Grundläggande omskolning av ridtravare

M

maria25

:) Nu ska ja få hem min nya pålle V.31 och jag är så glad, då jag tyvärr sålde min pgr av att han inte passa mig Längre, så jag fick en annan häst från samma Uppfödare, nu behöver jag lite tips och råd och hoppas att det finns några med bra knep!! :idea:

Jag ska få hem ett 5 årigt vbl sto som är inkörd och gått på travet men hon är inte inriden, så min tanke är att jag ska ut och gå mkt med sadeln på ryggen samt longera med sadel på, hur länge brukar ni
hålla på och när brukar ni sitta upp??? jag vill helst inte skicka iväg henne utan ja vill göra det själv!!

Tack snälla: :smirk:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

En travare behöver du inte "rida in". Det är bara att sitta upp och vara försiktig med skänklarna. Alla travare jag "ridit in" (kan ej räkna dom) har det inte varit några större problem. Endast en tyckte illa om att man satt rätt upp på han, så jag fick nästan ligga över halsen på han dom första metrarna och sen sätta mig rak i ryggen försiktigt. Efter någon vecka var det inga problem sen.

Så hade det varit min hade jag bara suttit upp och ridit ut en sväng för att se hur hon reagerar. Och sen utifrån det börjat med utbildningen.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Tack för tipset!!:smirk:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Ska du bara ha en häst, att skritta och "skena runt" md i skogen, som det inte gör något om den "går sönder", då kan du göra som Athos säger. Det är lite trist med såna hästar, som oftast går sönder när de hanteras på ett så ovarsamt vis. Jag har fått omskola ett flertal sådana hästar, som antingen gått långtidsskadade eller blivit "farliga" och "otrevliga" att hantera och rida.

Men vill du i stället ha en livslång kompis, att hitta på mkt roligt med, ska du tänka som du nu har gjort med sadelvänjning, longering, tömkörning och långa promenader vid hand och sedan lugn inridning som med vilken unghäst som helst.

Att vara travhäst, är en sak. Till att vara travhäst, har man vissa minnen, vissa muskler och fasta rutiner som hållits. Att sen helt plötsligt bli ridhäst, det är som om du från att ha varit sopkörare ena dagen, ska bli hjärnkirurg dagen därpå. Det kräver lång, lugn och omsorgsfull omskolning.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

:bow:
Ett mycket bra svar tycker jag, kan bara hålla med.
Till trådskaparen:
vill även tillägga tipset att söka lite här på forumet efter omskolning av ridtravare...finns massor av intressanta trådar i ämnet.
Lycka till med din häst!
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Om hon kommer direkt från träning så kan du få problem med konditionen som efter ett tag kan yttra sig i hetsighet, bångstyrighet och andra otäcka ovanor. Det krävs nedtrappning.

Varför passade inte den första hästen? Var det oxå en bloding?
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Vem har sagt nånting om att skena runt i skogen:confused: Jag sa att det är bara att sitta upp eftersom en inkörd häst (behöver ej vara en travare) är van att ha tyngd på ryggen och kan röstkommandon och "tygeltag".
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Athos skrev:
Vem har sagt nånting om att skena runt i skogen:confused: Jag sa att det är bara att sitta upp eftersom en inkörd häst (behöver ej vara en travare) är van att ha tyngd på ryggen och kan röstkommandon och "tygeltag".

Ursäkta, men jag har aldrig sett en travhäst med en sulky på ryggen.

Du kan inte jämföra att ha en sulky med kusk BAKOM hästen, med att ha sadel och ryttare PÅ hästen.

När travhästen drar, så är det inte bara ryggen som "bär" kusken, utan det är ANDRA muskler och leder som tar tyngden. Därav mina "hårda ord" om att man inte bara kan kasta sig upp och rida in travaren, för att den är van att ha tyngd på ryggen". En travdäckel väger inte lika mkt som en sadel och ryttare tillsammans på ryggen. DET måste du i alla fal lhålla med om?
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Man kör inte bara med sulky på travhästar utan också tyngre rockarder och då blir det lite mer tyngd, iof inte som med en ryttare på men några kilon hit eller dit tror jag inte hästen reagerar så mkt på. Sen är dom van vid skrammel och lite "duns" som blir då man kör i gupp tex.

En travhäst har nog mer ryggmuskler bla än en oinriden unghäst.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Det är skillnad på ridryggmuskler hos ridhäst och travryggmuskler på travhäst

En rockard har du heller inte PÅ hästryggen.

Jag förstår dig, du har säkert din syn, men då måste du försöka förklara den lite bättre. Du anser säkert inte att man bara ska hoppa upp och rida, utan att du menar att tack vare att hästen redan har haft saker på ryggen, så är den van att bära saker.

Men innan man kan låta hästen bära både utrustning och ryttare i rätt ridform, så måste rätt ridmuskler få komma igång hos hästen. Många travhästar som fortfarande tränas och tävlas, rids ju en del som omväxling. Men de rids inte i rätt ridform, utan mer för att kunna prestera bättre på banan, genom klättring och "farttränng". En ridtravare i ridform, ska ju ridas som en "vanlig" ridhäst i ridform, där det är hästens rygg och bakdel som "bär", inte hästens framparti, rygg och bakdel som "drar".

Det är därför i alla fall jag anser att markarbetet är så viktigt innan man börjar tynga, ligga på och sitta på hästen.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Det är skillnad på en ridhästs ryggmuskler och på en travares, men jag skrev en oinriden unghäst:angel: Du hänger väl inte så mkt/länge att hästen får bra ryggmuskler...?

Jag menar att en inkörd häst är van att ha nånting på ryggen så det är bara att sitta upp (försiktigt naturligtvis, man behöver ju inte vara burdus/klumpig) och sen får man ju ta det försiktigt med skänkeln speciellt.

Sen får man ju ta det lugnt och inte skena iväg utan ta en lugn promenad, eller ännu hellre i en paddock. Förstår du mig nu?
Det är då så här det går till att "rida in" travhästar och jag har även gjort det med inkörda halvblod.

Sen anser ju jag att man ska inte kasta upp en 100 kg klump på vilken unghäst som helst. Jag har ridit in många hästar men jag har ju min vikt till fördel där:D (45 kilo:o )
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Trådskaparens inlägg, handlar om en travare och du svarade väl på trådskaparens inlägg i ditt första inlägg innan jag bad dig förtydliga? :angel: I första inlägget du skrev, står inget om någon oinriden unghäst... *S*

Men NU är jag med dig, när du har förtydligat hur du menar :bow: . Det jag är rädd för, när folk skriver att det bara är att hoppa upp och rida, är att varenda ridskoleunge kommer tjata öronen av sin pappa o mamma att köpa en gammal travhäst, eftersom de oftast är billiga och jättebra att rida in.

Det är såna gånger det kan bli farligt. :eek:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Athos skrev:
Det är skillnad på en ridhästs ryggmuskler och på en travares, men jag skrev en oinriden unghäst:angel: Du hänger väl inte så mkt/länge att hästen får bra ryggmuskler...?

Jag menar att en inkörd häst är van att ha nånting på ryggen så det är bara att sitta upp (försiktigt naturligtvis, man behöver ju inte vara burdus/klumpig) och sen får man ju ta det försiktigt med skänkeln speciellt.

Sen får man ju ta det lugnt och inte skena iväg utan ta en lugn promenad, eller ännu hellre i en paddock. Förstår du mig nu?
Det är då så här det går till att "rida in" travhästar och jag har även gjort det med inkörda halvblod.

Sen anser ju jag att man ska inte kasta upp en 100 kg klump på vilken unghäst som helst. Jag har ridit in många hästar men jag har ju min vikt till fördel där:D (45 kilo:o )


INNAN man bara sitter upp och börjar rida, är det inte bättre att arbeta hästen från marken? Travare arbetas inte i rätt ridform på banan med en sulky bakom sig, och måste först "lära" sig att slappna av och bära upp sig innan man sätter sig på den.
Visst kan man sätta sig och börja träna upp musklerna från hästryggen, men det tar så mycket längre tid och är dte inte både lättast och bäst att sätta sig på en häst som man vet klarar av övningarna man gör, just för att man gjort dem från marken innan.
Man kan lära in alla hjälper från marken också, så kan hästen dem när man sedan sitter upp.
Ett tips är att lära hästen röstkommandon för halt, trav, galopp osv.

Mitt tips till trådskaparen:
* Tömkör. (både på volt och i skogen så att hästen får lyfta på ben, böja sig runt träd mm.)
* Hämta inspiration av den akademiska läran, det är kanon.
* Träna andra markövningar som både stärker din och hästen relaktion och musklerna på hästen.
* Gå över cavalettibommar.

Lycka till.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Trådskaparens inlägg, handlar om en travare och du svarade väl på trådskaparens inlägg i ditt första inlägg innan jag bad dig förtydliga? I första inlägget du skrev, står inget om någon oinriden unghäst... *S*

Jag är bara en sån person så ursäkta mig om jag låter som en besserwisser:o men i inlägg nr 9 skrev jag det.:D (förstår inte varför du skrattar:confused: )

Men NU är jag med dig, när du har förtydligat hur du menar . Det jag är rädd för, när folk skriver att det bara är att hoppa upp och rida, är att varenda ridskoleunge kommer tjata öronen av sin pappa o mamma att köpa en gammal travhäst, eftersom de oftast är billiga och jättebra att rida in.

Det är såna gånger det kan bli farligt.

Jo:eek: det håller jag med om. :bow:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Travare arbetas inte i rätt ridform på banan med en sulky bakom sig, och måste först "lära" sig att slappna av och bära upp sig innan man sätter sig på den.

En travare springer inte varje dag på banan med en sulky efter sig. Den tränas mkt utanför banan och dom flesta travare söker sig faktiskt till en form då dom körs. Dom springer inte med mulen i vädret varje dag.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Athos skrev:
En travare springer inte varje dag på banan med en sulky efter sig. Den tränas mkt utanför banan och dom flesta travare söker sig faktiskt till en form då dom körs. Dom springer inte med mulen i vädret varje dag.

Det kanske du har rätt i, men den har fortfarande inte de muskler som krävs för en ridform.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Tack för alla tips och råd hehehhehe kul med lite fart i inläggen,
men ja vill ha en HÄST som jag kan ha kul med och som jag kan träna dressyr med och börja hoppa evt med, så jag vill inte ha en otrevlig och en farlig häst utan en go och en underbar kompis som ställer upp,
hon har ett bra lynne och temperament så jag vill inte förstöra de på nå vis, därför så vill jag börja långsamt med henne och inte stressa, hon har enbart gått som travhäst och ska nu skolas om och det ska bli en stor förändring för henne som foderbyte mmmm, mindre stall, nya kompisar, ska få gå ute mkt mera mmm, så det är igentligen tufft för en travare att byta liv, men ja tror att hon ska tycka de ska bli skönt och få ett roligare liv,

MIN förra häst hade problem med ryggen vilket gjorde att han evt inte
kan ridas, så ja sålde han som sällskap men även lättare promenader,

Men i alla fall så vill ja få nytta av hästen och inte rusa fram med alla nya saker mm, så tack för bra tisp och fortsätt gärna och tipsa på heheheh, hur just du har lyckas med din travare mm, berätta gärna om hur du gjorde för att rida in din häst för att kunna dressyr/hoppa och även lära sig galoppskänkel mm, men vi har många år framför oss och jag vill inte rusa fram direkt, utan jag vill att hon ska tycka det är
roligt med det jag gör med henne, det ska va en lugn häst inte den jobbiga!!!:smirk: :idea:
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Rebeccah skrev:
Det kanske du har rätt i, men den har fortfarande inte de muskler som krävs för en ridform.

Hur menar du då? När du börjar rida en "vanlig" ridhäst så sitter du väl inte ner i sadeln i kort trav och samlar ihop hästen i en hög o fin form, det gör man ju naturligtvis inte med någon unghäst, travare som ridhäst.

Hästen ska ridas i låg och lång form för att kunna bygga upp sig och man bör rida lätt i traven också.
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Med en unghäst börjar man också från marken.

Jag tycker att vi ska sluta diskutera detta nu, vi gör olika med våra hästar och vi får acceptera att det finns olika sätt. Vad som är bra eller dåligt avgör vi bara själva.

Så, jag tycker att trådskaparen ska få svar på sina inlägg och mer tips .
 
Sv: Grundläggande omskolning av ridtravare

Rebeccah skrev:
Med en unghäst börjar man också från marken.

Jag tycker att vi ska sluta diskutera detta nu, vi gör olika med våra hästar och vi får acceptera att det finns olika sätt. Vad som är bra eller dåligt avgör vi bara själva.

Så, jag tycker att trådskaparen ska få svar på sina inlägg och mer tips .

Håller med Rebeccah, nu bortser vi från skillnaderna i hur vi gör och kommer med mer tips och idéer och sen får trådskrivaren ta åt sig av de tips hon tycker är bra.

Det är så JAG gör, när jag är på forumet, på ridskolan, på mässor, utställningar, clinics, workshop och tävlingar. Jag tar inte alla fakta som sanningar rakt av, utan jag plockar de delar som verkar bra. Sedan omsätter jag dem i praktiken i arbetet med min häst eller när jag hjälper någon annan. Fungerar det bra, så är det ju toppen, annars är det bara att prova nästa sak.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 367
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp