Grunderna för hoppning?

S

smyg

Hej alla hopp-experter!

Jag har nyss börjat hoppa och har några funderingar.. jag rider på ridskola och har hoppat in i en grupp som redan har hoppat lite. Jag däremot har bara hoppat 2 ggr i mitt liv. Nu i måndags hade vi hopplektion och jag blev avkastad av min häst. Visserligen är hon känd för att kasta av ryttare och ryttaren efter mig blev också avkastad på samma ställe..

men till saken: Jag undrar va grunderna för att hoppa bra är? Hur kommer man i takt med sin häst? När ska man ställa sig upp, när ska man böja sig framåt, när ska man sätta sig igen etc etc? Jag förstår faktiskt inte alls hur jag ska göra. Känner mig i väldig obalans när jag hoppar och väldigt osäker. Så nu söker jag den hjälp jag kan få av alla er experter på hoppning! :)

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.. :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grunderna för hoppning?

Det bästa är att inte tänka för mycket i början.

Hoppa låga hinder, slappna av och var mjuk och följsam i kroppen så följer du med hästen automatiskt över hindret. Tänk på eftergiften bara.

Ett enkelt och bra tips är att aldrig titta ned på hindret, då kommer du i obalans. Fäst blicken på en punkt långt framför hindret, t.ex. ridhusväggen eller staketet/horisonten...

Oftast så sköter det sig självt om du bara har rätt tempo, takt och rider ordentliga vägar mot hindren! :)

Lycka till med hoppandet! Det är buskul! :D

Håller med om att det bästa är att slappna av och följa hästen. Tänk inte på när du ska resa dig osv. Låt hästen "knuffa upp" dig. När hästen landat kan du tänka på att räta upp dig, så att du inte blir liggande över hästens hals. Ge gärna eftergift längs med mankammen så får du lite stöd från hästens hals också. Ett rejält mantag är inte fel heller, det applicerar jag mig av själv emellanåt trots många års hoppvana... :)

Lycka till!

Tänk på att inte överdiva hoppsitsen, dvs försök inte göra som på tv;) Små hinder= ganska upprätt sits och lätta bara lite ur sadeln. Vänta in hästen och känn på språnget som ett stort galoppsprång, inte kasta sig över en tvåmetersoxer i bästa malin baryardstil, då blir det bara att du faller framåt och tappar balansen.

Tack så mycket för alla svar.. Kanske det som var problemet sist, att jag helt enkelt tänkte för mycket. Men det låter väldigt bra det ni skrev, ska inte överdriva hur jag reser mig nästa gång. Det är ju inga jättehinder ;)

En annan fråga är om man har hoppat över två hinder och sen ska få sin häst att gå i vänster galopp, hur använder man skänklarna då? och hur håller man igång galoppen, genom ett stänigt tryck med sknklarna, sätet eller vad?

Haha tror jag har blivit en aning glömsk.. Har tagit upp ridningen igen för bara några veckor sen så man är ju ganska ringrostig.

För att landa i vänster galopp kan du försöka trampa ned lite extra i vänster stigbygel över hindret. Kommer hästen i fel galopp, bryt av och fatta rätt!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård