Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Emogirl

För ungefär ett år sedan tog jag och min mamma hem en häst på foder. Eftersom att det var första hästen, och vi inte hade så stora kunskaper om fodring, så bad vi stallchefen om hjälp med foderstaten. Vad som gör mig så in i helvete ledsen och förbannad är att stallchefen satte svältdiet på vår foderhäst. Jag har pratat med om honom och han måste för i helvete ha sett att hästen var tunn, men icke. Nu är han tillbaka hos ägaren igen, och han är i så dåligt skick att det kommer att ta runt fyra till fem månader innan han är så pass återställd att man kan börja rida honom igen.
Vad skulle vi gjort???
Vederbörande stallchef är väldigt otrevlig, och det är näst intill omöjligt att säga till honom att man har några synpunkter på hur man tycker att han sköter saker och ting.... Är livrädd för honom. Min mamma var nybörjare när vi tog hem hästen, och vi valde stallet delvis för att vi hade stort förtroende för denna stallchef. Ska ut och hälsa på hästen idag, och prata med ägaren.

Sv: Grundlurad... Hästen har inte fått mat

Men ni måste väl ha sett att hästen magrade ju längre ni hade den eller? :confused:

Men ni måste väl ha sett att hästen blev allt tunnare? Varför ökade ni inte på foderstaten själva då?

Men såg ni inte själva att hästen började gå ner i vikt??

Det är ju så att det är ni som bär ansvar för hästen då det är ni som har lånat den. Din mamma borde ta sig ett ordentligt snack med stallchefen. Även om jag i grund och botten tycker att det är erat fel. Även ett otränat öga kan se när ett djur går ner i vikt. Speciellt om det är så illa att det tar 4-5 månader att åtgärda. (Nu tror jag nog allt att det går fortare än 4-5 månader)

Du menar att ni haft hästen i 1 år och inte sett fören nu att den är smal??? Ansvaret ligger hos dig som fodervärd/hästägare att behoven tillgodo ses. Oavsett om ni bett någon annan hålla med foder.

Som fodervärd borde ni ju ha varit där varje dag, dvs sett när hästen började magra av.... Och säger ni ej något till stallägaren så är det inte självklart att denne uppmärksammat detta. Speciellt inte om denne bara fodrar och ej håller på med täcken eller hästen. Dvs, det är i princip omöjligt att se om en häst är mager när den har täcke eller full vinterpäls.

Jag tycker att NI borde haft bättre koll, annars skulle ni ej tagit hem hästen från början.

Men hallå liksom... Även om man är tämligen okunnig så kan man väl inte helt lasta över ansvaret på någon annan i skydd utav det? Under ett års tid borde ju din mor eller Du ha kunnat läsa på lite själva! Varför rådfrågade ni inte ägaren till hästen tex? Varför pratade Ni inte med andra i stallet? Det är aldrig fel att inte kunna saker eller att behöva fråga. Men man måste ju också för böveln vara intresserad utav att lära sig! Du är arg på stallschefen och till viss del kan jag väl kanske ha förståelse för det. Men Du kan inte bortse från att Du och din mor brustit själva ganska rejält här. Även om man är okunnig så har man ju två ögon att se med!
Var ägaren förresten bortrest under det här året eller? Vad jag förstår så bor ju hästen nu så pass nära att Du kan hälsa på den varje dag. Så då borde ju rimligtvis ägaren ha kunnat besöka hästen när Ni hade den? Jag hoppas faktiskt att svaret är att h*n var bortrest...

Men HERREGUD!! Har man så lite vett ska man inte ha djur..Hade ni varit minsta lilla missnöjda med stallchefen så skulle ni ha flyttat hästen.Den är inte hans/hennes ansvar..den är ERAT ansvar!! Jag blir så :devil: Förbannad..
Och ägarna då? Kollade dom inte till hästen alls på ett år?

Jag förstår att ni känner er besvikna i den här situationen Ni har ju trots det som hände gjort vad ni har kunnat för att det skulle bli så bra som möjligt.
Klart att man som nybörjare litar på vad erfarna människor som stallchefen säger och gör. Så det är ju verkligen tråkigt när det blir så här.
Skadan har ju skett så vad jag skulle gjort är precis som ni ska göra prata med ägaren och även då stått för kostnader för att fodra upp hästen igen.

Men Du kan inte bortse från att Du och din mor brustit själva ganska rejält här. Även om man är okunnig så har man ju två ögon att se med!
Nu måste jag protestera!! Är man okunnig så är det inte alls säkert att man ser att hästen tappar vikt. Jag har bilder från jag var tonåring och bilderna på vissa privathästar är skrämmande när jag ser dem idag. JÖSSES vilka magra hästar. Men DÅ tyckte jag inte det var något konstigt, och då hade jag ändå ridit i många år.

Titta bara på ridskolor ute i landet, det är många fler än en ridskola som har magra/omusklade hästar, eller feta hästar med näringsbrist.

Har de tagit hjälp av en som de TROR sig kunna lita på förstår jag mycket väl att de är förbannade. Likväl som man blir förbannad om man får helt galna råd av en veterinär. KAN man inte tar man hjälp av de som ska kunna bättre. Får man då inget stöd som säger att "det här är galet" så hur ska man veta det?

:mad:
Vad är det för fel på er? Skyll inte på stallchefen skyll på hästägaren som var så dum och lånade ut hästen till er när ni varken du eller din mamma uppenbarligen hade någon som hellst kunskap till att ta hand om den!!

Jag anser att en vuxen människa kan se om en häst är mager.Uppenbarligen så mager att det tar MÅNADER innan den kan ridas igen.Hur okunnig man än är så ser man om en häst är i ett så dåligt skick.Självklart är det fel om stallchefen gjort detta medvetet,men det är inte dennes ansvar.Det är dom som har hästen på foder som är ansvariga för den.Nu vet vi ju inte hur det låter från andra hållet..Kanske var dom dåliga på att betala?Eller så är den sk stallchefen inte heller särskilt kunnig.Men det är nog så att detta är ett troll..det känns som att det måste vara det..folk kan bara inte vara så dumma..

Sådant här gör mej så ledsen:(
Har man inte kunskapen så tar man inte på sig ansvaret.

Ofta läser man här på buke att "javisst kan du skaffa häst bara du står i ett stall där man kan fråga någon duktig" men det handlar ju inte om det, det handlar om att man själv måste ha grundläggande kunskaper i foder, hur man ser och känner om hästen är i bra hull och vad man ska göra om något oväntat händer.

Man kan inte förlita sig till att hästen kollas av andra, det läser man också ofta om här på buke, hur arga folk blir när någon "lägger sig i" någons hästhållning.

Jättetråkigt att du och din mamma inte insåg att hästen var ert ansvar och jag hoppas att ni läser på nu och lär er så att ni om ni någonsin ska ha hand om en häst igen inte behöver göra om samma misstag.

Den som har ansvaret måste ha kunskapen, annars ska man inte ha ansvaret heller.

Jag "köper det" ändå INTE! Att enbart förlita sig på "experter" och inte själv fördjupa sig i kunskap, är något jag aldrig kommer att förstå mig på! Än mindre acceptera! För hur länge ska folk då kunna gömma sig bakom sin egen okunskap och hela tiden skylla på andra? Man kan ju liksom inte vara nybörjare hela livet tänker jag! Och sedvanligt bondförnuft? Vart har det tagit vägen? Det ÄR ens skyldighet som djurägare att ta reda på grundläggande fakta anser jag. Och då räcker det inte i mina ögon med att oavkortat lyssna på EN sk expert! Anser att man ska vara mera nyfiken på kunskap än så!
Jag är fullt medveten om att det genom alla tider har, och kommer att finnas, hästar som inte sköts på ett bra sätt, inte ens utav sk experter. Tyvärr! Men i mina ögon ursäktar det INTE TS och människor som hon. Där viker jag inte en tum!

Hade inte hästen en viss foderstat när ni fick hem den? Vet iallafall att jag om jag hade lånat ut min berättat vad han åt för nåt för att fungera. Det borde ju ha fått er lite uppmärksamma på att han gav hästen för lite mat, åtminstonde ha ifrågasatt lite. Alla förändringar männskan gjorde borde ni ha frågar varför han gör som han gör och varför han inte tycker hästen ska äta det som den åt förut osv..Skulle han komma med bra övertygande argument så okej, men det försvarar endå inte att ni inte såg hur mager hästen blev tillslut.

Sen tycker jag att även om man är okunnig, påstår inte att man måste kunna allting när man skaffar häst men det förutsätter ju också att man är villig att lära sej under tiden man har hästen, läser böcker och tar reda på saker och ting. Vill man inte det utan bara förlitar sej på andra hela tiden så ska man inte ha häst. Jag tycker ju att ett år är väligt lång tid och man hinner lära sej mycket på den tiden så ni borde ha sett de där.

Hästen måste ju ha gått ner sej rejält om det tar så lång tid för återhämtning, ni red inte hästen i slutet heller då eller? Den borde ju vara isåfall bara ett skelett. Eller varför tar det så långt tid för hästen att återhämta sej?

Senast ändrad av en moderator:

Vad skulle vi gjort???

Det ni skulle gjort var att be ägaren till hästen om hjälp, denne torde ju veta vad för sorts foderstat hästen mådde bäst utav. Dessutom skulle ni läst på om foder samt om ni inte hade kunskap själv att se hullet på hästen, bett ngn som kunde det hålla koll åt er.

Vad säger ägaren till hästen om hela händelsen? Var denne medveten om bristen på kunskap hos fodervärden?

Du menar att ni haft hästen i 1 år och inte sett fören nu att den är smal??? Ansvaret ligger hos dig som fodervärd/hästägare att behoven tillgodo ses. Oavsett om ni bett någon annan hålla med foder.

Som fodervärd borde ni ju ha varit där varje dag, dvs sett när hästen började magra av.... Och säger ni ej något till stallägaren så är det inte självklart att denne uppmärksammat detta. Speciellt inte om denne bara fodrar och ej håller på med täcken eller hästen. Dvs, det är i princip omöjligt att se om en häst är mager när den har täcke eller full vinterpäls.

Jag tycker att NI borde haft bättre koll, annars skulle ni ej tagit hem hästen från början.

Det är klart att man har sett att han är smal som fan, och det är klart att vi har sett att hab tappat i vikt, men stallchefen är dum i huvudet. dvs att han är nästan stört omöjlig att snacka med. det låter helt sjukt, men man kan bli så jävla hemmablind. vet att detta inte är någon som helst ursäkt, men det är i alla fall en liten förklaring. jag skulle ha reagerat lika dant som ni om jag hade läst något som detta!!!!!

Man måste väl få bestämma själv vad hästen ska äta. Annars får man flytta därifrån om man inte är nöjd

Fel av stallchefen att ge hästen lite mat
Fel av ägaren att inte kolla till sin häst
Fel av ägaren att lämna bort sin häst till 2 okunniga människor
Men MEST fel av er att inte ta tag i saken.

1 år är lång tid, under denna tiden tycker jag åtminstone att nån ska ha reagerat. En häst ska inte behöva gå på svältdiet i ett år pga eran okunnighet.

Snälla, skaffa mer kunskap innan ni ger er på hästägarskap igen.
Det är så mkt mer än att bara rida.
Och man lär sig mkt på ett år som hästägare.
Jag har haft min pålle i 5½ år, men ser fortfarande om han går ner/upp i vikt.

Du menar alltså att ägaren TILLÅTER att ni kommer och hälsar på? Jag hade varit vansinnig. Tkr knappast ni kan skylla på stallchefen, hästen var ert ansvar och ser man inte att en häst magrar av så pass som den verkar ha gjort så ska man nog inte befatta sig med djur överhuvudtaget

Varför fråga stallchefen som inte vet nåt om hästen istället för att fråga ÄGAREN.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Min syster har en foderhäst sedan ungefär 3 veckor tillbaka. Det är ett 12 årigt sto av rasen Estnisk sporthäst. Hon är tidigare tävlad...
2
Svar
24
· Visningar
4 306
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 420
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar