiet) och då kunde hon ju det vanliga liksom, men inte så mycket mer. Hon var då 10 år och är nu 12.

Sen jag köpte henne har hon fått mer muskler, blivit mer taktren (hon grisepassade mest innan) kan numera skänkelvikning rätt bra, öppna, fram- och bakdelsvändning, lättare för att samla sig och är mjukare i kroppen. Det är mycket möjligt att hon kunnat allt detta tidigare i livet, men jag har fått lära henne det i alla fall (med hjälp av tränare nu det sista).

Men räknas hon nu som "mer" utbildad då eller är det fortfarande grundutbildning som gäller? Har det med tävling och sånt att göra?
Jag är bara nyfiken i största allmänhet. Är ju bra att veta på vilken utbildningsnivå ens egen häst är...!

Sv: "Grundutbildad" - vad menas med det?

Jag räknar grundutbildad att hästen kan grundhjälperna, som för mig är framåt, förhållning, sidförande och är lydig och lyhörd för dem, samt att hästen är hoppad på låga höjder så att den har lärt sig taxera och hoppa med rätt teknik (fast oftast tänker jag dressyrkunskaper när jag pratar om grundutbildad). Hästen ska alltså kunna gå i stadig balanserad form i skritt, trav och galopp samt korrekt skänkelvikning, den ska ta halvhalter mjukt, den ska vara uppmärksam och den ska vara positiv. Allt detta under förutsättning att ryttaren kan det, förstås. Bakdelsvändning och skolor räknar jag till en nivå över grundutbildad, men inte förrän hästen går stadigt och korrekt i dem.

Jag anser hästen vara grundutbildad omden kan gå LC i både dressyr och hopp utan allt för många misstag... Men det är säkert en smaksak vad man anser...

OK, nu är ju detta en islandshäst, så det kan man väl inte begära av henne. Dock kan hon hoppa låga höjder, men hur tekniken är det vet jag inte. Men det kanske räknas vad hon har tävlat då-det har hon i och för sig inte, så hon borde väl då, om jag utgår ifrån era svar vara rätt så grundutbildad fortfarande - om man bortser från det där med bak- och framdelsvändningarna och det då. Bra det var väl det jag ville veta!
Om det inte är nån som vet hur det är med islandhästar, gäller samma sak för dem? Borde det väl nästan göra... (Inte hoppningen då!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar