Grundläggande omskolning av ridtravare

Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Jag tar inte alla fakta som sanningar rakt av, utan jag plockar de delar som verkar bra. Sedan omsätter jag dem i praktiken i arbetet med min häst eller när jag hjälper någon annan. Fungerar det bra, så är det ju toppen, annars är det bara att prova nästa sak.

Precis vad jag gör också IRL.

Jag tycker också att TS ska få allehanda olika råd:) men då andra svarar på mina inlägg och ofta missförstår så måste jag ju förklara mig. Sen trodde jag att jag svarade på frågan
hur länge brukar ni
hålla på och när brukar ni sitta upp???
:angel:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Jag ska få hem ett 5 årigt vbl sto som är inkörd och gått på travet men hon är inte inriden, så min tanke är att jag ska ut och gå mkt med sadeln på ryggen samt longera med sadel på,

Vad spännande! En ridtravare är nästan ett lika oskrivet kapitel som en ren unghäst, men ändå inte samma sak.

Fördelen med en ren unghäst, är att den inte har kunnat "bli förstörd" av tidigare hjälper och intryck av inlärning. Och nackdelen är att det då kan vara svårt att lära dem förstå hjälper och känna sig trygg i olika miljöer.

hur länge brukar ni
hålla på och när brukar ni sitta upp???

Hur länge man jobbar med markarbetet, det är väldigt individuellt med allt hästmaterial, vare sig det är ren ridhäst eller en ridtravare. Man får helt enkelt prova sig fram.

Verkar hästen lugn och trygg med dig och utrustningen, kliver den lugnt och sansat fram och verkar nöjd med tillvaron redan efter en vecka. Ja, då kan det vara dags att börja hänga och sitta redan då i varje fall på inhägnat område.

Men jag skulle nog vänta med att sitta på i skogen om man inte har en jättesnäll häst att ta med som sällskap. I början är det inga krav som kan ställas av dig på ryggen, utan du måste få hästen att förstå vad du menar med dina hjälper uppe på ryggen.

Rösten är jätteviktig i början, använd samma röstkommandon som du använder vid longering och tömkörning för att rida hästen. Skriii-tta och smackning tillsammans med pytte pytte skänkel. Så fort hästen lyssnar MASSOR med beröm, även om det bara är ett enda steg och sen stopp. Hästen ska i alla fall ha beröm, för den gjorde som du sa. Får du igång hästen så pass många steg, att du behöver stanna, sitt i sadeln, upprepade småkramningar på tygeln och säg göö-öör halt och prrr... eller whaow (brukar fungera väldigt bra) så fort hästen minskar det lilla minsta och i alla fall tänker halt, mjukna och massor av beröm.

Men framför allt!!!

Skynda långsamt. En femåring är också unghäst, även om den gått på travet.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Hanteringen har ju du redan fått, så du jobbar (förhoppningsvis) redan med en välhanterad och uppfostrad häst. :)
Men att skola om en travare till ridtravare är som att rida in vilken häst som helst. Och det finns inga genvägar.
Jag föreslår att du tränar mycket NH med hästen.

Inridningen klara du säkert själv men utbildningen bör du ta hjälp med av en duktig tränare, så det blir rätt från början. Och som någon sa tidigare; skynda lååångsamt! Ta en gångart i taget.
Jag har tagit ett helt år på mig med mitt sto, och vi är knappt klara med traven än.

Bygg upp ryggen och bakbenen för att få fram bärighethos hästen.

Lycka till!! :banana:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Jag är lite chockad över en del skriverier, men här finns även många bra tips som du borde ta åt dig.

Själv har jag haft min travare i ungefär 6 år och det finns ingenting jag önskar mer än att jag kunde ha fått henne nu istället!!! När jag fick henne var jag alldeles för okunnig, hade för lite tålamod och förstod inte alls varför hon inte var som en vanlig ridhäst.. om jag bara kunde ha fått börja om nu, med tränare osv så hade hon kunnat få en mycket b'ättre utbildning. I viklet fall så är hon en underbar individ min gamla dam (19 år) och vi litar på varandra till 110%.

Mitt tips (förutom alla andras då) blir att du bör ta skogspromenader med henne/honom. När jag fick vickan kunde hon inte gå över ett barr utan att trilla! Bokstavligen! Så ta din vän i grimskaft och börja klättra över stock och sten. Då får h*n lättare att riktigt se sig för och det gerju även en del träning för ryggmusklerna. Förhoppningsvis så kan ni även bli bra vänner på era små promenader:D
En annan sak jag gjorde (efter ett år eller sÅ:eek: ) var att göra halt ofta. Travare vill ju oftast bara framåt, och det hjälper att lugna ner dem lite att bara stå stilla i en tio sekunder eller så.

Lycka till!!
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

En travare behöver du inte "rida in". Det är bara att sitta upp och vara försiktig med skänklarna. Alla travare jag "ridit in" (kan ej räkna dom) har det inte varit några större problem. Endast en tyckte illa om att man satt rätt upp på han, så jag fick nästan ligga över halsen på han dom första metrarna och sen sätta mig rak i ryggen försiktigt. Efter någon vecka var det inga problem sen.

Så hade det varit min hade jag bara suttit upp och ridit ut en sväng för att se hur hon reagerar. Och sen utifrån det börjat med utbildningen.

Ja vill man förstöra hästen så:smirk: Men jag förutser att TS satsar på en hållbar och hel häst.


TS: Det är alltid mer jobb med att rida in en travare än med tex ett hbl. Men travarna är ofta väldigt välhanterade och arbetsvilliga. Din ide om att gå med sadeln ett tag i början är bra:) Låt henne vänja sig vid tyngden, gjorden och stigbyglarna i lugn och ro. Även om man oftast har stigbyglarna uppdragna (om du inte rider western då)
så kommer man ju nån dag att råka stöta till med foten, kanske tappa stigbygeln som då hänger och far och då är det bra att hon är van vid det.

Vänj henne vid att du rör henne överallt och jobba från marken med att hon ska gå undan för tryck, så blir det mycket lättare för henne att förstå skänkelhjälper sen.

När hon är van vid sadeln kan du börja hänga på henne korta stunder. Ha en medhjälpare som håller hästen och som ka nslänga upp dig, eller kliv på något. Ha inte foten i stigbygeln första gångerna, blir hon rädd kan du lätt hoppa ner om du inte har det.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 367
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp