Grundriden

M

moonstone_lover

Hejsan, om det står i en annons att en häst är "grundriden men ej skolad" hur mkt kan dom då? med andra ord, vad innebär grundriden? ska dom kunna gå i form osv?

Sv: Grundriden

grundriden för mig är att hästen kan gasa upp i galopp och ner till halt på ett korrekt sätt. Så mycket mer innebär nog inte grundriden i mitt tycke.

Grunriden för mig är att hästen kan grundhjälperna. fram, stopp, sväng, skritt trav och galopp. Inte så mycket mer

När det gäller en annons som det står grundriden bör du nog kontakta säljaren för att fråga mera utförligt för det kan betyda lite olika har jag märkt..

Men hästen ska ju kunna 3 gångarter under ryttare och start och stop i alla fall... De du inte kan förvänta dig är ju att den nödvändigt vis kan ställa sig åt nåt håll utan är mest jobbad på rakt spår så förvänta dig inte att den förstår skillnaden mellan framåtdrivande hjälper och ställande hjälper ..

"Grundriden" är ett lika luddigt begrepp som "pigg".
Jag anser att min häst är grundriden, inte mer. Hon går i bra stadig unghästform i samtliga gångarter, löshoppad och hoppad med ryttare några gånger.

Det kan lika gärna vara en häst som enbart har gått rakt fram i skogen på långa tyglar som har sparkats fram i trav och galopp som alltså inte ens kan galoppskänkel utan slängtravar in i galoppen.

Det bästa är att fråga annonsören vad just de menar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 293
Senast: EZMK
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25