Grundriden

cajo1312

Trådstartare
Vad anser ni att man ska kunna kräva av en häst på provridning som är grundriden?
Enligt mig ska den kunna:
- Ha tydliga gångarter
- Kunna fatta rätt galopp
- Gå på volter
- Vara trafiksäker
- Kunna ridas på bana och ute
- Söka sig nedåt i alla gångarter
- Lyssna på relativt små hjälper
- Ha bra gas och broms
- Vara trygg i dessa saker.

Är det ungefär så ni ser på det också eller är det för låga/höga krav?

Jag skulle säga att du har väldigt höga förväntningar på en grundriden häst. Tyvärr :grin:

En häst som kan kan ridas i alla gångarter utan större krångel och helst har lite ute- och trafikvana är för mig en grundriden häst. Så tex en nyligen inriden treåring är i min ögon grundriden. Jag har tittat på mycket hästar till salu runt och över 100 000 kr och det är inte många av dem som kommer upp i alla dina punkter. Att kunna ridas med relativt små hjälper och söka sig nedåt i alla gångarter är där de flesta faller.

Håller med AW.
Grundriden är för mig
-Acceptera bettet och förstå styrning och stopp.
-Förstå skänkeln
-Kunna ridas i skritt trav och galopp där galoppfattningarna ev inte sitter helt.
-Beroende på utbildningsinriktning kunna gå i alla gångarter även ute och vare relativt trygg i trafiken även med ryttare.

Okej! Det är bra att veta så att jag inte har för höga förväntningar inför provridningarna, enklare att ge hästen en ärlig chans om jag vet vad som kan krävas av den :)

Tack för era svar, hästen jag ska provrida är 5 år och det känns riktigt roligt att efter att nästan velat ge upp detta hästletande pga några mindre bra provridningar nu känna glädjen till att åka och prova :)

Vad anser ni att man ska kunna kräva av en häst på provridning som är grundriden?
Enligt mig ska den kunna:
- Ha tydliga gångarter
- Kunna fatta rätt galopp
- Gå på volter
- Vara trafiksäker
- Kunna ridas på bana och ute
- Söka sig nedåt i alla gångarter
- Lyssna på relativt små hjälper
- Ha bra gas och broms
- Vara trygg i dessa saker.

Är det ungefär så ni ser på det också eller är det för låga/höga krav?

Det som du har som kvar är nästan min fem-åring idag. Rätt galopp blir det inte alltid,inte heller söka sig ner alltid i alla gångarter (men oftast) Grundriden räknade jag han som när han var tre. Dvs riden i alla gångarter flertal ggr ,fram,bak,start stopp,höger och vänster,inne o cch ute.

@Fibusen Okej, denna häst är 5 år, väl grundriden och påbörjad inhoppning. Så antar att jag satte lite för höga krav, men har inga problem att tänka om och sänka kraven rejält! Så blir jag nog positivt överraskad istället för negativt :)

Jag skulle anse att min nyblivna femåring är "grundriden". Hon skrittar, travar och galopperar, går i en hyfsad form i i alla fall skritt och trav, relativt känslig för hjälperna (hon är lite seg, så förhållande går bättre än framåtdrivande), går hyfsat bra att rida ut på (lite skeptisk mot framför allt tung trafik, går bättre med sällskap) och hoppar enklare hinder med ryttare. Sista året har mycket fokus legat på att få utritterna att funka, därav att de andra områdena kanske har blivit lite åsidosatta.

Grundriden, då tänker jag att hästen utan krångel kan ridas i alla gångarter, stanna och svänga. Förstå och acceptera ryttarens grundläggande hjälper.

Jag tycker tvärt emot många här.

Inriden: Går skritt, trav och galopp under ryttare något sånär befäst.

Grundriden: Kan gå ett LB-program i dressyr med över 50%. Är det en hopphäst ska den vara inhoppad på låg höjd och kunna ta sig runt en enkel bana.

Allt annat som kan vara ett plus med en häst som trafiksäkerhet, kunna ridas i skogen osv. tycker jag inte har att göra med huruvida den är grundriden, inriden eller bara sutten på. Det har mer att göra med hur hästen tränats och hanterats i övrigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka